عضو کمیته علمی ستاد کرونا:

حذف داروی IVIG از پروتکل درمانی بیماران کرونایی جرات می‌خواهد/ تبلیغات ضد بیمارستانی عامل افزایش مرگ‌ومیرهای کرونایی 

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۰۵:۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۲۶۲۹۹۵
حذف داروی IVIG از پروتکل درمانی بیماران کرونایی جرات می‌خواهد/ تبلیغات ضد بیمارستانی عامل افزایش مرگ‌ومیرهای کرونایی 
محمدرضا هاشمیان گفت: اینکه بخواهیم به طور کامل دارو IVIG را از پروتکل درمانی حذف کنیم شخصا اگر وزیر بهداشت هم باشیم این جرات را نخواهم داشت. 

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو و عضو کمیته علمی ستاد کرونا، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: داروهای کرونا متنوع است، از ابتدای شیوع این ویروس از داروهای مختلفی مانند انواع کرتون‌ها و ... استفاده شده است.

او درباره ممنوعیت داروی IVIG برای درمان بیماران کرونایی، بیان کرد: داروی IVIG مانند بسیاری از داروهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت و به بیماران زیادی بهبودی بخشید اما این دارو خوبی‌های خودش را در شرایطی برای بیماران کرونایی داشت ولی به دلیل مسائل فیزیولوژی و تجربه‌هایی که داشتیم استفاده از این دارو نیز کنار گذاشته شد. 

هاشمیان با اشاره به اینکه داروی IVIG داروی کرونا نیست و این دارو به عنوان داروی کمکی برای بیمارانی که در شرایط وخیم قرار دارند استفاده می‌شود، ادامه داد: دارو IVIG هیچ‌وقت معجزه‌آسا نبوده و استفاده از این دارو نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. این دارو روی برخی از کیس‌‌ها تاثیر مثبت داشته و برخی از کیس‌ها بی تاثیر بوده است اما اینکه بخواهیم به طور کامل این دارو را از پروتکل درمانی حذف کنیم شخصا اگر وزیر بهداشت هم باشیم این جرات را نخواهم داشت. 

این فوق تخصص آی‌سی‌یو افزود: داروی IVIG در دنیا برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار نگرفته اما ضرورت استفاده از این دارو در بیماران آی‌سی‌یو و بیمارانی که درگیر عفونت زیاد و ضعف ایمنی هستند همواره تاثیر گذار بوده است، اینکه علیه یک دارو شمشیر بکشیم مناسب سیستم پزشکی یک کشور نیست. 

او گفت: برخی از داروهایی که برای درمان کرونا در پروتکل درمانی قرار می‌گیرند ممکن است بعد از مدتی حذف شوند اینکه گفته می‌شود داروهای کرونا دائم درحال تغییر است به این دلیل است که ویروس دائم در حال تغییر بوده و این اتفاق در کل دنیا می‌افتد و هر بار از داروهای جدید برای کرونا استفاده می‌شود، قطعا این داروهایی که داریم تغییر خواهد کرد و داروهای جدیدی جایگزین خواهد شد. 

هاشمیان تصریح کرد: شروع زمان درمان از هر چیز دیگری مهم‌تر است اینکه در برخی از نقاط کشور مرگ و میر زیاد می‌شود به این دلیل است که بیماران برای درمان دیر مراجعه کردند و نشان‌ می‌دهد تبلیغات ضد بیمارستانی باعث درگیری بیشتر با بیماری می‌شوند و مجبور به استفاده از داروهای گران و نایاب برای درمانشان می‌شویم.

انتهای پیام/ 4

نظر شما