مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با برنا:

هرگونه شکایت والدین در حوزه مسائل اخلاقی دانش آموزان پیگیری می‌شود/ تکذیب فرزندان طلاق بودن ۷۰ درصد از دانش آموزان

۱۴۰۰/۰۸/۰۷ - ۰۵:۴۳:۴۴
کد خبر: ۱۲۵۲۲۸۴
هرگونه شکایت والدین در حوزه مسائل اخلاقی دانش آموزان پیگیری می‌شود/ تکذیب فرزندان طلاق بودن ۷۰ درصد از دانش آموزان
مسعود شکوهی گفت: هرگونه آسیب یا مشکلی که از طرف اولیا، دانش آموزان و یا همکاران در زمینه مسائل اخلاقی وجود داشته باشد از طریق مدیریت شبکه شاد قابل رسیدگی بوده و همچنین چنین موضوعاتی از طریق سامانه نماد نیز قابل پیگیری است.

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت:  اینکه ادعا می شود بیش از 70 درصد دانش آموزان فرزندان طلاق هستند، نادرست است.

او با بیان اینکه باید بدون سوگیری و براساس نرخ جهانی به این نکته مهم اشاره کرد که ممکن است در هر مدرسه ای یا منطقه تعدادی دانش آموز دارای والدین طلاق وجود داشته باشند، افزود: براساس برنامه اولویت‌دار در اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی هم در حوزه توانمندسازی و مراقبت در برابر آسیب‌های روانی– اجتماعی  و هم در حوزه شناسایی نیازهای تخصصی، درمان و ارجاع آنان در قالب برنامه نماد، فوریت‌های روانی– اجتماعی، طرح‌های همدل، صدای مشاور و خط ملی 1570 تاکنون اقدامات موثری انجام گرفته و همچنان نیز صورت خواهد پذیرفت.

شکوهی ادامه داد: قطعا آموزه های دینی و قرآنی به عنوان یک منبع ارزشمند می توانند نقش موثر و مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی داشته باشند.

او با اشاره به اینکه باید توجه داشت که در شکل گیری ارزش­ های اعتقادی و اخلاقی در دانش ­آموزان یک فرایند مستمر و مبتنی بر سبک زندگی با توجه به الگوهای جامعه است، تأکید کرد: هرگز نباید تصور کرد که این مسائل مهم و زیر بنایی تنها از طریق آموزش و توسط یک دستگاه صورت پذیرد بلکه این موضوع می بایستی به صورت همه جانبه و با محوریت خانواده به عنوان کانون اولیه شکل بگیرد.

شکوهی گفت: بنابراین نقش صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز تبلیغات اسلامی حوزه، دانشگاه‌ها و سایر مراکز فرهنگی و حتی الگوها و مشاهیر بسیار مهم و حساس هستند.

او با اشاره به اینکه  در آموزش و پرورش نیز در قالب برنامه‌های رسمی و در قالب فوق برنامه به طور جدی در زمان کرونا با طراحی برنامه‌هایی اقدامات مفیدی صورت گرفته است، گفت: برای دانش‌آموزان غربالگری  سلامت روانی- رفتاری و غربالگری سریع  در دانش آموزان بر اساس ابزارهای روان شناختی برای دستیابی به نیم رخ روانی- اجتماعی آنان و بررسی اثرات روان شناختی ناشی از مواجهه با  آسیب‌های  فضای مجازی و شناخت منابع مشکلات و آسیب ها انجام می شود.

شکوهی ادامه داد: در 30 هزار مدرسه در سال تحصیلی گذشته از ظرفیت تشکل های دانش آموزان و همسالان در آموزش‌های ارتقایی و پیشگیرانه برای مصونیت آنان برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در قالب تشکیل کانون یاریگران زندگی در بستر فضای شبکه شاد بهره‌گیری شد که این تعداد امسال نیز به 50 هزار مدرسه افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه فعالیت‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی جهت ایمن‌سازی روان‌شناختی دانش‌آموزان (از قبیل برگزاری جشنواره نوجوان سالم، اجرای برنامه همیار مشاور) در مدارس اجرا می‌شود، افزود: آموزش‌های ارتقایی به والدین در خصوص والدگری صحیح و برقرای ارتباطات موثر با فرزندان، انجام نظارت‌های دقیق و برنامه‌ریزی صحیح برای فرزندان جهت بهره‌گیری مناسب آنان، مدیریت زمان در فضای مجازی، انتخاب پیام رسان‌های مناسب و ترجیحا داخلی  و نیز ارتقای آگاهی آنان در خصوص آسیب‌های فضای مجازی ارائه می شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هرگونه آسیب یا مشکلی که از طرف اولیا، دانش آموزان و یا همکاران در زمینه مسائل اخلاقی وجود داشته باشد از طریق مدیریت شبکه شاد قابل رسیدگی است همچنین چنین موضوعاتی از طریق سامانه نماد نیز قابل پیگیری است.

شکوهی درباره استفاده از سامانه نماد گفت: سامانه نماد با اختصاص نام کاربری و شماره کاربری (یوزر و پسورد) به دانش آموزان و والدین امکان مکاتبه با مشاور مدرسه و دریافت خدمات مشاوره ای یا حمایتی و مددکار را می‌دهد

انتهای پیام/ 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز