پوکی استخوان به راحتی قابل تشخیص است

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۱۱:۵۴:۰۳
کد خبر: ۱۲۴۹۵۱۸
پوکی استخوان به راحتی قابل تشخیص است
استوار با بیان اینکه پوکی استخوان به راحتی قابل تشخیص است و با سنجش تراکم استخوان درمان می شود، گفت: روند این بیماری خزنده آن چنان آهسته و تدریجی است که شخص هیچ گونه علائم هشدار دهنده‌ای را احساس نمی کند.

به گزارش برنا؛ افشین استوار، رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، پوکی استخوان را مشکل شایع سیستم‌های بهداشتی درمانی و به عبارتی بیماری همه‌گیر دنیای امروز خواند و گفت: روند این بیماری خزنده آن چنان آهسته و تدریجی است که شخص هیچ گونه علائم هشدار دهنده‌ای را احساس نمی کند تا زمانی که اولین شکستگی اتفاق بیافتد.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان با اشاره به اینکه از هر 2 زن و از هر 4 مرد بالای 50 سال، یک نفر حقیقت تلخ شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد، افزود: از عواقب این شکستگی‌ها که به طور شایع در ناحیه مچ دست، مهره های کمری و استخوان لگن رخ می دهد، درد، عدم توانایی حرکتی، قادر نبودن به انجام امور روزمره، زمین گیر شدن و بالاخره در بسیاری ازموارد مرگ است.

درمان پوکی استخوان در بسیاری از کشورهای دنیا در سیستم ‌های بهداشتی درمانی ادغام نشده است

او با اشاره به آمار تکان دهنده بیماری پوکی استخوان در دنیا، منطقه و کشور تصریح کرد: متاسفانه مراقبت های تشخیص و درمان پوکی استخوان در بسیاری از کشورهای دنیا در سیستم‌های بهداشتی درمانی ادغام نشده است و مسئولیت پیگیری این بیماری در سنین بالای 50 سال به عهده خود فرد است.

 استوار ادامه داد: پوکی استخوان به راحتی قابل تشخیص است و می‌تواند با سنجش تراکم استخوان تشخیص و ردیابی شده و به طرز مؤثری درمان شود.

مدیر کل دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به عنوان تنها عضو ایرانی سازمان بین المللی پوکی استخوان نشان می دهد که دو عامل تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی می تواند روند این بیماری را تا حد قابل قبولی به تعویق بیاندازد، افزود: نهادینه کردن اقداماتی چون استفاده مرتب از مواد لبنی همراه با انجام فعالیتهای ورزشی مناسب و مستمر به طور روزانه از ابتدای دوران کودکی می تواند باعث ایجاد حداکثر توده استخوانی شده و فرد را از ابتلاء به این بیماری در سالمندی تا حدود زیادی مصون کند.

28 مهر مصادف با روز جهانی مبارزه با پوکی استخوان است

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان تدوین مدل پیش بینی خطر شکستگی برای جمعیت ایرانی، بروز رسانی دستورالعمل بالینی کنترل و درمان استئوپروز، راه اندازی کلینیک های پیشگیری از شکستگی های ثانویه استئوپروتیک و راه اندازی نظام ثبت کشوری استئوپروز و ارتقای سطح علمی متخصصین مرتبط را  از جمله اقداماتی خواند که در این مرکز در حال انجام است.  

او با اشاره به اینکه روز 28 مهر مصادف با روز جهانی مبارزه با پوکی استخوان است، تصریح کرد: در این روز از سوی 170 عضو بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان در سراسر جهان برنامه‌هایی در جهت مبارزه با این بیماری انجام می‌گیرد.

 استوار با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی استئوپروز "مهار پوکی استخوان با تشخیص یه موقع" انتخاب شده است به محورهای آن اشاره و اعلام کرد: چهارشنبه 28 مهر، با عنوان پوکی استخوان و تغذیه، پنج شنبه 29 مهر، پوکی استخوان و فعالیت بدنی، جمعه 30 مهر، پوکی استخوان و نورآفتاب، شنبه 1 آبان، پوکی استخوان و پیشگیری از سقوط و شکستگی، یکشنبه 2 آبان، پوکی استخوان و تشخیص زودرس، دوشنبه 3 آبان، پوکی استخوان و شروع به موقع درمان و سه شنبه 4 آبان، پوکی استخوان و تداوم در درمان کامل نام گذاری شده اند.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان در پایان تصریح کرد: در این راستا پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و متابولیسم با همکاری معاونت بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور  اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوع اطلاع‌رسانی و پیشگیری در سطح جامعه کرده ‌است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز