تالیف دایره ‌المعارف «نان های بومی ایران»

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۰۹:۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۲۴۸۷۷۶
با توجه به اینکه نان جز گروه های اصلی الگوی غذایی روزانه ‌جامعه ‌ایرانی است، تالیف دایره ‌المعارف «نان های بومی ایران» لازم و ضروری بوده است.

به گزارش برنا؛ کارشناسان گروه های بهبود تغذیه جامعه معاونت های بهداشتی شامل مراکز بهداشت استان ها، شهرستان ها و مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در اقدامی ارزشمند و جهادی و به پیش قدمی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم و زیر نظر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در طول مدت 3 سال اقدام به گردآوری دایره ‌المعارف مرجع به نام «نان های بومی ایران» کرده اند.

 
در این کتاب، علاوه بر تهیه بانک اطلاعاتی و ثبت نان ها به نام ایران؛ کشوری با فرهنگ و قدمت دیرینه در بحث غذا و تغذیه، به روش پخت، نوع آرد، غله، تنور، سوخت، روش تخمیر، مدت زمان ماندگاری نان و... اشاره دارد و نظر تخصصی در خصوص ارزش تغذیه ای مواد غذایی به کار رفته در نان، از نظر طب ایرانی و علوم نوین را مشخص کرده است. 
 
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  اهداف تهیه این مجموعه را  شناسایی و احیای نان های بومی کشور، بررسی علمی آنها از نظر ترکیبات و ارزش تغذیه ای، بهینه سازی و ترویج آنها در جامعه با آموزش توصیه های مناسب بهداشتی تغذیه ای به خانواده ها، فرهنگ سازی، افزایش توانایی مردم در انتخاب و مصرف نان های بومی، اشتغال زایی با تأسیس نانوایی های خانگی بومی (تحت نظر سازمان های مربوطه و با رعایت استانداردهای بهداشتی) و در نهایت پیشگیری از دور ریز با تهیه نان سبوس دار با کیفیت و ارزش تغذیه ای عنوان کرده است که ان شاء الله با مشارکت مردم عزیز محقق خواهد شد.
 
بررسی ها نشان می دهد، تاکنون بسیاری از نان های موجود در سطح کشور شناسایی شده اند.
بر اساس این گزارش، با مروری بر گذشته نه چندان دور در روستاها و شهرهای کشور، اشکال متنوعی از انواع نان به چشم می خورد ولی با گذشت زمان، بسیاری از این نان ها به دست فراموشی سپرده شده اند و در سفره  مردم جایگاه مناسبی ندارند. 
 
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرده است: از خصوصیات خوب اکثر نان های سنتی کشور ما این است که از نظر ارزش غذایی، سالم و فاقد هر نوع افزودنی های خاص می باشد. همچنین حاوی بعضی از گیاهان دارویی و نیز اجزای گروه های اصلی غذایی به ویژه سبزی های معطر تازه و خشک، لبنیات، تخم مرغ، زیتون و ماهی بوده که دارای مواد مغذی فراوان و خواص دارویی متفاوت نیز می باشند.
 
امید است با فرهنگ‌سازی و آموزش مناسب در جهت تولید و مصرف نان، شاهد ارتقای بخشی از امنیت غذایی در کشور باشیم و با کاهش مقدار دورریز این نعمت ارزشمند، از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری نماییم.
 
گفتنی است،16 اکتبر مصادف با 24 مهرماه روز جهانی غذا، روز جهانی نان نیز نامیده شده است. نامگذاری این روز در کنار اهمیت به صنعت نان، توجه مردم را به امر نگهداری و مصرف درست آن جلب خواهد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز