رئیس سازمان غذا و دارو خبرداد:

افراد با یک تلفن داروی سقط را درب خانه‌ تحویل می‌گیرند/ ناصرخسرو وارد فضای مجازی شده است

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۳:۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۲۴۸۴۲۸
افراد با یک تلفن داروی سقط را درب خانه‌ تحویل می‌گیرند/  ناصرخسرو وارد فضای مجازی شده است
محمدرضا شانه ساز گفت: داروی سقط جنین را با زحمت فراوان ساماندهی کردیم اما حالا فرد با یک تلفن داروی سقط را درب خانه‌اش تحویل می‌گیرد که این امر این درست نیست.

به گزارش برنا؛ محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست معاونین این سازمان در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که بسیاری از اقلام در فضای مجازی عرضه می‌شود و فروش می‌رود، این موضوع در حوزه اقلام سلامت‌محور هم باید ساماندهی شود که دارو در آن‌ها جزو آخرین قلم‌ها خواهد بود.

او با بیان اینکه فروش اینترنتی کالاهای سلامت‌محور باید حتما بر اساس یک منطق عقلایی ساماندهی شود، افزود: شرایط باید جوری باشد که مردم سود برند و کسب و کار اینترنتی هم در چارچوب منطق خودش و در چارچوب قانون و مقرراتی که تعیین می‌شود، بتواند استفاده کند.

او با اشاره به اینکه اسنپ دکتر و ... بسیار افتضاح در این زمینه کار کردند، افزود: یکسری اقلام غیرمجاز را می‌فروشند و گویی ناصرخسرو وارد فضای مجازی شده است.

شانه ساز ادامه داد: داروی سقط جنین را با زحمت فراوان ساماندهی کردیم اما حالا فرد با یک تلفن داروی سقط را درب خانه‌اش تحویل می‌گیرد که این امر این درست نیست.

او با بیان اینکه عده‌ای هم می‌خواهند کلا تعطیل کنند و بگویند هیچ قلم سلامت محوری نباید به صورت اینترنتی فروخته شود که این هم اشتباه است، گفت: ما باید حتما دارو، مکمل و اقلام اینچنینی را از داروخانه تامین کنیم و حتما باید از شبکه رسمی توزیع تامین شده باشد و شناسنامه‌دار باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: قرار ما این نیست که ناصرخسرویی را که سالها با آن مبارزه کردیم، در بستر مجازی پخش کنیم. کسانی نظرات خاصی نسبت به این موضوع دارند و می‌خواهند داروهای زنجیره ای و بی حساب و کتاب عمل کند.

او  با اشاره به اینکه هرکس که این داروها را در فضای مجازی می‌فروشد و فشار می آورد که در کانال غیرمجاز این داروها را عرضه کند، سودش را می‌برد، بیان کرد: واقعا باید حساسیت نسبت به این موضوع در کل کشور ایجاد شود که سلامت مردم دستخوش سودخواهی و سودجویی غیرمنطقی عده‌ای نشود.

شانه‌ساز با بیان اینکه تعداد زیادی از این کانال ها و افرادی را که به صورت غیرمجاز در این زمینه کار می کنند، با همکاری دستگاه های انتظامی و امنیتی معرفی کردیم و دستگاه های قضایی با آن ها برخورد می‌کنند، گفت: شاهد هستید که فضای مجازی اینقدر افسارگسیخته عمل می‌کند که یک فرآورده ای مثل مکمل لاغری، ماده مخدر شیشه دارد عرضه می‌شود.

او بیان کرد: نمی‌خواهیم بحث استفاده و امکان خرید اینترنتی را از مردم سلب کنیم و قانونمند شدن این موضوع مدنظرمان است.

شانه ساز درباره کشف محموله ای از داروهای قاچاق در بیمارستان شهدای تجریش، افزود: ما اصرارمان این است که در بخش دارو هم تمام دارو و تجهیزاتی که می‌خواهد خارج شود، همه آن‌ها الزاما باید در سامانه ردگیری و ردیابی تی‌تک ثبت شود و تا وقتی که این اتفاق نیفتد و بیمارستان‌ها این اقدام را انجام ندهند، این اتفاقات رخ می‌دهد. زیرا زمینه سوءاستفاده فراهم است اما از سیستم سامانه ای برای کنترل آن استفاده نشود. در نتیجه تا زمانیکه این‌خلاء پر نشود و ثبت در سامانه انجام‌نشود، فرد سودجو از این قضیه سوءاستفاده می‌کند. البته ما برخوردمان را انجام میدهیم، اما می‌توانیم از وقوع این اقدامات پیشگیری کنیم.

شانه ساز درباره عدم ترخیص ۱۳۰۰ تن سرم از گمرک، گفت: این سرمی که از آن صحبت می کنند، وارداتش برای سال ۱۳۹۵ بوده است و در سال ۱۳۹۹ منقضی شده است. نمی دانم چرا عده ای اکنون یادشان آمده است.  محموله هایی که ثبت سفارش شده، بلافاصله پای بار ظرف کسری از ساعت ترخیص شده و وارد بازار می‌شود. البته قسمتی از آن بدون اطلاع ما وارد گمرک می‌شود. واردکننده نباید بدون ثبت سفارش چیزی را وارد کند. زیرا بسیاری از آن‌ها می‌تواند مضر باشد. اتفاقی که در بندر بیروت افتاد، باید برای همه ما درس عبرت باشد که ممکن است بدون هیچ ثبت و ضبطی محموله وارد گمرکات ما کنند و اتفاقی اعم از بیولوژیک تا اتفاقاتی مانند بندر بیروت رخ دهد.

او با اشاره به اینکه حرف ما این است که چیزی بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود، تصریح کرد: حتما پیگیری انجام می‌شود اما ورود بی حساب و کتاب اقلام و کالاها با گمرک کار اشتباهی است. بندر بیروت نمونه است و گمرک ما باید حساسیتش را روی این موضوع بیشتر کند.

شانه ساز درباره افزایش قیمت داروهای بیماران خاص، گفت: عموما داروی بیماران خاص یا رایگان است یا درصد بسیار بالایی از پوشش بیمه‌ای را شامل می‌شود. به هر حال بخشی از اقلام تولید داخل ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد و بسیاری از اقلام آن اعم از دستمزد کارگر و ... ارز نیمایی دارند و ممکن است، تاثیر بگذارند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز