عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار برنا مطرح کرد:

آمادگی جامعه برای ورود به پیک ششم در هفته های آینده/ عدم ابلاغ دستور العمل درمانی طب سنتی کووید/انتقال بیماری کرونا از طریق حیوانات خانگی و شهری وجود دارد

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۰۵:۰۲:۴۲
کد خبر: ۱۲۶۱۷۴۶
آمادگی جامعه برای ورود به پیک ششم در هفته های آینده/ عدم ابلاغ دستور العمل درمانی طب سنتی کووید/انتقال بیماری کرونا  از طریق حیوانات خانگی و شهری وجود دارد
سید احمد طباطبایی با بیان اینکه خوشبختانه به نظر نمی آید هنوز وارد پیک ششم شده باشیم، گفت: جامعه استعداد این را دارد که ظرف چند هفته ی آینده به پیک ششم برسد و عوارض بیماری را داشته باشیم.

سید احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: خطر ایجاد پیک ششم هر لحظه وجود دارد.

او با بیان اینکه وارد شدن به پیک بر اساس گزارش ها و آمار هایی است که مراکز بهداشتی به وزارت بهداشت اعلام می کنند و بر آن اساس مشخص می شود ما به پیک نزدیک شدیم یا نزدیک نشدیم، افزود: واقعیت آن است که براساس یک تصور غلط جامعه احساس می کند واکسیناسیون گسترده و موفق، توانسته است از بیماری جلوگیری کند.

گسترش ارتباطات اجتماعی ابتلا به بیماری را افزایش می دهد

طباطبایی ادامه داد: ارتباطات و تعاملات انسانی در حال حاضر وسیع و بدون برنامه ریزی شده است که می تواند مهار نشده و افسار گسیخته باشد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: مشاهده شده است افراد به استناد اینکه واکسینه شدند، برخی از مسائل مهم را رعایت نمی کنند و این عدم رعایت منجر به  افزایش شانس ابتلا به بیماری شود.

او با اشاره به اینکه  هیچ مطالعه و مقاله ای ثابت نکرده است که واکسیناسیون می تواند جلوی بیماری را به صورت صد در صد بگیرد، گفت: معنی واکسیناسیون این است که افراد از ابتلا به فرم های شدید بیماری و مرگ و میر محافظ شوند اما اینکه  واکسیناسیون باعث می شود که فرد به بیماری مبتلا نشود، تصوری غلط است.

واکسیناسیون به تنهایی از بیماری جلوگیری نمی کند

طباطبایی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه می بینیم خیلی از افرادی که مبتلا می شوند کسانی هستند که واکسن تزریق کردند. بنابراین واکسیناسیون نمی تواند به تنهایی جلوی بیماری را بگیرد و حتما لازم است که افراد علاوه بر واکسیناسیون مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: زمانی که چنین اعتمادی مانند واکسن ایجاد شود افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی ضعیف می شوند و ضعیف شدن این مسئله باعث می شود در رفت و آمد ها، مدارس، مجامع عمومی، ورزشگاه ها و.. افراد بی احتیاطی کنند و باعث شیوع بیماری شود. اخیرا با خانواده ای مواجه شدم که 7 نفر از اعضای آن خانواده به دلیل شرکت در یک مهمانی مبتلا به کووید شده بودند و عده ای از آن ها بستری شدند.

عوارض کرونا تنها مرگ و میر نیست

طباطبایی افزود: شرکت کردن در مجامع عمومی، مهمانی ها، عروسی ها، مراسم ختم و امثال آن می تواند بحران آفرین باشد. گاهی اوقات به بهانه ای که نمی توانند دعوتی را به دلیل مسائل خانوادگی و اخلاقی رد کنند شاهد افزایش شانس ابتلا به بیماری کرونا هستیم.

او با بیان اینکه خوشبختانه به نظر نمی آید هنوز وارد پیک ششم شده باشیم، ادامه داد:  جامعه استعداد این را دارد که ظرف چند هفته ی آینده به پیک ششم برسد و عوارض بیماری را داشته باشیم.

او گفت: نباید عوارض بیماری را معادل مرگ و میر در نظر گرفت بلکه عوارض بیماری مسائل بسیار زیادی از جهات مختلف می تواند داشته باشد. مسائل عاطفی، تربیتی و.. از اثرات کرونا است و زمانی که فردی در یک خانواده مبتلا می شود به دلیل بی احتیاطی ها همه ی ارتباطات ناگهانی قطع می شود و این مسئله می تواند ضربه های زیادی بزند. این در حالی است که اگر ابتلا اتفاق نیافتد، خانواده ها از نظر عاطفی، روحی و روانی آرامش دارند.

ایجاد پدیده ی «عوض کردن ماسک باهم» در بین دانش آموزان

طباطبایی ادامه داد: کرونا بر روی مسائل شغلی، تحصیلات و... تأثیر می گذارند چرا که اگر در مدرسه چند دانش آموز مبتلا شود مجبور هستند که محیط آموزشی را برای پیشگیری از بیماری تعطیل کنند.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: لازم است خانواده ها به فرزندان خود آموزش های لازم را دهند و رسانه ها برنامه های آموزشی را به نحوی به مردم القا کنند که از طرفی وحشت و واهمه ی بیماری ایجاد نشود و از طرفی پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

او گفت:  موردی را شنیده بود که دانش آموزی صبح با ماسک سفید به مدرسه رفته و ظهر با ماسک سیاه به خانه برگشته بود و زمانی که علت را از او پرسیده بودند، دانش آموز گفته بود ماسکم را با دوستم عوض کردم.

طباطبایی در ادامه افزود: چنین مواردی نشان می دهد که باید برنامه های آموزشی باید در سطح کشور اتفاق بیافتد تا مشکلی ایجاد نشود.

قرار بود این هفته درباره دستور العمل طب سنتی صحبت شود

او درباره آخرین وضعیت جلسات ابلاغ دستور العمل درمان طب سنتی در کمیته ی علمی کرونا تأکید کرد: این دستور العمل هنوز ارائه نشده است و قرار بود که این هفته این دستورالعمل ارائه شود که هنوز این کار انجام نداشته است.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: مسئله ی اصل دستورالعمل های بهداشت فردی، بهداشت تغذیه ای و طب ایرانی تقویت بنیاد های فکری افراد است به طوری که افراد به مسئله تغذیه خود برسند و از دارو های تبلیغ شده در فضای مجازی برای درمان کرونا استفاده نکنند.

طباطبایی گفت: هموطنان نباید حرف دیگران را برای اینکه فلان دارو برای درمان کرونا موثر است را باور کنند چرا که بسیاری از مشکلات به دلیل واهمه ی بیماری و پناه بردن به هر داروی احتمالی است که می تواند موثر باشد. اگر خانواده ها اطلاع کافی نداشته باشند؛ ممکن است هر اقدامی را انجام دهند.

باور غلط درمان کرونا با «بخور جوش شیرین»

او درباره اثرات بخور جوش شیرین برای درمان و پیشگیری از کرونا تصریح کرد: این کار اشتباهی است و زمانی که به افراد گفته می شود این کار صحیح نیست به تعجب می پرسند. متاسفانه در فضای مجازی روی استفاده از چنین محلول هایی تأکید می شود در حالی که کاملا غلط است.

او افزود:  استفاده از لبنیات، سبزیجات تازه، مایعات فراوان، استراحت کردن، حمام کردن، آرامش داشتند و... مواردی است که مورد توجه طب سنتی و طب جدید است اما افراد یا خبر ندارند و یا خبر دارند و به آن توجه نمی کنند.

لزوم در نظر گرفتن احتیاط های لازم در مواجه با حیوانات

طباطبایی درباره انتقال بیماری کرونا از طریق حیوانات ادامه داد: کرونا ویروس، ویروس مختص انسان نیست چرا که در ابتلا هم صحبت از انتقال بیماری از خفاش به انسان بوده است. در روند ابتلا هر کدام از موجودات زنده ممکن است مبتلا شوند بنابراین حیوانات خانگی و حیوانات غیر خانگی ممکن است به بیماری مبتلا باشند.

او افزود: مسئله ی نگهداری حیوانات خانگی، تبدیل به فرهنگ غلط می شود و افراد به دلیل نداشتن پشتوانه های عاطفی، عواطف خود را به حیوان گره می زنند که این حیوانات می توانند سگ و گربه و یا پرنده باشد و باید احتیاط های لازم را درباره این موضوع داشته باشیم.

انتهای پیام/۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز