وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

نظام پزشکی مدافع حقیقی مردم و جامعه پزشکی باشد

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۱۲:۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۲۵۳۱۳۳
نظام پزشکی مدافع حقیقی مردم و جامعه پزشکی باشد
عین اللهی گفت: قابلیت و توانایی علمی یک پزشک از مهمترین دلایل اعتماد مردم به جامعه پزشکان است اما طبیب، پزشکی است که درمان را با حس همدردی و محبت نسبت به بیمار خود همراه کند. پزشکی فقط علم نیست بلکه با روح، عواطف و احساسات بیماران سر و کار دارد و پزشک، بیمار را باید برادر، پدر و فرزند و خانواده خودش بداند و این شفقتی است که پزشکی را زینت می بخشد و تاثیر شگرفی در درمان دارد.

به گزارش برنا؛ بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تجلیل از خدمات جامعه پزشکی و تکریم و معارفه روسای کل سازمان نظام پزشکی که با حضور دکتر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: پزشکی جدای از اینکه یک علم باشد، بیشتر یک هنر است. یکی از ضروری ترین ویژگی های پزشک خوب، حس بشر دوستانه اوست چون راز مراقبت از بیمار، در علاقه به وی نهفته است.  

 
او افزود: همه ما پزشکانی را ترجیح می دهیم که بدون توجه به موقعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بیماران، به آنان به عنوان یک بیمار و به صورت یکسان، توجه کنند. مقام معظم رهبری بر توجه بر عدالت در همه امور تاکید کردند و سیاست های عدالت محور وزارت بهداشت، مهم است. همه مردم باید از نظر بهداشت و درمان، یکسان باشند. همکاری نزدیک وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می تواند به تحقق این امر، بیانجامد. نظام پزشکی باید مدافع حقیقی مردم و جامعه پزشکی باشد چون یک سازمان مردمی است. 
 
وزیر بهداشت یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب، مسئولیت های بزرگی بر دوش جامعه سلامت گذاشته شد و جوانان مدافع سلامت باید شهرها و روستاها را طی می کردند تا عقب ماندگی های گذشته را جبران کنند و در همین حین، مساله دفاع مقدس پیش آمد و در جبهه ها نیز این عزیزان به درمان مجروحین می پرداختند. 
 
 عین اللهی تاکید کرد: جهاد سلامت در طول بیش از ۴ دهه گذشته ادامه داشت تا اینکه در دو سال اخیر به حد اعلای خودش رسید چون جنگ جهانی با ویروس منحوس کرونا در ایران، موجب بسیج مدافعان سلامت شد و آنها را در خط مقدم نبردی دشوار قرار داد. جامعه پزشکی در دفاع از سلامت تا پای جان ایستاده اند و برای تامین سلامت مردم، خود را به آب و آتش زدند. در روزگاری که خیلی ها به خاطر ترس از کرونا از منزل خارج نمی شدند اما جامعه پزشکی و پرسنل سلامت، عاشقانه در مراکز بهداشتی و درمانی، خدمت می کردند. 
 
او ادامه داد: ما طبیب و جامعه سلامت هستیم و صنعتگر، تاجر و سیاستمدار نیستیم و باید قدر خودمان را بدانیم و نمی توانیم درمان مردم را معطل تصمیم گیری این و آن کنیم. جان مردم، مهمترین نعمت خدا به آنها است و حفظ جان مردم، نخستین اولویت ما است و باید برای آنها اهمیت و احترام قائل شویم. ما کادر سلامت سوگند خورده ایم که هر که از این درآید درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم. 
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دفاع از سلامت، همه رنگ ها رنگ می بازد و به رنگ سپید سلامت در می آید، همه شکاف ها، اختلاف ها، چند دستگی ها و پراکندگی ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می شود و روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت، دلهای مرده را بیدار و روان های افسرده را امیدوار خواهد کرد. 
 
عین اللهی تاکید کرد: بیماری همه گیر کرونا نشان داد که سلامت، تک بعدی نیست بلکه بر همه ابعاد زندگی و معیشت زندگی مردم، تاثیر می گذارد و امروز بسیاری از مسائل اقتصادی ناشی از عدم سلامت است بنابراین امروز همه سیاستگذاران بر اهمیت سلامت، بیش از پیش پی برده و می برند. امروز شاهد حرکت باشکوه مردم در واکسیناسیون عمومی علیه کرونا هستیم که باعث شگفتی اندیشمندان شده و این برای تحول عظیم در آینده سلامت مردم، امیدبخش است.  
 
او افزود: تا تیرماه امسال، ۵ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود اما امروز به ۸۴ میلیون دُز رسیده که یک رکورد جهانی است که با حمایت مردم، این امر میّسر شد. دوران دفاع مقدس نیز نشان داد که اگر مردم را به صحنه بیاوریم، موفق خواهیم بود. هر برنامه ای در صورتی به موفقیت می رسد که مردم در آن مشارکت داشته باشند و اگر مردم از هر برنامه ای حمایت نکنند، با شکست روبرو خواهد شد. صحنه با شکوهی از همبستگی و همکاری در مسیر اهداف مقدس سلامت با دستور رییس جمهور و معاون اول وی و با مشارکت همه دستگاه ها، نیروهای مسلح و بانک مرکزی شکل گرفت و این حرکتی تاریخی برای رفع ناراحتی ها و آلامی بود که در مرداد ماه شاهد مرگ بیش از ۷۰۰ نفر در روز بودیم که یک فاجعه ملی بود. 
 
وزیر بهداشت از اجرای نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت، پوشش گسترده بیمه همگانی، رشد جمعیت، لزوم اصلاح سبک زندگی، ارتقای کیفیت داروهای ایرانی و خودکفایی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، کاربردی شدن پژوهش های حوزه سلامت، تقویت و گسترش شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و همچنین اهمیت دادن به بهداشت و پیشگیری به عنوان مهمترین اهداف و سیاست های وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: امروز رشد پایین جمعیت، تهدید بسیار بزرگی برای نظام است. در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند و تا چندین سال آینده به ۳۰ درصد می رسد و وزارت بهداشت به ویژه در درمان ناباروری و سایر مسائل مربوطه، به حرکت انقلابی مجلس برای اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت کمک می کند. 
 
 عین اللهی گفت: تمام زمینه های آموزش مترقی را در کشور داریم و هیچ مشکلی در دانشگاه های علوم پزشکی از نظر وجود اساتید مجرب و خبره نداریم. مشکل اصلی ما امروز در مدیریت آموزش است که با برنامه تحول در آموزش، از عدم تکمیل ظرفیت های آموزشی جلوگیری و بر تربیت نیروهای انسانی جوان و نابغه ایرانی تاکید می کنیم. حوزه پزشکی ایران در سالهای اول انقلاب به پزشکان خارجی وابسته بود اما امروز در نقطه ای قرار گرفته ایم که به خودکفایی سلامت و درمان رسیده ایم و پذیرای بیماران کشورهای همسایه هستیم.
 
او خاطرنشان کرد: پزشک در فرهنگ کهن ایرانی همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده که این جایگاه به واسطه تعالیم ارزشمند اسلامی، رنگ قداست به خود گرفته است. در باور اسلامی، طبابت، عبادت است و وقتی دانش، تجربه، تعهد و عاطفه یک پزشک، غبار غم و اندوه را از چهره بیمار و خانواده اش می زداید، می توان پزشکی را یک رسالت دانست نه یک شغل. 
 
وزیر بهداشت گفت: از امام صادق(ع) نقل شده که مردم به سه چیز نیاز دارند؛ دین شناسِ دانای پرهیزگار، حاکمِ نیکوکار و پزشکِ دانای مورد اعتماد. رسالت جامعه پزشکی شامل حفظ و ارتقای سلامتی و در صورت بیماری، پرداختن به درمان است. پزشکان با ادای سوگند، متعهد می شوند که به نجات بیماران بپردازند. بیمار می داند که می تواند به پزشک اعتماد کند و تصمیم گیری در مورد سلامت خود را به پزشک واگذارد./

 

نظر شما