خبرگزاری برنا یکی از سطوح طرح جوانی جمعیت را بررسی می‌کند؛

چرا باید با سقط جنایی برخورد کرد؟/ از وجود ۴۰۰ هزار جنین کشی در سال تا مرگ‌ومیر زنان در سقط‌های جنایی

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۰۵:۲۸:۵۳
کد خبر: ۱۲۵۷۷۴۹
چرا باید با سقط جنایی برخورد کرد؟/ از وجود ۴۰۰ هزار جنین کشی در سال تا مرگ‌ومیر زنان در سقط‌های جنایی
یکی از موضوعاتی که قانون جدید جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به آن توجه کرده موضوع سقط جنین است. نمی‌توان منکر این شد که یکی از موضوعات موثر کاهش فرزندآوری مسئله سقط جنین و از بین رفتن نوزادان پیش از تولد است اما این اقدام چه تاثیراتی بر خانواده دارد و قانون چه رفتاری با جنین کشی خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سقط جنین، موضوعی که خوشبختانه هنوز در جامعه ما به دلیل اهمیت به ارزشی‌های دینی دارای قبح و حرمت ویژه‌ای است اما باز هم نسبت به گذشته افزایش چشمگیری در این حوزه داشته‌ایم. کاری به سقط‌هایی که ناگهانی و ناخواسته رخ می‌دهند نداریم و حتی موضوع حرف ما سقط‌هایی که برای سلامتی مادر نیز صورت می‌گیرد نیست، اصل صحبت‌مان مربوط به سقط‌های جنایی است. گاهی افراد ناخواسته باردار شده و یا برای انگیزه‌های شخصی مثل کار، سفر، تحصیلات و ... تولد جنین را مانع دانسته و اقدام به قتل فرزندشان می‌کنند. برای انجام این کار راه‌های غیر قانونی نیز وجود دارد، زیر زمین‌هایی که شده محل کاسبی که جان مادر و جنین را به بازی گرفته و به صورت غیرقانونی اقدام به قتل نفس می‌کنند.

حکم سقط جنین از منظر اسلام

در قرآن کریم کشتن اولاد و قتل نفس شرک به خدا محسوب شده و قرآن والدین را از انجام چنین کاری نهی کرده است. از منظر قرآن کریم کسی که مرتکب سقط جنین می‌شود قاتل است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «فرزندان خود را از فقر نکشید، ما به شما رزق می‌دهیم» حال اگر کسی مرتکب سقط جنین شود از نظر قرآن «قاتل» است؛ سقط در دوران عقد به‌خاطر ترس از آبرو، ترس والدین از عدم‌ تأمین مخارج فرزند و... از جمله ترس‌های واهی هستند البته جدا از اینکه سقط جنین از منظر اسلام گناه محسوب می‌شود خطرات زیادی را برای مادران دارد و گاهی جان افراد برای اینکه از دست جنین در شکم‌شان خلاص شوند به خطر می‌افتد و حتی به مرگ مادر ختم می‌شود!

ورود قانون جوانی جمعیت به مسئله سقط جنین

یکی از موضوعاتی که قانون جدید جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به آن توجه کرده موضوع سقط جنین است. نمی‌توان منکر این شد که یکی از موضوعات موثر کاهش فرزندآوری مسئله سقط جنین است و از بین رفتن نوزادان پیش از تولد به عمد موضوعی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. در سرفصل سقط جنین و غربالگری قانون جوانی جمعیت علاوه اینکه به موضوع غربالگری و سقط‌های قانونی پرداخته به سقط‌های غیرقانونی و جنایی نیز اشاره شده است. از ماده 56 تا 61 قانون جوانی جمعیت مربوط به سقط جنین است.

 ماده 56 مربوط به ابطال پروانه فعالیت پزشک یا ماما یا دارو فروش در صورت تمهید وسایل سقط جنین خارج از مراحل قانونی، ماده 57 مروبط به تدوین برنامه پیشگیری و مقابله با سقط غیر قانونی جنین توسط قوه قضائیه و وزارت بهداشت، ماده 58 مربوط به محدود کردن توزیع داروهای سقط به داروخانه های مجاز و ممنوعیت هر گونه خرید، فروش و پخش آن خارج از سامانه رهیابی، ماده 59 مربوط به پیگیری متخلفان فروش داروهای سقط و مشارکت در سقط غیرقانونی از طریق وزارت اطلاعات و دستگاههای امنیتی، ماده 60 مربوط به ممنوعیت و تعیین مجازات درجه 5 و جزای نقدی تا 5 برابر عواید حاصله برای فعالیت مراکز سقط غیرقانونی در بستر فضای مجازی، ماده 61 مربوط به برخورد سنگین جزایی با مراکز و چرخه های تجارت سقط جنین و توزیع کنندگان گسترده دارو و وسایل سقط جنین، ماده 61 مربوط به انتقال عواید حاصل از جریمه و مصادره اموال مشارکت کنندگان در سقط غیرقانونی به خزانه جهت درمان ناباروری، ماده 61 مربوط به مجازات تعزیری، جزای نقدی و مصادره اموال حاصله برای معاونت و مباشرت در تمهید وسایل سقط غیر قانونی است.

همراه با وجود قانون برای منع افراد به سقط های جنایی، این اقدام مخاطرات جبران ناپذیری خواهد داشت که اگر زنان آن را بدانند بعید است دست به چنین اقداماتی بزنند.

آسیب‌های سقط جنین غیرقانونی برای مادران

اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره عوارض سقط جنین، گفت: احتمال عفونت، خونریزی، نازایی، مرگ‌ومیر، عوارض روحی و روانی و ... با انجام سقط جنین وجود دارد. یکی از علت‌های مرگ‌ومیر زنان جوان سقط‌های غیرقانونی است.

او درباره راه‌های پیشگیری از سقط جنین، بیان کرد: حاملگی زنان باید با برنامه ریزی باشد و ناخواسته نباشد و باعث نشود زنان به سقط روی آورند. علاوه بر این حمایت از زنان باردار یکی از عواملی است که کمک می‌کند زنان به سمت سقط نروند. همچنین وجود مراکز روانشناسی برای مشاوره به زنانی که خواست ادامه بارداری ندارند می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

موسوی درباره عواملی که باعث سقط جنین می‌شود، تصریح کرد: عوامل متعددی می‌تواند باعث انجام سقط جنین غیرقانونی شود که شامل مسائل خانوادگی، شغلی، اجتماعی، ازدواج‌های اجباری، مشکلات زناشویی و ... است.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان با اشاره به اینکه هر زنی تمایل دارد بارداری خود را حفظ کند، افزود: مشکلاتی که سر راه برخی از زنان وجود دارد باعث می‌شود به سمت سقط‌های غیرقانونی روی آورند که مراکز روانشناسی می‌تواند به این زنان کمک کند.

او با بیان اینکه بیشترین علت سقط‌های غیرقانونی حاملگی‌های ناخواسته است، اظهار کرد: البته باید در خصوص افرادی که برای سقط جنین به صورت غیرقانونی مراجعه می‌کنند کار مطالعاتی شود.

قانون جوانی جمعیت قصد دارد به سقط های جنایی ورود پیدا کند که علاوه بر متقاعد کردن افراد به نگهداشتن فرزند و باروری، با یک تجارت کثیف مقابله کند، امری که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم به آن تاکید دارد.

آمار کشته های سقط چندین برابر کروناست/ سقط جنین یک تجارت کثیف چند هزار میلیاردی است

امیرحسین بانکی‌پورفرد، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره سقط جنین و قانون جوانی جمعیت، گفت: متاسفانه در سال‌‌های گذشته آمار سقط افزایش پیدا کرده که این موضوع نگران کننده شده است در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده حدود 9 ماده را به این مسئله اختصاص دادیم و در قانون به تمام انواع سقط جنین که شام؛ درمانی، عارضی و جنایی بوده، اشاره شده است.

بانکی‌پورفرد درباره ممنوعیت فروش دارو سقط جنین در داروخانه‌ها، تصریح کرد: تمام داروها در سامانه کدی دارند تا بتوانیم بر آن‌ها نظارت داشته باشیم و به همین دلیل در قانون گفته شده که توزیع دارو فقط در مراکز درمانی باشد. متاسفانه درحال حاضر داروی سقط به راحتی در دسترس است و حتی در فضای مجازی به راحتی می‌توان تهیه کرد به همین دلیل گفته شده که این داروها فقط برای سقط درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع شود.

رئیس کمیسیون جمعیت با اشاره به اینکه نظارت بر فضای مجازی برای جلوگیری از سقط جنین در این قانون تاکید شده، ادامه داد: از قوه قضاییه و ضابطان درخواست داریم که به این مسئله ورود کند چراکه آمار کشته های سقط چندین برابر کروناست و جنین‌ها نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند و باید از حقوق جنین‌ها که حق حیات دارند در دوره ای که حرف از حقوق بشر می‌شود دفاع کنیم. تمهیدات قانونی باید در این خصوص داشته باشیم متاسفانه به سمتی رفتیم که سقط برای مردم عادی شده و توجهی به این مسئله که فعل حرام انجام می‌دهند، نمی‌کنند.

او با بیان اینکه سقط جنین یک تجارت کثیف چند هزار میلیاردی است و برای اینکه قانون جوانی جمعیت علیه این تجارت است به این قانون هجمه وارد کردند، افزود: آماری که درباره سقط منتشر شده است آمار خوبی نیست روزانه بیش از 2 هزار سقط انجام می‌شود البته این آمار کل انواع سقط را شامل می‌شود و سالانه 400 هزار سقط جنایی صورت می گیرد که روزانه هزار و 300 مورد است.

بانکی‌پورفرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای فرهنگ‌سازی جهت کاهش سقط جنین در قانون جوانی جمعیت شده است؟ اظهار کرد: چند قسمت برای فرهنگسازی و قبح سقط در این قانون آورده شده است. سازمان صدا و سیما، متون آموزشی وزارت بهداشت، خانه‌های بهداشت را موظف شدند که در موضوع قبح و حرمت سقط کار کرده و به مردم آگاهی دهند.

رئیس کمیسیون جمعیت اضافه کرد: متاسفانه در جامعه طی چند سال اخیر فضایی ایجاد شده که سقط اقدامی طبیعی و راهی برای ختم بارداری است و برخی از متخصصان ما متوجه نیستند که دستور قتل نفس می‌دهند و این برخواسته از فرهنگ غلطی است که برای جنین ارزشی قائلی نیستند. انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه وارد میدان شده و دفاعی از جنین‌ها داشته باشند.

اقناع زوجین جوان برای حفظ جنین

از بین رفتن قبح سقط جنین در همین میزان فعلی در جامعه ما نگران کننده است. درست است که در بسیاری از کشورها این عمل، طبیعی و انجام آن به راحتی امکان‌پذیر است اما در جامعه اسلامی چنین رفتارهایی مغایر با فرهنگ دینی_اسلامی بوده و براساس قانون نیز جرم تلقی می‌شود. همین امر باعث شده افراد به صورت غیرقانونی و زیر زمینی دست به چنین عملی بزنند که این اقدام آسیب‌ها و مشکلات متعددی را برای مادران دارد. باتوجه به اینکه در پنجره جمعیتی و در شرایط بحرانی قرار داریم تولد هر نوزاد می‌تواند برای کشور دارای اهمیت ویژه‌ای باشد که در شرایط فعلی باید زوج‌های جوان را قانع کرد اگر ناخواسته باردار شدند نیز از قتل فرزندشان جلوگیری کنند، چراکه کشتن موجود زنده در درون وجود مادر، قطعا تاثیرات روحی و روانی زیادی علاوه بر مشکلات جسمی برای مادر داشته که حتی گاهی این اثرات جبران ناپذیر است.

انتهای پیام/ 5

نظر شما