راهکارهایی برای جلوگیری از حادثه گاز گرفتگی

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۰۵:۴۱:۱۴
کد خبر: ۱۲۶۵۱۷۳
راهکارهایی برای جلوگیری از حادثه گاز گرفتگی
یکی از مشکلاتی که همواره در فصل سرما شاهد آن بودیم و هستیم، حادثه گاز گرفتگی در محیط‌های بسته به خصوص در واحدهای مسکونی است. هر سال پیش از فصل سرما و استفاده از فصل گرمایشی توصیه‌هایی به شهروندان داده می‌شود اما متاسفانه با سهل‌انگاری‌های صورت گرفته از سوی مردم حوادث مختلفی در گوشه و کنار کشور روی می‌دهد.

به گزارش برنا؛ یکی از مشکلاتی که همواره در فصل سرما شاهد آن بودیم و هستیم، حادثه گاز گرفتگی در محیط‌های بسته به خصوص در واحدهای مسکونی است. هرسال پیش از فصل سرما و استفاده از فصل گرمایشی توصیه‌هایی به شهروندان داده می‌شود اما متاسفانه با سهل انگاری‌های صورت گرفته از سوی مردم حوادث مختلفی در گوشه و کنار کشور روی می‌دهد. این حادثه که هر ساله در نیمه دوم سال تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می کشاند و آمار قابل توجهی به این حادثه اختصاص دارد. با مروری بر آمار یک دهه گذشته، آشکارا می توان گفت نیاز به آموزش بیشتر شهروندان امری ضروری است. تلفات ناشی از گاز مونوکسید کربن نشان از این دارد که که اگر هرسال هم به خطرات ناشی از آن اشاره کنیم بازهم کم است.

گاز مونوکسید کربن چیست؟

گاز مونوکسید کربن در اثر استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. این گاز، گازی بدون رنگ و بو است و منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز بوده ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون، ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است پس با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

آمارهای تلفات ناشی از گاز مونوکسید کربن

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در 9 ماهه سال 99، 91 مورد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ که تعداد فوت ناشی از گاز مونوکسیدکربن ۸۴ نفر اعلام شده بود هشت درصد افزایش داشته است. همچنین از تعداد 91 فوتی گازگرفتگی در 9 ماهه سالجاری 72 نفر مرد و 19 نفر نیز زن بوده‌اند.

اما طبق اعلام این سازمان در پنج ماهه نخست امسال آمار تلفات گازگرفتگی کاهش ۳۰/۲ درصدی داشت و از ۲۳۵ فوتی در مدت مشابه سال قبل به ۱۶۴ فوتی شامل ۱۱۸ نفر مرد و ۴۶ نفر زن در پنج ماهه امسال رسید. همچنین در این مدت استان های تهران با ۳۳، آذربایجان شرقی با ۱۵ و خراسان رضوی با ۱۴ مورد فوتی بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی را داشتند.

گاز مونوکسید کربن آنقدر خطر آفرین است که اگر جان افراد را هم نگیرد متاسفانه افراد دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شوند. وقتی این گاز در فضای بسته پخش می‌شود نشانه‌هایی را به دنبال دارد یکی از اصلی‌ترین نشانه آن مسمومیت حاد ناشی از این گاز است که علائم آن شامل؛ سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ است به دنبال آن هرچه که علائم شدیدتر شود احتمال بروز درد در شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما به سراغ افراد می‌آید و افرادی که بیماری‌های مانند ناراحتی‌های قلبی دارند این علائم تشدیدتر است. از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد. در صورتی که افراد دچار مصدومیت با گاز مونوکسید کربن شدند فورا باید با تماس به اورژانس به مراکز درمانی ارجاع داده شوند.

چه عواملی باعث ایجاد گاز گرفتی می‌شود؟

یکی از عوامل بروز این حادثه، استفاده از بخاری‌های قدیمی بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد است با وجود اینکه بارها نسبت به عدم استفاده از چنین بخاری‌هایی به مردم هشدارهایی داده شده است اما همواره شاهد این هستیم که برخی از حوادث گازگرفتگی که بروز پیدا می‌کنند به دلیل استفاده از چنین بخاری‌هایی است. شهروندان باید به این نکته توجه کنند که قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کنند و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان داشته باشند. هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند به صورت بالقوه می تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود. نکته دیگری که باید در استفاده از بخاری و دودکش‌ها توجه کنند این است که تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشد. دودکش‌ها بعد از نصب به وسایل گرمایشی باید داغ باشند اگر سرد است خطرناک بوده چراکه محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش خارج نشده است.

برخی از منازل مجهز به شوفاژ و سیستم حرارتی مرکزی است که این شهروندان اگر در فضای منزل درزهای ورود سرما را ببندند مشکلی ایجاد نخواهد شد اما اگر از وسایل گرمایشی قدیمی مانند بخاری های گازسوز استفاده می‌شود باید حتما یک راه برای تهویه باز باشد. شهروندان با نبستن کامل منافذی که سرما وارد منزل می‌شوند می‌توانند اطمینان داشته باشند که مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد. شهروندان توجه داشته باشند که در منازل از پیک نیک استفاده نکنند چراکه مشکل آفرین خواهد شد.

در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک کرده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در صورت تداوم علایم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که بهتر است مجددا به مراکز درمانی بروند.

انتهای پیام/ 4

نظر شما