عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا مطرح کرد:

راهکارهایی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در زمان تغییر ساعت طرح ترافیک/ پیک بیماری آنفولانزا در اواخر آذر و دی

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۴:۴۰:۳۹
کد خبر: ۱۲۵۳۵۱۷
راهکارهایی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در زمان تغییر ساعت طرح ترافیک/ پیک بیماری آنفولانزا در اواخر آذر و دی
طلعت مختاری آزاد گفت: یک راه مهم برای آنکه مردم کمتر در ازحام وسایل حمل و نقل عمومی باشند این است که آن ها زودتر برای رفتن به سرکار، وارد وسایل نقلیه شوند و یا حتی می توانند قبل از آغاز طرح ترافیک به سرکار بروند تا بتوانند از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

طلعت مختاری آزاد،  عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در وسایل نقلیه عمومی سخت بوده چراکه جمعیت مردم در چنین وسایلی زیاد است.

او درباره شیوه صحیح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وسایل نقلیه عمومی افزود: اینکه از یک ماسک جراحی درست استفاده شود به طوری که هیچ راه نفوذ هوا وجود نداشته باشد بیشترین اثر را خواهد داشت.

مختاری آزاد ادامه داد: هر ماسک بین دو تا  4 ساعت بیشتر قابل استفاده نیست و باید طی روز حداقل دو مرتبه این ماسک عوض شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره افزایش ساعت طرح ترافیک گفت: یک راه مهم برای آنکه مردم کمتر در ازحام وسایل حمل و نقل عمومی باشند این است که آن‌ها زودتر برای رفتن به سرکار، وارد وسایل نقلیه شوند و یا حتی می‌توانند قبل از آغاز طرح ترافیک به سرکار بروند تا بتوانند از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

او با بیان اینکه ما خودمان باید مراقب خودمان باشیم، افزود: در وسایل نقلیه عمومی باید از ماسک استفاده شود و در ساعت هایی رفت و آمد شود که در مترو و اتوبوس ازدحام نباشد همچنین اگر اتوبوسها شلوغ است بهتر است افراد سوارش نشوند.

مختاری آزاد ادامه داد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی کاری دو جانبه بین مردم و دولت است و تنها این امر کار مردم نیست.

عضو کمیته علمی کرونا بیان کرد: مشاهده می شود ایستگاه‌های اتوبوس نیز علاوه بر اتوبوس‌ها خیلی شلوغ هستند و در یک فاصله کم بیش از 50 تا 60 نفر در ایستگاه ایستاده اند.

او با اشاره به شروع پیک ششم در کشور گفت: اغلب مردم در حال حاضر یک نوبت واکسن زدند و اثربخشی واکسن زمانی است که افراد دو نوبت را تزریق کرده باشند و حداقل دو هفته از تزریق دوز دوم گذشته باشد. افرادی که یک نوبت واکسن زدند، در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.

مختاری آزاد با اشاره زمان پیک ششم ادامه داد: همین که اکنون تعداد شهرهای قرمز در حال افزایش است کم کم شاهد افزایش موارد بیماری هستیم و تا دو هفته آینده وضعیت شروع پیک ششم روشن خواهد شد.

او درباره خطر ابتلا به آنفلوآنزا در فصل پاییز افزود: امسال بیماری آنفلوآنزا وجود دارد و شرایط مانند سال گذشته نیست چراکه سال گذشته ما آنفلوآنزا نداشتیم اما امسال متاسفانه این بیماری شیوع پیدا می‌کند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: اینکه افراد بتوانند فرق آنفلوآنزا و کرونا را تشخیص دهند، عملی نیست و بسیاری از علائم این دو بیماری شبیه به هم هستند. به طور مثال بیماری که  آنفلوآنزا دارد، تب بالا و ناگهانی دارد اما در بیمار کرونایی تب بالا و ناگهانی کمتر دیده می‌شود. همچنین دوره  آنفلوآنزا کمتر است اما راه آن این است که افراد به پزشک مراجعه کنند و اگر نمونه حلق برای بیماری کرونا منفی بود، احتمال این وجود دارد که بیماری از نوع آنفلوآنزا باشد.

مختاری آزاد افزود: معمولا آنفلوآنزا اواخر آذر و دی ماه مشاهده می شود و از الان مواردی را شاهد هستیم و در نهایت تعداد آن زیاد می شود. اگر ماسک به درستی یعنی از بالای بینی تا زیر چانه استفاده شود، می تواند به میزان قابل توجهی از ابتلا به بیماری کرونا و آنفلوآنزاجلوگیری کند.

او تأکید کرد: هر ساله آنفلوآنزا تغییراتی کوچکی دارد، گفت: به طور کلی موارد ابتلا به بیماری در تهران کم شده است.

انتهای پیام/ 3

نظر شما