خود را از دیدن لبخند یک نوزاد محروم نکنید/ آفرینش یک زن برای فرزندآوری است

۱۴۰۰/۰۹/۰۵ - ۰۴:۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۲۶۵۷۶۱
خود را از دیدن لبخند یک نوزاد محروم نکنید/ آفرینش یک زن برای فرزندآوری است
کارشناس خانواده با اشاره به ترس و نگرانی برخی زنان از بارداری گفت: فواید بارداری چه از لحاظ جسمی و چه روحی و روانی نشان می دهد که علاوه بر اینکه هیچ ترسی برای باردار شدن زنان وجود ندارد بلکه یک لذت و اشتیاق را در وجود هر زن بوجود می آورد.

به گزارش برنا؛ این کاملا طبیعی است که در طول دوران بارداری افراد کمی نگران باشند، زیرا در حال تجربه مسیری هستند که در آن همه چیز برای‌شان جدید است و یا به بیانی دیگر قابل پیش‌بینی نیست. استرس ها و نگرانی‌های ویژه دوران بارداری و همین‌طور تغییرات جسمی و هورمونی، باعث می‌شود تا مادران نسبت به دوران پیش از بارداری، حساس‌تر شده و بسیار تحریک پذیر شوند. به همین دلیل هم به راحتی به هر محرکی واکنش نشان داده و ممکن است با کوچکترین اتفاق غیرمنتظره بترسید و شوکه شوید. خیلی از افراد به دلیل چنین ترس‌ها و یا موارد دیگری که به دلیل عدم آگاهی است خود را از نعمت مادر شدن دور می‌کنند اما باید بگوئیم همه چیز آنطور که شما فکر می‌کنید نیست. جدای از همه سختی‌های مادر شدن، این حس لذت‌هایی دارد که می‌تواند تمام سختی‌هایش را بشوید و از بین ببرد. قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده، قانونی است که چند وقتی است به سر زبان‌ها آمده است و بند به بند آن مورد بررسی کارشناسانه بسیاری از نخبگان و متخصصان قرار گرفته است. یکی از بندهای مهم این بخش به نکته‌ای تأکید دارد که می‌تواند بسیار مورد اهمیت باشد و آن هم حمایت روحی و روانی از مادران باردار و تقویت و تشویق افراد آماده فرزندآوری است که از لحاظ روحی با مشکلاتی مواجه نشوند.

ناهید دیناروند، کارشناس جمعیت و کارشناس خانواده، در گفت‌وگو با خبرنار اجتماعی برنا گفت: کلا آفرینش یک زن در این قرار داده شده که فرزند آوری کند.

وی با بیان اینکه ایدئولوژی بدن یک زن برای باروری آفریده شده، یعنی خداوند این ودیعه خوب را در وجود زن گذاشته است، افزود: چون فیزیک زن آمادگی این کار را دارد، یقینا به طبع آن از لحاظ روانی هم چنین گنجایش و ظرفی را خداوند در وجود جسم او قرار داده است.

دیناروند ادامه داد: باروری یک زن چون امری فطری و غریزی است پس باید ترسی از بارداری از حیث جسمی و روحی داشته باشد چراکه خداوند لطافت، دوست داشتن فرزند، پرورش فرزند، شیر دادن فرزند را در وجود این زن نازنین به ودیعه گذاشته است.

این کارشناس جمعیت ادامه داد: با تمام این اوصاف و نعمات که در وجود زنان است اول باید شاکر باشیم و شاکر بودن به معنی آن است که به وقت یک دختر ازدواج کند (در سن باروری ازدواج کند) که یک فرزند سالم و خوب تحویل جامعه دهد.

وی با اشاره به اینکه از طرف دیگر این بارداری و زایمان مسلم است که برای سلامت جسمی و روانی آن زن هم پرفایده است، تصریح کرد: فرزندآوری به‌دلیل شیردهی از سرطان سینه، سرطان تخمدان و رحم پیشگیری می‌کند و هر چقدر تعداد این باروری بیشتر باشد این چرخه برای یک زن خیلی کمتر است.

این کارشناس جمعیت ادامه داد: از طرف دیگر پوکی استخوان در زن پائین می‌آید و به وسیله بارداری و زایمان سلامت و جوانی زن تضمین می‌شود همچنین بارداری از لحاظ روحی و روانی اثرات خوبی در وجود زن درد.

دیناروند با بیان اینکه زایش فطری است و اصلا تولید کردن و زایش باعث یک حس خوب و مثبت در وجود زن می‌شود که عزت نفس او را بالا می برد، گفت: از طرف دیگر دیدن لبخند یک نوزاد باعث ایجاد نشاط و شادابی در زن می شود همچنین پرورش دادن و تربیت کردن چون نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد، باعث می‌شود حس خوب، نشاط، رضایت از زندگی و امید در زندگی در زنان ایجاد شود.

این کارشناس جمعیت ادامه داد: تمام این فواید چه از لحاظ جسمی و چه روحی و روانی نشان می‌دهد علاوه بر اینکه هیچ ترسی برای باردار شدن زنان وجود ندارد بلکه یک لذت واشتیاق را در وجود هر زن بوجود می آورد.

وی بیان اینکه حال خوب در وجود یک زن باردار این است به داشته‌های خود و توانمندی‌هایش نگاه کند، افزود: او باید به این نگاه کند «من یک انسان سالم هستم و توانستم بارداری خوبی داشته باشم» و خودش را مقایسه کند با زنانی که متاسفانه نابارور هستند.

این کارشناس تصریح کرد: توجه کردن به داشته‌هایمان هم شکر نعمت است وهم اینکه یک حس خوبی به ما دست می‌دهد و باعث می‌شود که آن عزت نفس ما بالا برود و حالت نشاط و شادابی در ما به وجود بیاید.

دیناروند درباره افسردگی دوران بارداری گفت: یک افسردگی داریم که سبک است و موردی ندارد و با ورزش و رفتن به فضاهایی که باز است مثل کوه، جنگل و پارک باعث می‌شود اکسیژن به آن زن باردار برسد و آن افسردگی خفیف از بدنش بیرون برود. اما اگر افسردگی شدید باشد و باعث آسیب و آزار رساندن شود و با این راهکارها رفع نشود باید به یک روانشناس مراجعه کند و گاهی اوقات لازم است بعد از زایمان او داروهای ضد افسردگی هم مصرف کند.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز