مدیر عامل شرکت برق منطقه ه‎ای تهران:

میزان مصرف برق خانگی درتهران ۴۲ و در کل کشور ۳۲ درصد است

۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ۱۵:۵۸:۰۳
کد خبر: ۱۲۵۲۳۴۰
میزان مصرف برق خانگی درتهران ۴۲ و در کل کشور ۳۲ درصد است
کردی با بیان اینکه شبکه برق ابرشهر تهران دو خاصیت مزمن پرباری و فرسودگی شبکه و فرسودگی شبکه را دارد افزود: مصرف بخش خانگی برق در کل کشور فقط 32 درصد است اما این عدد برای تهران 42 درصد است.

به گزارش برنا؛ آرش کردی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران در هجدهمین جلسه شورا حاضر شد و گزارش خود را به شرح ذیل ارائه نمود: حوزه وظایف و مسئولیت‎های برق منطقه‎ای تهران، سه استان تهران، البرز و قم را شامل می‎شود. اما موضوعات مطروحه در یک ابرشهری مثل تهران، بر سایر مسئولیت‎های این شرکت سایه می‌افکند و با ایت حال کسری و نقصانی در مسئولیت‎های مربوط به دیگر نقاط ایجاد نمی‎شود.

او افزود: در شهر تهران شاهد حضور مراکز مهم سیاسی، تصمیم‌گیر، امنیتی و جمعیتی هستیم. از همین روی امسال شهروندان بخشی از محدودیت‌های برق در پیک تابستان را تجربه کردند و طبعات مترتب بر این کمبودها و نقصان‎ها را هم به عینه دیدند. چراکه در شهر تهران مراکز پر مصرفی مثل ساختمان‎های بلندمرتبه و بانک‎ها و این اقتصاد دیجیتالی که ایجاد شده وجود دارند و از همین روی توجه مردم به موضوع برق جلب شود. البته علت آن به موضوع خشکسالی و محدودیت 70 درصدی سدها بود.

کردی در ادامه گفت: شرکت برق تهران با 34 خط بزرگ، یک رابطه تبادلی با استان‎های دیگر کشور دارد. همچنین 20 درصد تاسیسات برق و 24 درصد مشترکین برق در استان تهران هستند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان تهران تشریح کرد: مصرف بخش خانگی برق در کل کشور فقط 32 درصد است اما این عدد برای تهران 42 درصد است. همچنین 32 درصد از برق در کل کشور نیز در بخش صنعت مصرف می‎شود و این عدد برای شهر تهران حدود 8 درصد است. در تهران، در بخش عمومی نیز مصرف 25 درصد برق و کشاورزی صرفا 3 درصد را شامل می‌شود.

وی افزود: برق منطقه‎ای تهران حدود 11 هزار مگاوات مصرف برق داشته که حدود پنج هزار مکاوات آن متعلق به شهر تهران بوده است که یک رشد بی‌سابقه 9 درصدی به علت گرمای هوا را تجربه کردیم. این یمزان مصرف از بسیاری کشورهای اطراف بیشتر است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‎ای تهران توضیح داد: کلا شبکه برق ابرشهر تهران دو خاصیت مزمن دارد: یکی پرباری شبکه و دیگری فرسودگی شبکه است که فاصله معناداری با متوسط کل کشور دارد. وقتی شبکه پربار باشد، یعنی خروج آن شبکه از تجهیز منجر به خاموشی خواهد شد. بنابراین میزان بارگیری شبکه مطلوب نباید بیش از پنجاه درصد باشد و این درحالیست که میزات بارگیری شبکه برق تهران حدود 70 درصد است. نکته دیگر فرسودگی شبکه است که طول عمر بیش از 25 سال یک شبکه مطلوب نیست. راه حل این مشکلات هم اینست که بودجه‎های کافی برای جایگزینی پست‎های فرسوده و همچنین توسعه‎های جدید در تهران را بتوانیم ایجاد کنیم. همچنین بیشترین خطوط کابلی در کشرو نیز به تهران اختصاص پیدا می‎کند.

کردی اعلام کرد: مشکل دیگری که در تهران داریم، وجود عوارض مسکونی در حریم خطوط است. قدمت برخی خطوط به پنجاه سال می‎رسد و مناطقی که این خطوط کشیده شده‌اند در ان زمان مسکونی نبوده‎اند و حالا مسکونی شده‌اند و نمی‌توان این خطوط را جایگزین کرد.

وی در خصوص آلایندگی و اتوبوس برقی نیز با ذکر اینکه شرکت برق تهران درامد چندانی ندارد و نمی‎تواند هزینه بخش‎های دیگر را تامین کند و از طرفی موضوع برق‎رسانی هم مانند خدماتی چون آب و گاز در بسیاری از کشورها وظیفه شهرداری‎ها است، گفت: همه اذعان داریم که درصد عمده آلایندگی در تهران تسوط وسائط نقلیه ایجاد می‎شود. اما یک استراتژی د دنیا وجود دارد و آن اینست که درصد قابل توجهی از خودروهای فسیلی را به خودروهای برقی تبدیل می‎کنند. و ما اگر بخواهیم خودروهای برقی را به نحو مطلوب در کشور توسعه دهیم، با استفاده نیروگاه‎های برقی از سوخت فسیلی قطعا ضرر خواهیم کرد. اما راه حل توسعه انرژی‎های تجدیدپذیر است. یعنی برای خودرویی که لیتری 3 هزار تومان برای بنزین هزینه می‎کند، همین میزان کارایی و مصرف را به برق هر کیلووات 1500 تومان خواهد داشت.

کردی افزود: لذا اگر بتوانیم سرمایه‎گذاران بخش تجدید پذیر را به این بخش توسعه خودروهای برقی متصل کنیم، تا حدودی مشکل ما در این خصوص حل می‎شود. این چنین مصرف سوخت فسیلی در نیروگاه‎ها و هم در خودروها کاهش پیدا می‎کند.

در ادامه جلسه اعضای شورا پرسش هایی را مطرح کردند و آرش کردی در پاسخ به برخی سوالات به شرح ذیل پاسخ داد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان تهران در خصوص انرژی هسته ای و نقش آن در تولید برق گفت: سبد تولید برق کشورهای قدرتمند متنوع است و بخشی برق خود را از طریق انرژی فسیلی و بخشی را از انرژی تجدیدپذیر و بخشی را به شیوه برقآبی و بخشی را بهش یوه هسته‎ای تامین می‎کنند. کشور ما نیز به تولید حدود 20 هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‎ای نیاز دارد اما وظیفه شرکت برق منطقه‎ای ایجاد شبکه‎های لازم است. درواقع انرژی هستیه‎ای ضرورت قطعی و غایی شبکه سراسری برق کشور است.
 
آرش کردی  در مورد مشترکین پرمصرف برق تهران هم گفت: در سال گذاشتم 52/2 درصد قبوض سال گذشته و 16/3 درصد قبوض امسال از ده ملیون و دویست و چهل و سه هزار قبضی که صادر شده است، پرمصرف‎ها بوده‎اند که بالای 600 کیلووات برق مصرف کرده‎اند یعنی این سه درصد 67/11 درصد برق تهران را مصرف کرده‎اند که مبلغشان 5/22 درصد بوده است. 
 
همچنین درخصوص تعیین حریم خطوط برق نیز گفت: در سال 95 حریم خطوط کاهش داده شد ولی درصد عمده‎ای از این تجاوز به حریم متعلق به قبل از سال 95 است و با توجه به تبعات اجتماعی ناپاریم موضوع حریم را به شکل دیگری حل کنیم.
 
کردی درخصوص خودروها و موتورهای برقی هم متذکر شد: ما نباید به طرح‎های کوچک موقت بسنده کنیم. اگر موضوعات اقتاصدی طرح‎ها تبیین شود، نیازی به دخالت دولت هم نیست و سرمایه‎گذار خصوصی خود آن را پیگیری می‎کند و گسترش می‎دهد.
 
او درخصوص زمین پست‎ها نیز گفت: اگر سرمایه‎گذارانی پیدا شوند، یک مدلی را تدوین وط راحی می‌کنیم که این کا را همزمان بتوان انجام داد چون این هم به معنای مزایده است و هم به معنای مناقصه و اگر شورای شهر کمک کند، حداقل در شش نقطه تهران‎ که پست‎های مهم داریم، می‌توان یک چهارم زمین را به پست gis اختصاص داد که سرمایه‌گذار آن را مدرن سازی کند. این یک فرصت برای تهران است.
 
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان تهران درخصوص نوسانات هم تشریح کرد که توانیر سامانه‎ای دارد که دسترسی به آن برای همگان آزاد است و شهروندان در آنجا می‌توانند ایرادات و مشکلات و معضلاتی که ایجاد می‌شود را در آنجا وارد نمایند و در انجا به ایشان یک کد یونیک برای پیگیری داده می‎شود که اگر نوسانات باعث خسارت شده باشد، از طریق بیمه‎ها تا پایان سال پرداخت خواهد شد.
 
کردی درمورد پیمانکاران هم گفت: براستی کار کردن شبانه در محیط تهران کار سختی است چون سروصدای زیادی ایجاد کند، لذا باید به دنبال پیمانکاری باشیم که هم بنیه مالی داشته باشد و هم تجربه کار آرام و بی‎صدا در شب هنگام را داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز