روایت خبرگزاری برنا از نمایش فقر در کف خیابان؛

جان بده، پول بگیر!/ دستان مصدومان تصادفات ساختگی در پوست گردو

۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ۰۵:۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۲۴۷۳۸۲
جان بده، پول بگیر!/ دستان مصدومان تصادفات ساختگی در پوست گردو
تصادفات ساختگی یکی از راه‌های کسب پول در جامعه شده و افرادی که درآمدی ندارند و وضعیت مالی‌شان مناسب نیست دست به چنین اقدامی می‌زنند؛ اما آیا تنها دلیلِ این افراد فقر است؟

به گزارش برنا؛ دست و پایش می‌شکند و بهانه می‌کند که شکم گرسنه چیزی نمی‌فهمد. خودش را جلوی خودروی دیگران می‌اندازد تا فقط بتواند قدری راننده را بچاپد و برای چند روز امرار معاش کند. زندگی‌اش با همین پول‌ها تامین می‌شود و خودش را این‌طور اداره می‌کند. درآمد خوبی هم دارند شاید بتوان این‌طور گفت کمتر از بقیه کار می‌کنند و بیشتر از بقیه پول می‌گیرند چراکه کارشان شاید در ماه یک تا دوبار تصادف ساختگی باشد و روزهای بعدی را استراحت می‌کنند تا حال‌شان جا بیاید و مجدد سر کارشان برگردند!

رانندگان طعمه آن‌ها می‌شوند و این طعمه‌ها را بیشتر در شب شکار می‌کنند و سعی دارند به نوعی آن‌ها را بچاپند. علی یکی از همین طعمه‌ها بود که هنگام رانندگی در شب فردی خودش را مقابل خودرو او انداخت و ادعا کرد در تصادف آسیب جدی به او وارد شده و راننده مجبور شد دیه نسبتا زیادی پرداخت کند.

تصادفات ساختگی یکی از راه‌های کسب پول در جامعه شده و ادعا می‌شود افرادی که درآمدی ندارند دست به چنین اقدامی می‌زنند. ما نیز به عنوان روز جهانی فقر به سراغ این موضوع رفتیم، در واقع شاید یکی از نمایش‌های فقر در جامعه، این باشد که افراد برای تامین خودشان دست به چنین کاری می‌زنند و به راه‌اندازی تصادف ساختگی سعی در سر کیسه کردن رانندگان خودرو و امرار معاش خود دارند اما باید دید آیا واقعا فقرا دست به این اقدامات می‌زنند؟

هرچند که راه‌های دیگری برای پول درآوردن هست اما این افراد بدترین راه را انتخاب می‌کنند و نه تنها خودشان، بلکه بسیاری از افراد را درگیر می‌کنند و هزینه‌های زیادی را بر گردن دولت می‌گذارند. پزشکی قانون حرف‌های جالبی زده و گفته این افراد خیلی دل‌شان را خوش نکنند که می‌توانند به راحتی دیه بگیرند چراکه کارشناسان پزشکی قانونی می‌توانند تصادفات حقیقی را از ساختگی تشخیص دهند.

ارجاع پرونده‌های مصدومان تصادفات ساختگی به مراجع قضایی

علی اصغر قربانی، کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره آمار تصادفات ساختگی، گفت: یکی از موضوعاتی که بیشترین مراجعه به پزشکی قانونی را شامل می‌شود مربوط به تصادفات و نزاع است و گاهی نیز افراد خودزنی کرده و با ایجاد سانحه و  تصادف ساختگی مدعی آسیب‌های جسمانی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه افرادی که تصادفات ساختگی راه می‌اندازند عمدتا با هدف اخذ دیه یا ارش و جبران خسارت آسیب‌های ادعایی ویژه از شرکت‌های بیمه است، ادامه داد: مدعیان آسیب ناشی از تصادفات ساختگی هم برای دریافت خسارت باید به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا به‌زعم خود با اخذ نظریه کارشناسی برای ارائه به مقامات قضایی یا شرکت‌های بیمه، قادر به اخذ خسارات شوند. اما پزشکی قانونی بر اساس معاینه و شرح حال و مستندات ارائه شده و همین‌طور مستندات درخواستی، اظهارنظر می‌کند و در آخر نظریه نهایی کارشناسی خود را به مراجع قضایی برای مختومه شدن پرونده و خسارت احتمالی ارائه می‌دهد.

کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی با بیان این‌که در مواردی که پس از بررسی‌های انجام شده مشخص می‌شود صدمات صاحب پرونده ساختگی بوده، متعاقبا این موضوع به مقام قضایی و مرجع استعلام کننده منعکس می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر این واقعیت مشخص شده که برخی تصادفات ساختگی هستند و افراد یا گروهی اقدام به تصادفات و حوادث ساختگی می‌کنند.

او در خصوص مصدومان تصادفات ساختگی، ادامه داد: برخی از صدمات ایجاد شده مثل شکستگی استخوان‌ها شدید است و آسیب‌های جدی و گاه جبران ناپذیر به سلامت فرد وارد می‌کند. این در حالی است که این صدمات غالبا توسط کارشناسان پزشکی قانونی تشخیص داده شده و همچنین سیستم قضایی آنان را شناسایی می‌کند.

آمار پزشکی قانونی درباره وقوع تصادفات ساختگی

طبق آمار پزشکی قانونی در سال 99، 533 مورد تصاف ساختگی توسط افراد صورت گرفته که 461 مورد آن مرد و 72 مورد آن زن هستند. همچنین در استان تهران 35 مورد تصادف ساختگی روی داده که 32 مورد مرد و 3 مورد آن زن بوده است.

اما در میان نقش پلیس پر رنگ‌تر است چراکه پلیس راهور هنگام بروز تصادفات اولین مرجعی است که ورود پیدا می‌کند پس در طرح موضوع می‌تواند تاثیرگذار باشد. در واقع اگر کارشناسان پلیس راهور هنگام کشیدن کوروکی توجه لازم را داشته باشند شاید در کاهش موضوع تصادفات ساختگی شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

پلیس باید هوشمند شود و در کورکی‌ها دقت کند

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا درباره تصادفات ساختگی گفت: رئیس بیمه اعلام کرده بود 20 درصد پرداختی‌ها بیمه براساس تخلفات و تقلب طرفین تصادف بوده است.

او با اشاره به اینکه نقش کروکی‌های پلیس این است این 20 درصد را به صفر برساند، افزود: پلیس با هوشمندسازی در ارائه خدمات به دنبال این است به این کلاهبرداری‌ها، تخلفات و دریافت پول‌های ناحق از شرکت‌های بیمه و افراد پایان دهد.

جهانی ادامه داد: پلیس راهور هر تصادفی که سر صحنه بعد از کارشناسی احساس کند صحنه‌سازی است به مامور انتظامی گزارش داده و بعد از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی می‌کند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: موارد این چنینی و تصادفات ساختگی کم است و افرادی که بیشتر مشکل روحی و روانی دارند دست به چنین اقدامی می‌زنند و طبق قانون با این افراد برخورد می‌شود.

ترفندهای افراد برای ایجاد یک تصادف ساختگی

علاوه بر این احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، درباره شگردهایی که افراد برای تصادفات ساختگی دارند، گفت: این افراد شگردهای متفاوتی دارند. معمولا عمدا خودروی تصادفی خود را به خودروی دیگران می‌کوبند. طوری هم این کار را می‌کنند که خودشان مقصر شناخته نشوند تا بتوانند از بیمه طرف مقابل استفاده کنند.

او ادامه داد: آمارهای جانی بیشتر به صحنه‌سازی‌هایی بر می‌گردد که کلاهبرداران مرتکب می‌شوند. از جمله اینکه مثلا مبادرت به شکستگی یکی از اعضای بدن می‌کنند و بعد با مراجعه به پزشکی قانونی طول درمان می‌گیرند که این نوع شگردها بسیار پیچیده است.

مومنی اضافه کرد: معمولا باندهایی برای این کار وجود دارد و شیوه‌های حساب شده‌ای هم دارند. اما در آن دسته از تصادفات ساختگی که به خودرو خسارت وارد می‌شود فرد کلاهبردار از قبل به خودرویش آسیبی وارد شده و بعد به طور عمدی با خودروهای دیگر برخورد می‌کند تا از آن‌ها خسارت بگیرد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای این کار یا به صورت نقدی خسارت دریافت یا از بیمه طرف مقابل استفاده می‌کنند. در حال حاضر افراد برای تصادفات رانندگی تا شانزده میلیون تومان هم می‌توانند دیه بگیرند.

قانون ساکت نمانده تا هرکس هرکاری دلش خواست انجام دهد، پس وقتی با نیتی شوم سعی در کسب پول کرده و افرادی را در این خصوص گرفتار می‌کنند باید منتظر برخورد قانون هم باشند.

کارشناس حقوقی: ثابت شود تصادف ساختگی است فرد مجازات می‌شود

احمدی، کارشناس حقوقی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در تصادفات ساختگی امکان دریافت دیه وجود دارد؟ گفت: تصادفات ساختگی اگر اثبات شود به عنوان تقلب و ربودن مال غیر محسوب شده و طبق قانون مانند افرادی که با حیله و تقلب در کار رفتار کردند، برخورد می‌شود. در واقع هر نوع فعل مجرمانه‌ای که صورت می‌گیرد و برای کسب منعفت و ربودن مالی غیری باشد جرم است.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه اثبات تصادفات ساختگی مشکل است و در تمام دنیا این مسئله وجود دارد، ادامه داد: شرکت‌های بیمه اعلام کردند سالانه چند صد میلیارد برای تصادفات ساختگی هزینه می‌کنند.

قاطعانه می‌توان گفت افرادی که دست به چنین اعمالی می‌زنند و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند از لحاظ روحی و روانی در شرایط مساعدی نیستند. این گروه از افراد بی‌پولی و گاهی بیکاری را بهانه می‌کنند و برای رفع مشکلات مالی یک جامعه را درگیر می‌سازند. آیا فقر تنها دلیل راه‌اندازی تصادفات ساختگی است؟

روانشناس: افرادی که تصادف ساختگی ایجاد می‌کنند دچار اختلالات روانی هستند

تقی ابوطالبی، روانشناس، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره افرادی که تصادفات ساختگی را ایجاد می‌کنند، گفت: افرادی که تصادفات ساختگی راه می‌اندازند و عمدا دست به چنین کاری می‌زنند بیمار هستند و براساس DSM5، افرادی که خود تخریبی، خودزنی و اقدامات تخریب‌گر علیه خود دارند از اختلالات روانی و شخصیت رنج می‌برند.

او افزود: افرادی که رفتار نابه‌هنجار علیه خود دارند مبتلا به اختلال شخصیت هستند و این اختلال در رفتار فرد جلوه‌گر بوده اما رفتار فرد به اندیشه او بازمی‌گردد یعنی فرد فکرش منفی است که دست به چنین اقدامی می‌زد. این افراد افکار منفی، روان رنجوری، تخریبی، سودجویانه و ... دارند به همین دلیل دست به چنین اقدامی می‌زنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه این افراد آسیبی که به خودشان می‌زنند فقط معطوف به درد و رنج مقطعی نیست و به آثار بلندمدت این مسئله فکر نمی‌کنند، افزود: فرد گاهی درگیر فقر شدید مالی است و برای تامین مالی خود دست به چنین اقدامی می‌زند اما گاهی فرد درگیر فقر فکری است. اما اگر فرد درگیر شدید فقر مالی هم باشد عقل سلیم این اقدام او را تائید نمی‌کند و به جای این‌کار می‌تواند از طریق نهادهای حمایتی کمک دریافت کند.

ابوطالبی اضافه کرد: فردی که درگیر مشکلات مالی است با تدبیر وضع خود، باید راه‌های بهتری را ایجاد کند و در کشور ما مدد دهی از سوی دستگاه‌های مختلف وجود دارد پس در چارچوب اندیشه خود برای رفع مشکلات مالی چنین تصمیمی را می‌گیرند که درست نیست.

او در پایان گفت: گاهی افراد درگیر اعتیاد هستند و به همان لحظه خود فکر می‌کنند تا مشکلات‌شان حل شود. این افراد به دلیل مصرف موارد صنعتی دست به اقداماتی می‌زنند که دست خودشان نیست اما به این موضوع نمی‌توان کلی نگاه کرد و باید با بینش روانشناسانه و با رویکرد علمی به این مسئله بنگریم.

دستان مصدومان تصادفات ساختگی در پوست گردو

فقر، نداری، بی‌پولی، بیکاری و ... شده بهانه‌ای برای سودجویی برخی از افراد.

نمی‌شود هرکس هرکاری دلش خواست انجام دهند و در آخر موقع بازخواست مشکلات اقتصادی را بهانه کند. البته افرادی که تصادفات ساختگی راه می‌اندازد در شرایط روحی مناسب نبوده چراکه هیچ فرد سالمی نمی‌تواند جان خود را به بازی بگیرد. اگر مشخص شود تصادف ساختگی بوده، آینده خوبی پیش روی فرد نیست و این مصدومان نه تنها به هدف خود نمی‌رسند، بلکه متضرر هم می‌شوند. به بیان دیگر این افراد که صدمات را به صورت ساختگی در بدن خود ایجاد کرده‌اند، نه تنها سودی از رفتار خود نمی‌برند بلکه مشکلات قانونی برای خود ایجاد می‌کنند و چه بسا از سوی مراجع قانونی مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ 7

نظر شما
پرونده ویژه