یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با برنا:

تعداد زنان کولبر اندک است/ فعالیت در حوزه صنایع دستی به جای کولبری/ کولبری نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم شایسته نیست/ معیشت و بیکاری مشکل عمده زنان کردستانی

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۶:۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۲۵۱۱۵۲
تعداد زنان کولبر اندک است/ فعالیت در حوزه صنایع دستی به جای کولبری/ کولبری نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم شایسته نیست/ معیشت و بیکاری مشکل عمده زنان کردستانی
قاسمی‌پور گفت: بحث زنان کولبر در رسانه‌ها مطرح شده اما آنچه واقعیت دارد این است که نمی‌توانیم بگوییم زنان کولبر نداریم در گذشته زنان کولبری هم می‌کردند اما درحال حاضر تعداد آن ها اندک است.

شیوا قاسمی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره بازدید فراکسیون زنان از وضعیت زنان استان کردستان، گفت: بازدیدی از استان کردستان داشتیم و فراکسیون زنان برای اولین بار به این استان سفر کرد چراکه در فراکسیون زنان تصمیم گرفتیم از حوزه انتخابی 16 نماینده زن فراکسیون، شروع کنیم و به صورت میدانی از وضعیت زنان در استان‌ها مورد نظر بازدید به عمل آید.

او افزود: بعد از این بازدیدها مسائلی که جامعه زنان مطالبه دارند در کمیسیون های تخصصی و فراکسیون مورد بررسی قرار می‌دهیم تا از جایگاه نظارتی مجلس، برای حل مشکلات استفاده کنیم. با زنان کارآفرین، سازمان های مردم نهاد، زنان نخبه، توانمند و ... جلساتی داشتیم تا مشکلات زنان سرپرست خانوار، خشونت علیه زنان، معیشت زنان، کودک همسری، آزار و اذیت زنان و ... مورد بررسی‌ قرار دهیم.

قاسمی‌پور بیان کرد: از ظرفیت فراکسیون زنان و سایر نمایندگان برای پیگیری مشکلات زنان استفاده می‌کنیم تا اگر در مواردی دارای مشکل قوانین است، آن را رفع کنیم و اگر مشکلی در سطح ملی است برای رفع آن وارد شویم.

این نماینده مجلس درباره بیشترین مشکلاتی که زنان استان کردستان دارند، اظهار کرد: بیشترین مشکلات زنان استان، مربوط به معیشت و بیکاری است زنان استان کردستان به دنبال استقلال هستند و برای اینکه بتوانند از خودشان اراده داشته باشند نیاز است که استقلال مالی برایشان ایجاد شود.

او درباره طرح و یا لایحه در حوزه زنان، گفت: مهم ترین لایحه‌ای که در حوزه زنان در دست بررسی است لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت بوده که از طرف دولت ابلاغ شده، جلساتی برای تکمیل این لایحه داشتیم تا ایرادات رفع و لایحه تکمیل شود و بعد از آن به صحن علنی برود.

قاسمی‌پور درباره زنان کولبر در استان کردستان، تصریح کرد: بحث زنان کولبر، در رسانه‌ها مطرح شده است اما آنچه واقعیت این است که نمی‌توانیم بگوییم زنان کولبر نداریم در گذشته زنان کولبری هم می‌کردند اما درحال حاضر تعداد آن ها اندکی‌ است و با زنانی که در گذشته کولبری می‌کردند جلساتی از قبل داشتیم بیشتر مشکلات این افراد این است که از آن‌ها حمایت کنیم چراکه در جوانی توانسته بودند فعالیت اقتصادی انجام دهند اما درحال حاضر ناتوان هستند و توانایی کار ندارند به همین منظور درخواست حمایت دارند.

این نماینده مجلس درباره فراهم کردن اقدامات لازم برای جایگزینی کولبری، اظهار کرد: کولبری نه برای زنان بلکه برای مردان نیز شایسته نیست اما می‌توانیم مشاغلی را جایگزین کولبری کنیم. در حوزه صنایع دستی اقداماتی صورت گرفته است تا آنچه که مربوط به گذشته بوده توسط زنان استان زنده شده است این اقدام باعث توانمندسازی زنان می‌شود تا در کنار خانه‌داری، محصولاتی را تولید و کسب درآمد داشته باشند.

او در پایان افزود: بیشتر مشکل این زنان که در حوزه صنایع دستی فعال بوده بازار فروش است. تولیدات داریم اما فروش کم است اگر نمایشگاهی برای فروش محصولات زنان در نظر گرفته شود می‌توانند محصولات تولید شده‌ را به فروش برسانند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز