رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با برنا:

هنوز وارد پیک ششم نشده‌ایم/ متاسفانه تا اتمام واکسینه شدن ۸۰ درصد جامعه درگیر مرگ و میر هستیم

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۰۹:۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۵۲۳۳۷
هنوز وارد پیک ششم نشده‌ایم/ متاسفانه  تا اتمام واکسینه شدن ۸۰ درصد جامعه درگیر مرگ و میر هستیم
هاشمیان گفت: متاسفانه تا اتمام واکسینه شدن 80 درصد جامعه درگیر مرگ و میر خواهیم بود و اگر این واکسیناسیون کامل شود، فوتی‌هایمان مانند کشورهایی که واکسیناسیون کامل انجام دادند تک رقمی خواهد شد.

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه کمیته علمی کرونا و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: هنوز وارد پیک ششم نشدیم و امیدوار هم هستیم که وارد این پیک نشویم. آمار فوت شدگان ناشی از کرونا نشان می‌دهد در پیک پنجم تعداد مرگ و میر کاهش یافته اما هنوز تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بالاست.

او افزود: خوشبختانه در ایران 82 میلیون واکسن تزریق شده است و فقط 31 میلیون نفر دز دوم را دریافت کردند و 51 میلیون نفر فقط دز اول را دریافت کردند و برای رسیدن به واکسینه شدن 80 درصد جامعه، هنوز فاصله داریم.

هاشمیان با اشاره به اینکه بیمارانی که فوت می‌کنند اکثرا واکسینه نبوده و یا کامل واکسینه نشده‌اند، بیان کرد: تا اتمام واکسینه شدن 80 درصد جامعه متاسفانه درگیر مرگ و میر خواهیم بود و اگر این واکسیناسیون کامل شود، فوتی‌هایمان مانند کشورهایی که واکسیناسیون کامل انجام دادند تک رقمی خواهد شد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: هنوز پیک ششم نرسیده است اما برخی از شهرها تغییر رنگ‌ داشته‌اند و به سمت قرمز شدن رفته‌اند.

او تصریح کرد: یک تعریف برای پاندمی و یک تعریف برای ایپدمی داریم زمانی که ایپدمی کرونا در دنیا شروع شد و تبدیل به پاندمی شد در ماه‌های آینده که که کشورهای دیگر به صورت کامل واکسینه شوند و درگیری کشورها با این ویروس کاهش یابد پاندمی به ایپدمی تبدیل خواهد شد و کشورهایی که سرعت واکسیناسیونشان بیشتر باشد زودتر از این پاندمی رها می‌شوند.

هاشمیان با اشاره به جهش‌های ویروس کرونا، اظهار کرد: جهش دلتا نسبت به سایر جهش‌های ویروس کرونا، مرگ و میر بیشتری داشته است به همین دلیل امیدواریم بحث واکسیناسیون به این موضوع کمک کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره اثرگذاری داروهای درمان ویروس کرونا، گفت: داروهایی که تاکنون برای درمان این ویروس استفاده شده هیچکدام به طور قطع درمان قطعی نبوده است اما مدارک نشان می‌دهد برخی از داروها می‌توانند در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری کمک کند.

او اضافه کرد: با پیشرفت در زمینه دارو درمانی و افزایش واکسیناسیون در کل دنیا، به سمت تبدیل پاندمی به ایپدمی و درنهایت رهایی از این بیماری می‌رویم و بتوانیم مانند بیماری آنفلوآنزا و یا بهتر از آن با بیماری کرونا مواجه شویم اما تا به این زمان برسیم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و سایر احتیاط‌ها باید انجام شود.

هاشمیان درباره قرنطینه هوشمند، تصریح کرد: قرنطینه سنتی در ایران انجام نشد و چین یکی از کشورهایی بود که شاخص در اجرای قرنطینه سنتی بود اما قرنطینه‌های هوشمند راه امیدی برای حضور افراد واکسینه در سطح جامعه است که رسیدن به قرنطینه هوشمند در کشور ما نیز آغاز شده است و در چند شهر به صورت پایلوت درحال اجراست. درصورتی واکسیناسیون با همین روند فعلی پیش روند، قرنطینه هوشمند ضمانت افرادی است که واکسینه شده‌اند و از آلوده شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره وضعیت بیماران بستری، بیان کرد: به طور کلی، سالخوردگان در تمام جهش‌ها بیشتر آمار بستری شدگان را شامل بودند، افراد مسن، فشار خونی، دیابتی، چاق و ... بیشترین آمار بستری و مرگ و میر را تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: در ابتدای شیوع این بیماری شاهد فوت تعداد زیادی از کادر درمان بودیم و دلیل آن این بود که در کنار ویروس‌ها قرار داشتند و واکسیناسیون در آن زمان صورت نگرفته بود درحال حاضر واکسیناسیون باعث شده درگیری شدید کادر درمان با بیماری کاهش پیدا کند.

هاشمیان با اشاره به اینکه سرعت واکسیناسیون در کشور ما سرعت خوبی گرفته است، افزود: روز گذشته یک میلیون و 980 هزار نفر واکسینه شدند سرعت بالا رفته است هنوز 43 درصد از جامعه واکسیناسیون کامل شده‌اند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اضافه کرد: کادر درمان ما نیز به تزریق واکسن بوستر دارند و باید دز سوم را دریافت کنند که خوشبختانه 675 هزار نفر از کادر درمان واکسن بوستر را تزریق کردند.

او افزود: افراد بیش از 60 سال و افرادی که ضعف ایمنی دارند باید دز سوم را دریافت کنند که در روزهای آینده این اتفاق خواهد افتاد. ضمانت بیمار نشدن در شرایط پاندمی تزریق دز سوم به این افراد است.

هاشمیان درباره نگرانی برخی از مردم برای دریافت واکسن، گفت: خطر بیماری کرونا بیشترین مرگ و میر را دارد نه واکسن کرونا. قرار است با واکسیناسیون مرگ و میر کمتر شود واکسن‌ها عوارض دارند اما این صلاح است به دلیل یک عارضه کوچک واکسن خودمان را درگیری بیماری کرونا کنیم؟ با هر واکسنی ممکن است بدن افراد واکنش نشان دهند و قطعا عارضه برای واکسن داریم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره مخالفان واکسن، خاطرنشان کرد: پزشکان قسم خوردن که برای حفظ جان بیمارانشان تلاش کنند به همین نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و اجازه دهیم مخالفان واکسن حرف‌های غلط را به مردم درباره واکسن بگویند ما خواهش داریم هرکس صحبت علمی علیه واکسن دارد وارد مناظره و بحث شوند اینکه در فضای عمومی مردم را درباره واکسن نگران کار انسانی نیست.

انتهای پیام/4

نظر شما