هشدار! هیپنوتیزم کار هر کسی نیست

۱۴۰۰/۰۹/۰۵ - ۰۵:۰۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۶۵۲۴۲
هشدار! هیپنوتیزم کار هر کسی نیست
دبیر کارگروه علمی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: هیپنوتیزم اگر ناقص و غیر علمی اجرا شود می تواند مشکلات قابل درمان را بدتر کند، و فرد دچار انواع افسردگی‌ها، اضطراب‌ها و سردردها شود. پس باید این امر توسط روان‌شناس یا پزشک به صورت کامل انجام شود.

به گزارش برنا؛ وقتی کلمه هیپنوتیزم را می‌شنوید چه چیزی به ذهن شما می‌رسد؟ باورهای زیادی درباره هیپنوتیزم وجود دارد که بیشتر توسط فیلم های تخیلی، داستان‌ها و افراد غیر متخصص رواج پیدا کرده‌اند. اما آیا هیپنوتیزم واقعیت دارد؟ آیا اثربخش است؟

تنها روش اثبات مؤثر بودن یک روش درمانی، انجام تحقیقات علمی است. تحقیقات در حوزه هیپنوتیزم بسیار زیاد است مثلاً در یکی از بخش‌های علمی به نام Google Scholar که در آن مقالات و مطالب علمی منتشر می‌شود حدود 287000 لینک در حوزه هیپنوتیزم وجود دارد. اما حالا چندی است در شبکه‌های مجازی و کانال‌های مختلف صحبت های مختلفی از هیپنوتیزم  شنیده می‌شود و شاهد این هستیم که عده زیادی از افراد در دام بسیاری از کلاهبرداران هیپنوتیزم قرار گرفتند.

صمید ولی‌زاده، روان‌شناس و دبیر کارگروه علمی هیپنوتیزم سازمان نظام روان‌شناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: هیپنوتیزم یکی از تکنیک‌های روان درمانی است که در حوزه روان شناسی، مشاوره و درمان به کار می‌رود.

وی با بیان اینکه روان شناسان، روانپزشکان و متخصصان اعصاب می‌توانند از هیپنوتیزم برای درمان بیماران و یا برای بازسازی شخصیت استفاده کنند، افزود: مشاوران می‌توانند در حوزه مشاوره تحصیلی، شغلی، خانوادگی و زناشویی از آن بهره ببرند.

ولی‌زاده ادامه داد: پزشکان می‌توانند از هیپنوتیزم استفاده کنند اما به شرطی که دوره‌های لازم را دیده باشند و مدارک علمی کار را داشته باشند چراکه هیپنوتیزم یک شاخه روان شناسی است. بنابراین آن‌هایی که مجوز کار روانپزشکی ، تخصص اعصاب و روان شناسی و مشاوره می‌توانند از این روش استفاده کنند.

دبیر کارگروه علمی هیپنوتیزم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تصریح کرد: اخیرا هیپنوتیزم در فضای مجازی جذابیت‌های ویژه‌ای برای عموم پیدا کرده چراکه فیلم‌هایی ساخته شده و کتاب‌هایی در این زمینه نوشته شده است؛ البته آن‌هایی که در دنیا به صورت علمی از هیپنوتیزم استفاده می‌کنند واقعا تأثیرات آن را دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سرعت اثرگذاری هیپنوتیزم نسبت به روش‌های دیگر روان درمانی خیلی سریع‌تر است و بیمار زودتر به جواب می‌رسد، گفت: همچنین هیپنوتیزم در بیماری‌های به ظاهر جسمی هم کاربرد خوبی دارد چراکه افراد با بیماری‌های فشار خون، ناراحتی دستگاه گوارش، درد دیسک کمر، ارتوپدی، میگرن و... نتایج مثبتی در هیپنوتیزم  دیده‌اند.

ولی‌زاده ادامه داد: افرادی که در حوزه سلامت تخصص و مجوز ندارند، متاسفانه با خواندن چند کتاب از علاقه‌مندی افراد به روش هیپنوتیزم  استفاده می‌کنند و تبلیغاتی انجام می‌دهد و هیپنوتیزم را به صورت تلفنی و حضوری انجام می‌دهند. این افراد به دلیل منافع مالی روش هیپنوتیزم را تبلیغ کردند و به آن می‌پردازند.

وی ادامه داد: سازمان نظام روان شناسی و سازمان نظام پزشکی بایدجلوی افرادی که کار غیر علمی در حوزه هیپنوتیزم انجام می‌دهند را بگیرند و اجازه ندهند آن‌هایی که مجوز علمی ندارند کار کنند چراکه به سلامت افراد و جامعه آسیب می زنند، انگیزه ی این افراد سودجو یا مادی و یا شهرت طلبی است. بسیاری از ادعاهایی که می شود واقعیت ندارد همچنین بسیاری از ادعا هایی که صورت می گیرد غلط است و چنین موضوعاتی به جایگاه این علم و اعتماد عمومی آسیب می زند.

دبیر کارگروه علمی هیپنوتیزم سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: اگر هیپنوتیزم از سوی سازمان نظام روان شناسی مدیریت  و هدایت شود مثل همه کشور های پیشرفته خدمات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد و برای سلامتی جسمی و روانی جامعه بسیار مهم است.

ولی‌زاده درباره عوارض عدم تکمیل هیپنوتیزم در افراد افزود: هیپنوتیزم اگر ناقص و غیر علمی اجرا شود می‌تواند مشکلات قابل درمان را بدتر کند، و فرد دچار انواع افسردگیها، اضطراب‌ها و سردردها شود. پس باید این امر توسط روان شناس یا پزشک به صورت کامل انجام شود.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز