در گفت‌وگو با برنا مطرح شد:

آخرین جزئیات بررسی طرح رتبه‌بندی فرهنگیان از زبان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۵:۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۲۴۹۶۵۰
آخرین جزئیات بررسی طرح رتبه‌بندی فرهنگیان از زبان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
مهرداد ویس کرمی گفت: توزیع معلمان رتبه برتر در مدارس و استان‌ها طبق آیین نامه دولت انجام می‌شود و در این باره مجلس تصمیم‌گیری نمی‌کند.

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: ماده 3 لایحه واژه‌هایی داشت که بنا به پیشنهاد نمایندگان قرار شد برای اصلاح آن به کمیسیون برگردانده شود.

او با بیان اینکه قرار شد رتبه‌بندی معلمان که رتبه‌هایی مانند معلمان پایه، ارشد، خبره، ممتاز و استاد معلم داشت به رتبه‌هایی مانند مربی آموزشیار، آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تغییر نام پیدا کند، افزود: لایحه رتبه‌بندی معلمان در مواد بعدی نیز چنین اصلاحاتی نیاز داشت که قرار شد موقتا این لایحه به کمیسیون ارجاع داده شود تا به اصلاح برسد.

ویس کرمی ادامه داد: این تغییرات توسط کمیسیون آموزش انجام شد و طی 12 ساعت این تغییرات بارگزاری خواهد شد تا نمایندگان نظر خود را ارائه دهند تا در اولین جلسه علنی مجلس که یک شنبه دو هفته آینده برگزار می‌شود، بررسی شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه معلمان مدارس غیر انتفاعی تا این لحظه مشمول این لایحه نشده‌اند و تنها معلمان رسمی مشمول این طرح هستند، گفت: صحبت‌هایی شده که در لایحه‌ای جدا در کمیسیون آموزش معلمان مدارس غیر انتفاعی مشمول چنین طرحی شوند.

او با اشاره به اینکه معتقد هستیم آشفتگی‌هایی در لایحه رتبه‌بندی معلمان وجود دارد، گفت: اگر قانون محکم تصویب شود و آئین‌نامه آن درست نوشته شود سوءاستفاده‌ای از آن صورت نخواهد گرفت.

ویس کرمی بیان کرد: درست است که رتبه‌بندی معلمان انجام می‌شود و معلم حقوق بیشتری از بیت‌المال می‌گیرد اما در نهایت او از بیت‌المال حقوق می‌گیرد و افزایش حقوق او ربطی به پرداختی هزینه مدرسه توسط اولیای دانش آموزان ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان علاوه بر افزایش حقوق آن‌ها می‌تواند در شناسایی‌شان نیز موثر باشد و در جایگاه‌های علمی آن‌ها موثر است، ادامه داد: ما در آموزش و پرورش حدود 4 هزار دکتر معلم داریم که آن‌ها می‌توانند در حوزه تولید مقاله و کتاب موثر باشند.

او تصریح کرد:  توزیع معلمان رتبه برتر در مدارس و استان‌ها طبق آئین‌نامه دولت انجام می‌شود و در این باره مجلس تصمیم‌گیری نمی‌کند.

ویس کرمی با اشاره به اینکه در حال حاضر معلم‌هایی هستند که داوطلبان بیشتری دارند، گفت: لزوما رتبه‌بندی معلمان با این شرط صورت نمی‌گیرد که تدریس این معلمان با یکدیگر متفاوت باشد و رتبه‌بندی تأثیری در تدریس آن‌ها ندارد. تنها مجموع امتیاز معلمان با یکدیگر متفاوت است.

او افزود: مزیت طرح رتبه‌بندی برای معلمان این است که حقوق بیشتری دریافت کنند اما در تدریس آن‌ها هیچ تأثیری ندارد.

ویس کرمی اصلاح رقم بودجه لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: اصلاح در این حوزه باید بعد از اصلاح ماده 7 لایحه و بررسی در صلح علنی صورت گیرد.

انتهای پیام/ 4

نظر شما
پرونده ویژه