وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد؛

نیازمند ٢ میلیون کارآفرین در کشور هستیم / وظیفه مانع زدایی و پشتیبانی از اشتغال کشور را داریم

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۰۹:۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۲۵۷۹۷۵
نیازمند ٢ میلیون کارآفرین در کشور هستیم / وظیفه مانع زدایی و پشتیبانی از اشتغال کشور را داریم
حجت الله عبدالملکی گفت: اقتصاد ایران برای اینکه در حد مطلوب به نتیجه برسد نیاز به ٢ میلیون کارآفرین دارد و باید یک میلیون و ۶٠٠ هزار کارآفرین جدید ایجاد شود تا در درآمد و سرانه به حد مطلوب گام دوم انقلاب برسیم.

به گزارش برنا؛ حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در آیین گشایش هفته‌ کارآفرینی ضمن تبریک هفته جهانی کارآفرینی  گفت: برخی از مفاهیم ارزش جهانی دارند و خارج از دین و فرهنگ ارزشمند و مفید هستند که یکی از آن ها مفهوم کارافرینی است.

او با بیان اینکه ١٣ سال قبل رهبری الگوی اسلامی ایرانی را مطرح کردند که این موضوع با رفع فرهنگ جوامع غربی ایجاد شود، افزود: رهبری مولفه کارآفرینی غرب را درچنین شرایطی نام بردند که باید در جامعه ما نیز گسترش پیدا کند.

عبدالملکی ادامه داد: اگر هفته کارآفرینی را گرامی می داریم و در این هفته در این باره صحبت می کنیم به دلیل این است که این مفهوم در ادبیات دینی ما هم جایگاه مهمی دارد.

وزیر کار با اشاره به اینکه اختلاف نظر هایی درباره مفهوم کارافرینی وجود دارد اما کارآفرینی یعنی توانایی ایجاد یک کسب و کار سودآور و پایدار، ادامه داد: سوالی که مطرح می شود این است که آیا همه مردم می توانند کارآفرین باشند ؟ پاسخ منفی است  چرا که بخشی از این توانایی ذاتی و بخشی اکتسابی است؛ همچنین همانطور که انتظار نداریم مردم به یک صنف خاصی روی بیاورند در باره کارآفرین هم انتظاری وجود ندارد.

او بیان کرد: بار اقتصاد کشور روی دوش کارآفرینان است چراکه زمینه را برای تولید و اشتغال فراهم می کنند همچنین تولید بدون کارافرینی شکل نمی گیرد و بدون کارآفرینی اشتغال روی نمی دهد.

وزیر کار با بیان اینکه حدود ۴٠٠ هزار نفر کارآفرین در کشور وجود دارد و این اقتصاد ٨۵ میلیون نفری بروی شانه این افراد است، گفت: وقتی گفته می شود ٢۴ میلیون نفر شاغل داریم به دلیلی نوآوری ها و پیشگامی های این ۴٠٠ هزار کارآفرین است و اگر بخواهیم جهشی در تولید ایجاد شود و مشکل بیکاری حل شود باید کارآفرینان تقویت شوند و به آن ها کمک شود که تعدادشان افزایش پیدا کند. 

او تصریح کرد: اقتصاد ایران برای اینکه در حد مطلوب به نتیجه برسد نیاز به ٢ میلیون کارآفرین دارد و باید یک میلیون و ۶٠٠ هزار کارآفرین جدید ایجاد شود تا در درآمد و سرانه به حد مطلوب گام دوم انقلاب برسیم.

وزیر کار با اشاره به اینکه کارآفرین آن کسی است که عوامل اصلی تولید را در کنارهم قرار می دهد و شرایط تولید را فراهم می کند، ادامه داد:  ما در یکی از پر ظرفیت ترین اقتصاد های دنیا زندگی می کنیم چرا که از نظر درآمد مالی و ظرفیت از منابع خوبی برخورداریم.

عبدالملکی گفت: کشور ما ۴ میلیون تومان نقدینگی دارند همچنین چندین هزار شرکت دانش بنیان داریم که فناوری برای تولید و اشتغال را در کشور ایجاد می کنند و کمتر فناوری ای وجود دارد که در ایران قابل استفاده نباشد .

او با بیان اینکه ما نیاز به جمعیت ١۵٠ میلیونی داریم ، ادامه داد:  فضای کارافرینی و شرایط برای کارافرینان درحال حاضر مساعد نیست به همین دلیل پیشرفت مناسب صورت نمی گیرد همچنین برنامه ما برای حل این مشکل در کوتاه مدت به نتیجه نمی رسد.

او با بیان اینکه کارآفرین کسی است که از آب کره می‌گیرد به شرطی که کسب مانع آن ها نشود و این مهم ترین اتفاق است که باید رقم بخورد، تصریح کرد: مطمئنم بسیاری از مشکلات کارافرینان نظام اداری و دست و پا گیرست چرا که آن ها معتقدند کار را خودشان می توانند انجام دهند.

او گفت: در مجلس اتفاقی افتاد که مسئله تسهیل نظام مجوز های کسب و کار بود البته ما در مقیاس کوچکتر در وزارت کار این امر رقم زدیم و اثر آن را در صدور مجوز راه اندازی  آموزشگاه های فنی و حرفه ای دیدیم چراکه در یک دوره کوتاه یک ماهه این سیستم ۵٠٠ مجوز صادر کرد و این درحالی بود که   بازاری برای خرید و فروش مجوز ها با فروش میلیاردی صورت گرفته بود.

عبدالملکی افزود: ما در وزارت کار به عنوان دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور موظف هستیم مانع زدایی و پشتیبانی را داشته باشیم و ما مصوباتی را  در حوزه زیست بوم کارآفرینی کشور داشتیم که بتوانیم با همکاری سازمان ها و نهاد کارآفرینان بیشتری را حمایت کنیم.

او با اشاره به اینکه در تاریخ شورای عالی اشتغال کشور  سابقه نداشته است که این شورا در ماه دوبار جلسه تشکیل دهد، افزود: در دولت سیزدهم کارآفرینان جایگاه خوب و مهمی دارند و تلاش می کنیم جایگاه این افراد حفظ شود .

وزیر کار تصریح کرد:طی مصوبه شورای عالی اشتغال کشور برای ایجاد و تسلط یک میلیون و ٢۵٠ هزار شغل هدف گذاری شد اما سوالی که پیش می آید این است که به طور مثال ایجاد  ١٠٠ هزار فرصت شغلی در حوزه بهداشت و درمان وظیفه وزارت بهداشت است؟ پاسخ منفی است چرا که وزارت خانه ها و دستگاه اجرایی ناظر و تسهیل‌گر این حوزه هستند و کارآفرینان بهداشت و درمان هستند که قرار است این شغل ها را ایجاد کنند .

عبدالملکی گفت: از دستگاه های مختلف درخواست  داریم به کارآفرینان حوزه خودشان بها دهند و ارتباط وسیعی در حوزه کل بگیرند و پیگیر هستیم تعامل بین بخش حاکمیت با کارآفرینان در حوزه تخصصی بیشتر شود و در این شرایط حل و فصل مشکلات بیشتر ایجاد خواهد شد.

او گفت: اسم گذاری هفته کارآفرینی سپاسگزاری از افراد و جایگاه دادن به این هفته است.

همچنین در ادامه محمود کریمی سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گفت: تا پایان هفته کارآفرینی ما برنامه های متنوعی داریم.

او رو به کارآفرینان کشور افزود: بدانید معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار خانه شماست و ما خادم شما هستیم چرا که شما می توانید مشکل بیکاری را حل کنید.

کریمی ادامه داد: زین پس ما سراغ کارآفرینان می رویم و به زودی جنبش جهادی راه اندازی می کنیم و مشکلات آن ها را حل می کنیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز