میوه ای به اندازه بندانگشت که درمان ده ها بیماری است

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۲۱:۳۷:۱۷
کد خبر: ۱۲۶۲۸۰۸
میوه ای به اندازه بندانگشت که درمان ده ها بیماری است
زالزالک از دسته گیاهان و میوه های پاییزی دارای طیف رنگی زرد تا قرمز است که در رفع نارسایی های قلبی، کاهش فشار خون، بهبود مشکلات گوارشی و درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش برنا؛ زالزالک از میوه‌ها و گیاهان مفید در درمان بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود. این میوه از دسته گل سرخ سانان است و با نام‌های کویج و خفجه هم نیز شناخته می‌شود. زالزالک در ایران به صورت فراوان یافت می‌شود اما کمتر کسی از خواص دارویی آن آگاهی دارد. زالزالک از دسته میوه‌هایی نیز محسوب می‌شود که در آشپزی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

ارزش غذایی زالزالک

زالزالک یا کویج از میوه‌های محبوب و فراوان در ایران است. این میوه در سرتاسر جهان نیز طرفداران زیادی دارد. زالزالک یک میوه رژیمی نیز محسوب می‌شود که هم در مصارف دارویی و هم آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه قرمز دارای فواید بسیاری است و می‌تواند مصرف آن منجر به جسم سالم شود. آنتی‌اکسیدان و بیوفلاونوئید موجود در این میوه برای سلامت قلب و عروق آن بسیار مفید است. همچنین این میوه دارای مواد مغذی بسیاری مانند آنتوسیانیدین است. پروتئین، آب، فیبر، کربوهیدرات، ویتامین D، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین C، فولات، ویتامین B، تیامین، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیم از دیگر موادی به شمار می‌رود که زالزالک در خود جای داده است.

 

انواع زالزالک

زالزالک دارای انواع و گونه‌های مختلفی است که بر حسب تفاوت این گونه‌ها، خواص متفاوتی نیز دارد. این میوه در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی به وفور یافت می‌شود و یک داروی خوراکی و گیاهی به شمار می‌رود. این گیاه به صورت کلی به سه نوع رنگی زرد (نارنجی)، قرمز و سیاه تقسیم می‌شود و اروپایی، زرد، سیاه، شرقی، کرکی، مکزیکی و ولیک از گونه‌های این میوه به شمار می‌رود.

خواص زالزالک

زالزالک مانند هر میوه‌ای از خواص و فواید زیادی برخوردار است و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است اما آگاهی درباره خواص آن کم است. جلوگیری از آسم، کاهش پیری زودرس، کاهش کلسترول خون، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و بهبود دیابت، درمان بیماری‌ها و لکه‌های پوستی، کاهش فشار خون، کاهش چربی خون، کاهش ریزش مو، کاهش درد قفسه سینه و کاهش حملات قلبی از خواص زالزالک به شمار می‌رود. زالزالک به دلیل خواص ضد التهابی در رفع عفونت‌ها، بیماری‌های کبدی و آسم مؤثر است.

زالزالک، پیشگیری از سرطان‌ها و مشکلات قلبی

زالزالک دارای آنتی‌اکسیدان فراوان است که می‌تواند در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها به طوری مؤثر عمل کند. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث جلوگیری از رادیکال‌های آزاد می‌شوند و این عامل اصلی برای پیشگیری از سرطان‌ها، مشکلات قلبی و پیری زودرس محسوب می‌شود. همچنین تنگی نفس و نارسایی خون در افراد را می‌توان با مصرف زالزالک بهبود بخشید و ابتلاء به آنژین را کاهش داد. آنتی‌اکسیدان‌ها در افزایش سیستم ایمنی بدن مؤثر عمل می‌کنند.

زالزالک، کاهش دهنده وزن

زالزالک با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی با چربی‌ها مبارزه می‌کند و این امر موجب می‌شود که متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. علاوه بر لاغری و کاهش وزن، زالزالک می‌تواند انرژی و قدرت بدنی افراد را افزایش دهد.

زالزالک، درمان کننده عفونت‌های روده‌ای و بهبود بخش عملکرد دستگاه گوارشی

زالزالک دارای فیبر بسیاری است که به هضم سریع‌تر غذا می‌انجامد و از یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین دارای ترکیباتی برای مبارزه با آنزیم‌های روده ایست. مصرف این میوه به دلیل مواد مغذی فراوان در پاکسازی روده از کرم‌های نواری و عفونت‌ها بسیار مؤثر است.

همه خواص زالزالک + انواع، کاربرد، مضرات و فواید کویج

کاهش استرس و افسردگی با مصرف زالزالک

زالزالک در درمان اختلالات روانی و بهبود سیستم عصبی مؤثر است و بهتر است که افراد مبتلا به اضطراب، استرس و افسردگی از این میوه در برنامه غذایی خود بهره ببرند. کاهش تنش‌ها با تغییر در هورمون‌ها ایجاد می‌شود بنابراین بهتر است که برای آرامش و خواب بهتر از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

زالزالک، بهبود بخش زخم معده

فیبر بسیار بالای موجود در زالزالک باعث شده است که افراد مبتلا به مشکلات معده‌ای به مصرف این میوه پناه ببرند. عصاره این میوه دارای خواص ضد زخم برای افراد مبتلا به بیماری زخم معده است. همچنین مصرف این میوه می‌تواند سو هاضمه و دردهای معده‌ای را به حداقل خود برساند.

کاربرد زالزالک

برگ و گل زالزالک می‌تواند در تهیه دم‌نوش بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. مصرف زالزالک در چای، مربا، دسر، سرکه، ترشی، مکمل‌های غذایی و حتی به صورت خام (میوه) از کاربردهای اصلی زالزالک است.

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف زالزالک

زالزالک را نباید با داروهای قلبی، گوارشی و فشار خون به طور همزمان مصرف کرد مگر آنکه تحت نظر پزشک تجویز شود. مصرف سر خود این میوه برای افرادی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند می‌تواند خطرات جبران ناپذیری ایجاد کند و موجب تشدید بیماری آنها شود. حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، میگرن، سرگیجه، خستگی، لکه‌های پوستی، بیماری‌های روده‌ای، سر درد و تپش قلب از عوارض مصرف بیش از حد عصاره و یا دم‌نوش برگ و گل زالزالک به دلیل آنتی‌اکسیدان فراوان در آن است. خانم‌های باردار و شیرده در مصرف زالزالک باید حد وسط را حتماً رعایت کنند.

نظر شما