مومنی:

قانون مبارزه با مواد مخدر باید روزآمد شود/ کشف ۹۰ درصد کشفیات تریاک، ۷۲ درصد مورفین و ۲۰ درصد هروئین جهان مربوط به ایران است

۱۴۰۰/۰۷/۲۷ - ۱۲:۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۲۴۸۹۴۳
قانون مبارزه با مواد مخدر باید روزآمد شود/ کشف  ۹۰ درصد کشفیات تریاک، ۷۲ درصد مورفین و ۲۰ درصد هروئین جهان مربوط به ایران است
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس آمار‌های رسمی سازمان ملل ۹۰ درصد کشفیات تریاک، ۷۲ درصد مورفین و ۲۰ درصد هروئین در جهان مربوط به فعالیت مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش برنا؛ اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز در همایش بررسی تحولات افغانستان و پیامد‌های آن در عرصه مبارزه با موادمخدر که با حضور وزیر کشور و جمعی از مسئولان قضایی، انتظامی و امنیتی برگزار شد با تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت، افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس احکام شرع، دین و اصول پایدار با همه ابعاد موادمخدر مبارزه می‌کند و مبارزه در بخش‌های تولید، ورود، قاچاق و ترانزیت با جدیت ادامه دارد.

وی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران فرقی نمی‌کند که این قاچاق جوانان کدام کشور را آسیب می‌زند و ما نگاهمان به انسان است و به طور قاطعانه با قاچاق برخورد می‌کنیم.

مومنی افزود: این مجاهدت‌ها فقط عدد نیست بلکه این کشفیات نشان دهنده جانفشانی عزیزان انتظامی و امنیتی است.

وی گفت: در شش ماه گذشته ۳ هزار مورد درگیری با قاچاقچیان انجام شد که ۴ نفر از فرزندانمان به شهادت رسیدند و ۱۰ نفر مجروح شدند.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: در سال گذشته بالاترین کشفیات مبارزه با موادمخدر توسط ایران به میزان هزار و ۱۷۷ تن بوده که بی سابقه است.

مومنی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقدیم ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار مجروح موید تلاش‌های جمهوری اسلامی در مبارزه با موادمخدر است.

وی افزود: ایران نه مبداء تولید است، نه مقصد مصرف، بلکه کشوری است که در مسیر قرار دارد و کشور‌های دیگر نیز قرار دارند.

مومنی گفت: چطور می‌شود که جمهوری اسلامی ایران هزار و ۱۷۷ تن انواع موادمخدر را در سال گذشته کشف می‌کند، اما کشور دیگری که در همین مسیر قرار دارد فقط ۲ تن یعنی سهمشان فقط ۲ دهم درصد از کشفیات موادمخدر است.

وی افزود: ما براساس تعالیم اسلامی قدم برمی داریم و آن کشوری که می‌گوید جمهوری اسلامی ایران قاچاق می‌کند کشفیاتش فقط ۲ تن است و باید جوابگو باشد.

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: به مقامات جمهوری آذربایجان توصیه می‌کنیم حتما به افکار عمومی و مردم خود احترام بگذارد و جایگاه ایران اسلامی را ببیند که چگونه در مبارزه با موادمخدر تلاش می‌کند.

مومنی افزود: برغم تحریم‌های ظالمانه، اما تلاش ما بیشتر شده است و تاکید داریم به این مبارزه و از سایر کشور‌ها می‌خواهیم تا در این زمینه همکاری کنند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از چالش‌های عمده ما روزآمد نبودن قانون است و باید روزآمد شود.

مومنی در نشست بررسی مواد مخدر با حضور وزیر کشور افزود: در ۴ حوزه مقابله (با ورود، عرضه، ترانزیت و حوزه معتادان متجاهر) درمان، پیشگیری و مهارت آموزی و توانمندسازی معتادان به عنوان یک نهاد برنامه ریز و ناظر ورود کردیم و پیگیری می‌کنیم.

وی گفت:در حوزه معتادان متجاهر در سال ۹۷ ما ۴ هزار نفر ظرفیت نگهداری معتادان را داشتیم، اما اکنون در اقدام جهادی به همت سپاه، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و سازمان بهزیستی بیش از ۱۶ هزار نفر ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر را داریم.

مومنی افزود: در سال جاری حدود ۱۶ هزار نفر در این مراکز نگهداری می‌شدند که اکنون به ۱۲ هزار نفر رسیده است و مهلت نگهداری برخی از این معتادان به اتمام رسیده است و از این مراکز بیرون آمده اند.

وی با بیان اینکه ۱۸ مرکز نگهداری معتادان متجاهر داریم، درباره جمع آوری معتادان گفت:

ما اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد این معتادان را ساماندهی کردیم و با ساماندهی ۲۰ درصد باقیمانده این اقدام ما کامل خواهد شد.

وی گفت: یکی از مراکز نگهداری ما مرکز سروش است که تحت مدیریت نیروی انتظامی است و علاوه بر بحث نگهداری برای مهارت آموزی و توانمندسازی معتادان نیز تلاش می‌کند.

مومنی افزود: نیاز است که در برنامه ۴ ساله همه معتادان متجاهر ساماندهی شوند که البته عمده چالش ما در این مسیر روزآمد نبودن قانون است چرا که کامل‌ترین قانون نیز نیاز به روزآمدی دارد، چون حتی یک معتاد معمولی را نیز نمی‌توان در سه ماه درمان کرد چه رسد به معتاد متجاهر.

وی ادامه داد: بنابراین باید مدت زمان نگهداری معتادان اصلاح شود و با این قانون یک تا سه ماهه به هیچ وجه نمی‌توان به ساماندهی معتادان امیدوار بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز