گودرزی در گفت‌وگو با برنا:

فضای مجازی در تغییر قوانین موثر هستند/ موضوع آرمان و غزاله سبب تغییر در قانون شد

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۴:۳۵:۲۰
کد خبر: ۱۲۴۷۹۹۵
فضای مجازی در تغییر قوانین موثر هستند/ موضوع آرمان و غزاله سبب تغییر در قانون شد
بازپرس سابق جنایی گفت: فضای مجازی در تغییر قوانین موثر هستند، وقتی موضوعی در فضای مجازی مطرح می‌شود در تغییر قوانین و ایجاد قوانین جدید تاثیر گذار است.

حمیدرضا گودرزی، بازپرس سابق جنایی و وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره تاثیرات فضای مجازی بر احکام قوه قضائیه، گفت: تاثیر فضای مجازی در سیستم قضایی و احکام دادگاه‌ها، بیشتر از این جهت است که به دلیل ارتباط فضای مجازی با افکار عمومی نظراتی از طرف مردم در این فضا منتقل می‌شود که باعث فشار و تغییر در سیستم قضایی می‌شود.

او با اشاره به اینکه باید ببینیم فضای مجازی چه تغییراتی در سیستم قضایی ایجاد می‌کند، افزود: معتقد هستم افکار عمومی انتقاداتی که به احکام و مواد قانونی مطرح می‌کند شاید در زمان اجرای حکم و تصمیم دادگاه تاثیراتی داشته باشد چراکه وقتی حکم اعدام فردی صادر شده این انتقادات عمومی، سیستم قضایی را به سمتی می‌کشاند که بررسی بیشتری در آن مورد انجام دهد.

گودرزی با اشاره به اینکه فضای مجازی در تغییر قوانین موثر هستند، بیان کرد: وقتی موضوعی در فضای مجازی مطرح می‌شود در تغییر قوانین و ایجاد قوانین جدید تاثیرگذار است. به‌عنوان نمونه رومینا اشرفی که پدرش او را به قتل رسانده بود، را مثال می‌زنم، وقتی در فضای مجازی و مطبوعات این پرونده سر و صدا کرد، گفتند چون پدرش می‌دانسته با قتل دخترش اعدام نمی‌شود دست به چنین اقدامی زده است. بعد از آن دولت لایحه‌ای برای تشدید ماده 612 قانون مجازات اسلامی تصویب کرد که اگر کسی قتلی را انجام دهد اما قصاص نشد و یا رضایتی حاصل شود، مجازات 3 تا 10 سال حبس دارد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: اگرچه این لایحه هنوز در مجلس به تصویب نرسیده اما فضای مجازی در این مورد تاثیر گذاشت تا دولت لایحه جدیدی در این زمینه داشته باشد. در واقع فضای مجازی شرایطی را ایجاد می‌کند که دولت و قوه قضائیه قوانین را تغییر دهند و سیستمی را ایجاد کنند که قوانین با افکار عمومی مناسب باشد.

او درباره پرونده آرمان بیان کرد: جزئیات پرونده آرمان در ابتدا باید مشخص و دلایلی که علیه متهم وجود دارد باید روشن شود اما بحثی که در خصوص پرونده آرمان وجود دارد این است که او زمانی که مرتکب قتل شده زیر 18 سال بوده است و در تمام دنیا این موضوع وجود دارد که افراد زیر 18 سال نباید اعدام شوند چراکه سن و یا شرایط زندگی‌شان باعث شده نتوانند تصمیم عقلایی بگیرند.

گودرزی اضافه کرد: همین موضوع آرمان وقتی در فضای مجازی مطرح شد، باعث تغییرات در قانون توسط قوه قضائیه شد و قرار شد مسئله ارتکاب جرم از سوی افرادی که زیر 18 سال هستند اما به بلوغ شرعی رسیدند بررسی شود تا متوجه این شوند که آیا این فرد به رشد فکری و عقلی رسیده یا خیر و در صورت نیاز به پزشکی قانونی معرفی‌ شوند.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: مردم بیشتر از این جهت درباره آرمان در فضای مجازی صحبت می‌کنند چون هنگام ارتکاب جرم زیر 18 سال بوده است. اگر در زمان وقوع جرم زیر 18 سال بوده پس نباید اعدام شود به همین دلیل جامعه واکنش نشان می‌دهد. البته حق و حقوق اولیاء دم باید حفظ شود. مردم این حق را برای خانواده مقتول می‌دانند و نمی‌خواهند افرادی که زیر 18 سال است اعدام شود و قانونگذار نیز تغییراتی در این خصوص ایجاد کرده است.

او با اشاره به اینکه افکار عمومی از طریق فضای مجازی باعث تغییرات قوانینی می‌شود که مورد تائید مردم نیست، تصریح کرد: اولیا دم حقوقی دارد و قوه قضائیه هم از آن‌ها دفاع کرده است. مردم دوست دارند این پرونده‌ها با رضایت حل شوند و دو طرف راضی باشند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
پرونده ویژه