یک متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با برنا تشریح کرد؛

زایمان زودرس و ارتباط آن با کاهش جمعیت

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۵:۴۷:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۱۸۴۳
زایمان زودرس و ارتباط آن با کاهش جمعیت
لاله اسلامیان گفت: اگر بتوانیم علت زایمان زودرس را در زنان پیدا کنیم، می توانیم از آن جلوگیری کنیم تا روی افزایش جمعیت هم تأثیر داشته باشد.

به گزارش برنا؛ 26 آبان (17نوامبر) روز جهانی نوزادان نارس است و تولد پیش از موعد یکی از مهمترین عوامل زمینه‌ای مرگ نوزادان و نیز افزایش بار بیماری به شمار می‌آید. کاهش میزان تولد نوزادان نارس و عوارض و مرگ آنان از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت بهداشت است. البته از زمانی که شنیده شده قانون جوانی جمعیت قرار است در اغلب دستگاه‌ها اجرایی شود به نظر می‌رسد رعایت مدیریت و درمان چنین موضوعی می‌تواند در افزایش موالید سالم و در نهایت افزایش جمعیت کمک کند.

لاله اسلامیان، متخصص زنان و زایمان، درباره زنگ خطر تولد نوزادان نارس و در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت:  میزان تولد نوزادان نارس در سال 1399، 10 درصد در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه نوزادانی که زیر 37 هفته به دنیا می‌آیند نارس و زودرس نامیده می‌شوند، افزود: هر چه سن حاملگی از 34 هفته گذشته باشد احتمال زنده ماندن و بقاء نوزادان نارس وجود دارد و هر چه نوزاد قبل از 29 هفتگی به دنیا بیاید شانس مرگ و میر آن‌ها بالاتر می‌رود و عوارض بعد از آن مانند، کری، کوری و اختلالات ذهنی بیشتر است.

اسلامیان ادامه داد: برای تولد نوزادان کم وزن و دارای وزن زیر 1500 گرم، بهتر است به صورت طبیعی زایمان انجام نشود و سزارین صورت بگیرد همچنین نوزادانی که بالای 1500 گرم هستند، می‌توانند زایمان طبیعی انجام دهند.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: درمان‌های ناباروری نسبت به کسانی که به صورت طبیعی باردار می‌شوند، عوارض بیشتری می‌تواند داشته باشد. این افراد می‌توانند عوارضی چون زایمان زودرس، سقط، افزایش فشار خون و... را تجربه کنند. مسئله اصلی در زمان زودرس مسئله چند قلو و دو قلویی است چرا که استفاده از روش‌های نوین بارداری شانس دو و چند قلویی را افزایش می‌دهد.

او با بیان اینکه در بارداریهای دوقلویی ما 50 درصد و در سه قلویی 90 درصد شاهد زایمان زودرس و نوزادان نارس هستیم، تصریح کرد: هر چقدر تعداد جنین‌ها کمتر باشد از زایمان زودرس جلوگیری می‌شود.

اسلامیان افزود: زنی که چند زایمان زودرس داشته است حتما باید عکس رنگی رحم بگیرد تا وضعیت دهانه رحم و حفره رحمش مشخص شود.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زنی که چند زایمان زودرس داشته باشد باید بررسی‌هایی برای او انجام شود، گفت: اگر او نارسایی دهانه رحم داشته باد، بعد از غربالگری اولیه باید دوخته شود و یا اگر اطلاعات کافی نیست طول رحم او در طول بارداری اندازه‌گیری شود و اگر طول آن کوتاه بود اقدام به دوختن دهانه رحم شود.

او با بیان اینکه دیابت، فشارخون و بیماری های کلیوی می‌تواند در تولد نوزاد نارس موثر باشد، گفت: اگر دیابت، تیروئید و... کنترل شود، شانس ایجاد زایمان زودرس کاهش پیدا می کند.

اسلامیان درباره توجه به زایمان های زودرس و افزایش جمعیت گفت:  10 درصد از زایمان  زودرس هستند که اگر درمان شوند، تعدادی روی افزایش جمعیت تأثیر می‌گذارند. همچنین اگر سالانه یک میلیون و 200 هزار نوزاد متولد شوند؛ حدود 120 هزار نوزاد با زایمان زودرس به دنیا می‌آیند که می‌توانیم با مدیریت، تعداد زایمان‌های زودرس را کاهش دهیم. اگر بتوانیم علت زایمان زودرس را در زنان پیدا کنیم، می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم تا روی افزایش جمعیت هم تأثیر داشته باشد.

انتهای پیام/ 3

نظر شما