سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

هلال احمر در مضیقه مالی/ رفت و برگشت بالگردها در حوادث کوهستان شمال تهران ۳۰۰ میلیون تومان آب خورد/ پایش سلامت مرزها بیهوده و عبث نبود؛ قرنطینه مبتلایان با وزارت بهداشت بود

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۷:۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۲۶۰۸۸۳
هلال احمر در مضیقه مالی/ رفت و برگشت بالگردها در حوادث کوهستان شمال تهران ۳۰۰ میلیون تومان آب خورد/ پایش سلامت مرزها بیهوده و عبث نبود؛ قرنطینه مبتلایان با وزارت بهداشت بود
محمدحسن قوسیان مقدم با اشاره به اقدامات هلال احمر در امدداد رسانی به کوهنوردان از وضعیت بد مالی این مجموعه گلایه کرد.

به گزارش برنا؛ «نجات کوهنوردان و گم شدن آن ها» این یک تراژدی همیشگی است که هر سال همین روزا که می شود، اخبارش بیشتر به گوش می رسد. یا عده ای کوهنورد در برف و هنگام صعود گم می شوند و یا در بهمن و برف گرفتار می شود و تیم های امدادی برای نجات به سمت آن ها می رود. در بهترین شرایط آن است که کوهنوردان بتوانند با ردیاب و تلفن همراه مسیر خود را به تیم های امداد و نجات اعلام کنند اما در برخی موارد هم شاهد آن بودیم که چنین حوادثی خسارت های مالی فراموش نشدنی به همراه داشته است. به نظر می رسد با توجه به اتفاقات هر سال باید متولی دقیقی برای امور مربوط به کوهنوردان و صعود آن مشخص شود و برنامه ریزی های درستی صورت گیرد.

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: کوه و کوهستان های کشور مسئول خاص خود را دارد. ما در کشور فدراسیون کوهنوردی داریم که افرادی که به صورت حرفه ای کوهنوردی می کنند، عضو آن هستند.

او با بیان اینکه مقررات صعود را فدراسیون کوهنوردی می تواند اعلام کند، افزود:  این فدراسیون می تواند از عبور در مناطق ممنوعه جلوگیری کند همچنین این کار نیاز به قوه قهریه مثل نیروی انتظامی است که چنین امری در کشور ما برا عبور در مناطق کوهستانی وجود ندارد.

قوسیان مقدم ادامه داد: همیشه بحران که رخ می دهد برای کمک به بحران هلال احمر وارد عملیات می شود. همچنین گروه های کوهنوردی باید به متولی این حوزه اعلام کند که چند روز در کدام نقطه هستند و طبق برنامه حرکت کنند تا در صورت مفقودی افراد نیروی های امداد و نجات هلال احمر بتوانند آن ها را ردیابی کنند اما در حال حاضر چنین امری ممکن نیست و هلال احمر در صورت مفقودی افراد باید کل منطقه را بگردد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: هلال احمر در امداد جاده به خودرو ها اخطار نمی دهد که سرعت خود را کم کنند و زمانی که اتفاقی می افتد به ما اعلام می شود که خودمان را به آن ها برسانیم.

او با بیان اینکه بار ها درخواست کردیم که این افراد امکانات مناسبی داشته باشند همچنین گفتیم که کوهنوردان باید ردیاب هایی به همراه داشته باشند، تصریح کرد: همه این ملاحظات باید با دستور فدراسیون کوهنوردی انجام شود و در نهایت با مشخص شدن بحران با GPS اعلام شود که نیروی هلال احمر بتوانند کمک رسانی انجام دهد.

قوسیان مقدم گفت: پیدا کردن کوهنوردان در کوه هم زمان بر و هم هزینه بر است. برای هر یک از عملیات های مالی یک ریال پرداخت نمی شود همچنین بودجه نیز تخصیص داده نمشده است. دو روز گذشته دوبار بالگرد ما به شمال تهران رفت و بازگشت که حداقل 300 میلیون تومان برای ما هزینه داشت البته موفق هم نبود چرا وضعیت آب و هوایی به گونه ای بود که امکان نشستن بالگرد وجود نداشت.

سخنگوی جمعیت هلال احمر ادامه داد: هلال احمر بیش از توان خود تلاش می کند درحالی که متولی اصلی دستگاه های دیگر هستند که  باید تدبیر کنند که وظیفه ی هر دستگاه چیست؟

او درباره میانگین عملیات های امداد و نجات هلال احمر گفت: طی هفته های مختلف این میزان متفاوت است همچنین در شش ماهه دوم سال که موضوعات تغییرات جوی، سیل و.. پیش می آید امدادرسانی های هلال احمر بیشتر می شود.

قوسیان مقدم گفت: هزینه هر عملیات بسته به موقعیت ها متفاوت است. گاهی در عملیات جاده ای نیرو عملیات را انجام می دهد و برمیگردد اما گاهی حادثه زلزله پیش می آید و چندین تیم باید در محل حادثه حاضر شوند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: ما در هزینه سوخت تیم های عملیاتی امدادی مشکل داریم. در زلزله اندیکا بسیاری از مناطق صعب العبور بود و بسیاری از خودرو های ما در استان خوزستان، به دلیل اینکه در منطقه کوهستانی تردد داشتند؛ از لحاظ لاستیک دچار مشکل شدند. همچنین با برآورد صورت گرفته هلال احمر استان برای تهیه و تعویض لاستیک 500 میلیون تومان درخواست کرده است.

قوسیان مقدم گفت: ما در موضوع وادات واکسن بیش از 800 میلیارد تومان از دولت طلب داریم که متاسفانه هنوز پرداخت نشده است. هلال احمر از نظر مالی اوضاع مناسبی ندارد. همچنین درخواست جدید برای واردات واکسن فعلا هنوز مطرح نشده است.

او درباره وظیفه هلال احمر در طرح قرنطینه هوشمند تصریح کرد: پایش سلامت هنوز در مرزهای کشور در حال انجام است که این کار در حد تشخیص و شناسایی بود همچنین در  طرح شهید سلمیانی، هلال احمر موضوع نظارت را در دستور کار دارد.

قوسیان مقدم تأکید کرد: سیستم ها در موضوع قرنطینه هوشمند، فعالیت غربالگری و پایش را انجام می دهند و به معنای گذشته دستگاه ها کاربرد ندارند و بیشتر نرم افزار ها هستند که کار می کنند.

قوسیان مقدم درباره تأثیر طرح پایش سلامت افزود: زمانی که مجموعه ای کاری را پیش می برد هر کدام می تواند متولی تشخیص خود باشد ما در حوزه کاری خودمان فکر  می کنیم کار مفیدی صورت گرفته است کسی که می خواست از مرزها وارد کشور شود ما بیماری او را تشخیص می دادیم و کار ما عبث نبوده است اما بعد از تشخیص اینکه کاری برای قرنطینه و کنترل او انجام نشده است، مربوط به سیستم ما نیست.

او در ادامه بیان کرد: بعد از تشخیص بیماری، فرد مبتلا به عوامل وزارت بهداشت تحویل داده می شود. از اسفند ماه 99 تا کنون حدود 800 هزار نفر را در مبادی مرزهای کشور پایش کردیم.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز