معاون سازمان ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با برنا

چرا ترافیک تهران غیرقابل تحمل است؟/ راه کاهش ترافیک چیست؟

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۵:۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۳۶۶۵
چرا ترافیک تهران غیرقابل تحمل است؟/ راه کاهش ترافیک چیست؟
ذاکری با اشاره به وضعیت ترافیک پایتخت گفت: ترافیک سنگین‌تر از ترافیک فعلی، قبل از کرونا داشتیم اما به دلیل اینکه یک دوره‌‌ طولانی تنفس در این مدت طی شده است، ترافیک فعلی سنگین به نظر می‌رسد.

به گزارش برنا؛ مدتی است که ترافیک تهران نسبت به ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته که باعث نارضایتی پایتخت نشینان شده است. همچنین طی روزهای گذشته رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ خود به این مسئله اشاره و به مسئولان مربوطه برای یافتن راه حل علمی برای حل این معضل شهری توصیه کردند.

 محبوبه ذاکری سهی، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره ترافیک تهران گفت: ترافیک مدتی است که شدیدتر و ملموس‌تر از ماه‌های گذشته به نظر می‌آید، ترافیک سنگین‌تر از ترافیک فعلی، قبل از کرونا داشتیم اما به دلیل اینکه یک دوره‌‌ طولانی تنفس در این مدت طی شده است، ترافیک فعلی سنگین به نظر می‌رسد.

او افزود: در این دوره حدود ۲ ساله، عادت استفاده از خودروهای شخصی مجدد بازگشته است چراکه محدودیت‌های مختلفی اجرا شد و مردم کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کردند. اگر در شرایط فعلی مجدد بخواهیم مردم را از عادت استفاده از خودروهای شخصی دور کنیم زمان می‌برد اما اثر ملموس آن‌ را در ترافیک معابر تهران به خصوص در بازه‌های زمانی خاص شاهد هستیم.

ذاکری تصریح کرد: باید راهکارهایی که پیش از این برای کنترل ترافیک اجرا می‌شد مانند تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، محدودیت‌های ترافیکی، اعمال قانون سفت و سخت و... استفاده شود تا شاهد کاهش ترافیک در سطح شهر تهران باشیم.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط فعلی که درگیر بیماری کرونا هستیم اعمال این شرایط، مشکل‌زا نخواهد بود؟ بیان کرد: این مسئله مانند یک شمشمیر دو لبه است. اما بخش زیادی از ترافیک معابر ما به دلیل تخلفات ترافیکی است، در خیابان‌ها شاهد پارک دوبل و پارک‌های غیرمجاز هستیم اگر با همین یک مورد تخلف را سفت و سخت برخورد شود به صورت چشمگیری به ظرفیت شبکه معابر ما اضافه می‌شود.

او ادامه داد: عادی شدن شرایط و اعمال محدودیت‌ها با توجه به همه‌گیری کرونا، باید گام به گام پیش برود و محدودیت‌ها باید متناسب با شرایط فعلی تعیین شود.

ذاکری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه برای کنترل ترافیک باید راه‌های حل‌های علمی اتخاذ شود، اظهار کرد: مردم و مسئولان باید بدانند که حمل و نقل هم یک علم و تخصص است. حمل و نقل ابعاد مختلفی دارد و چند وجهی است و شامل ابعاد؛ اجتماعی، اقتصادی و ... می‌شود. قطعا باید از طریق علم و تخصص به این مسئله نگاه کنیم همچنین برخورد نقطه‌ای و موضعی نباید داشته باشیم. شهر زنده و پویاست و ترافیک تمام نقاط شهر بر یکدیگر تاثیر می‌گذارد به همین دلیل باید به صورت کلی و تخصصی به مسئله ترافیک نگاه کنیم.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: استفاده از فناوری‌های هوشمندسازی مثل دوربین‌ها و ... به ساماندهی ترافیک کمک خواهد کرد که باید به این مسئله بها دهیم و علاوه بر تامین منابع مالی بر استفاده از آن در مناطق تاثیرگذار، توجه شود.

او درباره اثرگذاری طرح ترافیک فعلی بر کنترل ترافیک، گفت: طرح ترافیک یک بسته کامل است و زمان شروع و پایان طرح به زمان شروع و پایان سفرهای شغلی بستگی دارد. در شرایط عادی طرح ترافیک تاثیر گذار است و قابلیت مدیریت زمانی سفرها را به افراد می‌دهد همچنین در ساعات اجرای طرح شاهد پیک زیاد ترافیک در محدوده نیستیم. یکی از روش‌های مدیریت سفر، اجرای طرح ترافیک است و در تمام دنیا این مسئله وجود دارد و قابل توصیه است.

ذاکری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح زوج و فرد نسبت به طرح کنترل آلودگی هوا موفق‌تر نبود؟ بیان کرد: نمی‌شود گفت یکی از این دو طرح موفق‌تر یا ناکارآمدتر بوده است چراکه کارایی این دو طرح متفاوت‌تر است. طرح کنترل آلودگی هوا محدوده بیشتری را پوشش می‌دهد و طرح کنترل آلودگی هوا طرحی است که قیمت گذاری کرده است و قیمت گذاری خدمات حمل و نقل یکی از روش‌های رایج مدیریت ترافیک است و مردم باتوجه به هزینه‌هایی که می‌کنند در ساعاتی در برخی از مناطق تردد دارند.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: طرح کنترل آلودگی بیشتر هدف کنترل آلودگی هوا را دارد و طرح ترافیک هدف مدیریت ترافیک بر مناطقی از شهر را دارد. این دو طرح در شرایط عادی که به طور کامل اجرا شود کارآمد بوده است و مطالعات قبل‌تر ما این را نشان داده است. در شرایط فعلی وضعیت بینابین است باید ابتدا شرایط کرونا بررسی شود بعد از آن محدودیت‌ها اعمال شود.

او درباره گره‌های ترافیکی، تصریح کرد: شهر زنده و پویاست و ترافیک نیز روان است، نمی‌توان این را گفت که اگر یک گره ترافیکی در یک نقطه از تهران برطرف شود مشکل ترافیک حل خواهد شد. در شریان‌های اصلی و خیابان‌هایی که شمال به جنوب و یا غرب به شرق را وصل می‌کند شاهد ترافیک بیشتری هستیم به عنوان مثال، بزرگراه همت‌.

ذاکری خاطرنشان کرد: ترافیک در شهر بزرگی مثل تهران که ۹ میلیون نفر جمعیت ساکن دارد و با اتخاذ جمعیت شناور تا ۱۲ میلیون نفر می‌رسد، وجود دارد و راهی جزو اینکه مردم را به سمتی هدایت کنیم که کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند نداریم. هرچه قدر در تهران راه، اتوبان، پل و ... بسازیم مردم مجدد تمایل استفاده از خودروی شخصی را پیدا می‌کنند و باز مسیرها اشباع می‌شود. وظیفه مسئولان این است که وسایل حمل و نقل همگانی کارآمد کنند سیاست‌های مختلف در این خصوص که مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند می‌تواند ترافیک تهران را بهبود بخشد همانطور که رهبر انقلاب فرمودند اگر راهکارهایی که در این خصوص اجرا می‌شود علمی باشد نتیجه بخش خواهد بود.

انتهای پیام// 4

نظر شما