یک جامعه شناس در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

بروز اختلافات خانوادگی به دنبال طولانی شدن دوران عقد/ برای ترغیب در فرزندآوری باید برای جوانان ایجاد اشتغال کنیم

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۵:۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۶۶۷۹
بروز اختلافات خانوادگی به دنبال طولانی شدن دوران عقد/ برای ترغیب در فرزندآوری باید برای جوانان ایجاد اشتغال کنیم
گراوند گفت: طولانی شدن دوران عقد اختلافاتی زیادی را بین خانواده‌ها و افراد ایجاد می‌کند که این اختلافات طبیعی است، طولانی شدن دوران عقد و تاخیر در فرزندآوری، اختلالاتی را در باروری و هرم جمعیت ایجاد می‌کند.

به گزارش برنا؛ طرح جمعیت و تعالی خانواده، طرحی که این‌روزها تایید نهایی را از شورای نگهبان دریافت کرده و قرار است به زودی به دولت جهت اجرا از سوی مجلس ابلاغ شود.

در سر فصل ارائه تسهیلات و حمایت، در چند بخش مجزا به موضوعاتی چون تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات شغلی، خدمات اجتماعی، حمایت‌ از گروه‌های مردمی و تسهیلات آموزشی پرداخته است.

این طرح به بحث تشکیل خانواده تاکید بسیار زیادی دارد که یکی از رئوس آن ازدواج است. شاید موانع ازدواج در این بحث آورده شده باشد اما فاصله نامزدی با رفتن به زیر یک سقف را هم باید در نظر گرفت. 

یکی از معضلاتی که امروز جوانان ما را گرفتار کرده است طولانی شدن دوران عقد است جوانان به دلایل مختلف تمایلی برای آغاز زندگی مشترک زیر یک سقف را ندارند همین مسئله علاوه بر بروز اختلافات میان زوجین و باعث مشکلاتی چون تاخیر در بارداری و ... می‌شود.

در این باره اردشیر گراوند جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره آسیب‌های طولانی شدن دوران عقد، گفت: امروز در شرایط اقتصادی و اجتماعی هزینه‌های ازدواج و ... آنقدر افزایش پیدا کرده است که افراد بعد از عقد تصمیم به اینکه بر سر زندگی خودشان بروند را ندارند درواقع ازدواج به معنی آغاز زندگی مشترک نیست.

او افزود: هزینه‌های زیاد تشکیل زندگی باعث شده که افراد ترجیح دهند که در دوران عقد بمانند و بر سر زندگی نروند که همین شرایط، مشکلاتی را به دنبال دارد و یکی از آن نگرانی‌هایی در حوزه باروری است.

این جامعه شناس بیان کرد: درحال حاضر بخش عمده‌ای از جوانان بعد از سالیان سال بچه‌دار نشدند البته در شرایط فعلی تنها مشکل ما در دوران عقد ماندن نیست بلکه بسیاری از جوانانی که بر سر زندگیشان می‌روند بچه‌دار نمی‌شوند.

گراوند با اشاره به اینکه طولانی شدن دوران اختلافاتی زیادی را بین خانواده‌ها و افراد ایجاد می‌کند که این اختلافات طبیعی است، اضافه کرد: طولانی شدن دوران عقدو تاخیر در فرزندآوری، اختلالاتی را در باروری و هرم جمعیت ایجاد می‌کند که این موضوع بیش از آنکه به مسائل فرهنگی بازگردد به مسائل اقتصادی و هزینه‌های بالای زندگی مربوط است که باید هرچه سریعتر فکری به حال این مسئله کرد.

او تصریح کرد: هر زن و مردی دوست دارد بچه‌دار شوند اما هرچه تاخیر در این مسئله بیفتند باعث شکل‌گیری شکاف بین نسلی می‌شود که به دنبال آن گرفتاری‌های زیادی در آینده برای جامعه ایجاد خواهد شد.

این جامعه شناس درباره طرح جمعیت و تعالی خانواده مجلس و تاثیر آن در جلوگیری از آسیب‌های طولانی شدن دوران عقد، اظهار کرد: با طرح‌هایی که فقط به صورت مقطعی اجرا می‌شود نمی‌توان جوانان را تشویق به فرزندآوری کرد مشکل مسائل اقتصادی باید به طور کلی با ایجاد اشتغال برای جوانان رفع شود تا جوانان ترغیب به فرزندآوری شوند.

انتهای پیام/3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز