سلطانیان: معلمان پولکی حواس‌شان را جمع کنند/ آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه کلاس جبرانی برگزار می‌کند

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۵:۰۶:۰۲
کد خبر: ۱۲۶۵۱۴۳
سلطانیان: معلمان پولکی حواس‌شان را جمع کنند/ آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه کلاس جبرانی برگزار می‌کند
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر قرار باشد ما براساس ارزشیابی‌هایی که انجام می‌دهیم احساس کنیم نیاز است کلاس‌های بیشتری برای دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد شود، در چارچوب ضوابط و قوانینی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده «تحت عنوان نحوه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه»، زیر نظر مستقیم مدیر مدرسه این کار انجام می‌شود.

به گزارش برنا؛ یکی از شایع‌ترین مشکلات تحصیلی که ممکن است فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار دهد، مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان است. فراز و نشیب‌ها و مشکلات دوران تحصیلی بخشی از زندگی همه افراد است. در حالی که مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند عمدتا مربوط به عملکرد دانش‌آموزان باشد اما در برخی موارد این مشکلات از سوی معلمان و سایر دانش‌آموزان ایجاد می‌شود. حالا شیوع کرونا در کشور توانست به چنین موضوعی بیشتر دامن بزند و دانش آموزانی که نیاز داشتند علاوه بر مدرسه بیشتر مورد حمایت و تدریس معلم باشد، مورد غفلت قرار گرفتند و لازم است بعد از بازگشایی مدارس به چنین موضوعاتی و برگزاری کلاس‌های جبرانی توسط آموزش و پرورش توجه ویژه شود.

افت تحصیلی دانش آموزان در پی آموزش مجازی

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: ما از اسفندماه 98 تا ابتدای سال تحصیلی جاری درگیر شیوع بیماری کرونا بودیم.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما با یک مسئله بسیار مهم روبرو است و آن عدم ارتباط و تعامل معلم با دانش‌آموز بود، افزود: مشکل دیگر ما این بود که ما در آموزش‌های مجازی مثل آموزش‌های حضوری کیفیت لازم آموزش را نداشتیم و به هرصورت افت تحصیلی پنهانی که اکثر نظام‌های آموزشی دنیا به آن اقرار دارند در ایران هم اتفاق افتاد.

سلطانیان ادامه داد: این امر در مدارس روستایی، عشایری و مناطقی که دانش‌آموزان دسترسی به آموزش‌های مجازی به خاطر اینکه نبود سخت‌افزار یا کمبود اینترنت نداشتند، بیشتر دیده می‌شد.

دغدغه آموزش و پرورش حضوری کردن مدارس بود

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که این دغدغه برای نظام آموزشی کشور ایجاد شده بود که در اولین فرصت بتواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانش آموزان را به مدرسه برگرداند، تصریح کرد: بازگشایی مدارس ضمن اینکه موجب حضور دانش‌آموز در مدرسه می‌شود، اشکالات و ایراداتی که در آموزش مجازی بود را هم برطرف می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال بازگشایی مدارس اتفاق افتاد و ما توانستیم با مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به صورت مرحله‌ای و تدریجی مدارس را از ابتدای مهر بازگشایی کنیم، گفت: کلیه دبیرستان‌های کشور از 15 آبان ماه با توجه به تصمیماتی که شورای مدارس داشتند باز شدند و بر اساس تراکمی که در مدرسه است دانش آموزان در کلاس درس حضور پیدا کردند.

سلطانیان گفت: یکی از نقاطی که امسال مورد تاکید ما در سراسر کشور قرار گرفته این است که با انجام ارزشیابی ورودی، کاستی‌ها و نارسائی‌های یادگیری دانش‌آموزان را در رابطه با اهداف کلیدی هر درس که مربوط به سال قبل است؛ شناسایی و بخشی از زمان آموزش در ابتدای سال به برطرف کردن این کاستی‌ها اختصاص داده شود.

امسال سال تحصیلی سختی است

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال قطعا سال بسیار سخت و مهمی است؛ برای اینکه بخشی از زمان آموزش ما باید به دنبال جبران آن کاستی‌ها باشد و بخش دیگر مطالب درسی سال جدید را به دانش آموزان آموزش بدهیم.

وی با اشاره به اینکه  قطعا به زمان بیشتری نیاز داریم و باید مدارس ما در رابطه با برگزاری کلاس‌های بیشتر، جبرانی و فوق برنامه بر اساس ضوابطی که وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته ابلاغ کرده اقدام کنند، افزود: ما هم در وزارتخانه در حوزه معاونت متوسطه دنبال این هستیم این مسائل و مشکلات و الزاماتی که وجود دارد در رابطه با تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان در قالب یک طرح تهیه کنیم تا بتوانیم با اولویت مدارس محروم و مدارس عادی دولتی به افراد کمک کنیم و بخشی از منابع مالی مورد نیاز را هم تامین کردیم تا مدیران مدارس بتوانند کلاس‌های جبرانی و تقویتی برای دانش‌آموزان بگذارند و این دغدغه هم تا حدودی برطرف شود.

مدارس پر جمعیت گروه‌بندی به مدرسه می‌روند

سلطانیان با اشاره به ابلاغ بخشنامه 24 شهریورماه به استان‌های کشور افزود: طی این بخشنامه عنوان شد لازم است بازگشایی مدارس تدریجی و آرام باشد و باید از ابتدای مهرماه مدارس روستایی و عشایری مقطع دبیرستان کمتر از 15 نفر در هر کلاس حضوری برگزار شود چون آنها اولویت ما بودند و به تدریج بازگشایی تا 15 آبان ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا از 15 آبان تمام مدارس کشور در دبیرستان‌های شاخه نظری بازگشایی شدند، ادامه داد: در چنین شرایطی دسته‌بندی‌هایی وجود دارد و در ادامه بعضی از مدارس آمار کم دارند و می‌توانند پروتکل‌ها را به طور کامل رعایت کنند و تعداد بیشتری از دانش‌آموزان هم در مدرسه حضور پیدا کنند.

سلطانیان افزود: البته مدارس پرجمعیت‌تری مانند مدرسه بالای 500 نفر و 700 نفر داریم که این‌ها با گروه‌بندی دانش‌آموزان تلاش کردند بخشی از ساعات دانش‌آموزان در مدرسه حضور داشته باشند و گروه دیگر در منزل باشند و در زمانی که مدرسه برنامه هفتگی را برای‌شان مشخص کرده تحت آموزش‌های مجازی قرار بگیرند.

وی بیان کرد: در حال حاضر علاوه بر این‌که تلاش می‌کنیم میزان آموزش‌های حضوری خود را افزایش دهیم، به دلیل مسائل بهداشتی باید آموزش خود را از طریق فضای مجازی، شاد و برنامه‌های تلویزیونی ادامه دهیم تا همه دانش‌آموزان در زیر چتر حمایتی ما قرار بگیرند.

تخلفات معلمان پولکی چطور بررسی می‌شود؟

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تخلفات برخی معلمان برای برگزاری کلاس‌های جبرانی در ازای دریافت پول گفت: طبق ضوابطی که سازمان پژوهش و معاونت برنامه آموزشی مشخص کرده، در شاخه نظری 35 ساعت برنامه مصوب رسمی را برای 4 رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم معارف اسلامی داریم.

وی با بیان اینکه طبیعتا این ساعات در مدارس دولتی ما تشکیل و برنامه هفتگی برای آن تنظیم می‌شود و همکاران ما در چارچوب و ضوابط این برنامه هفتگی در مدرسه حضور پیدا می‌کنند که ممکن است به شیوه آموزش حضوری یا آموزش ترکیبی کار را انجام دهند، افزود: اگر قرار بر این باشد ما بر اساس ارزشیابی‌هایی که انجام می‌دهیم احساس کنیم نیاز است کلاس‌های بیشتری برای دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد شود، در چارچوب ضوابط و قوانینی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده «تحت عنوان نحوه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه»، زیر نظر مستقیم مدیر مدرسه این کار انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اینکه خارج از ضوابط از دانش‌آموز مطالبه‌ای انجام شود قطعا مورد تاکید و تائید ما نیست و حتما اگر این مسئله از طریق اولیا به وزارت آموزش و پرورش انتقال داده شود حتما برخورد قانونی خواهد شد. اگر این موارد ایجاد شود حتما به اداره ارزیابی عملکرد گزارش دهند.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز