یادداشت ابراهیم وجدانی فعال حوزه فرهنگی و ارتباطات به مناسبت هفته کتاب

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۱۹:۳۱:۳۹
کد خبر: ۱۲۶۶۷۹۵
​وقتی اوضاع آن روزهای کتاب را با اوضاع این روزها مقایسه می کنیم، بیشتر به مهجور بودن کتاب پی می بریم. سال ها پیش دغدغه داشتیم کتابخانه ای که می خواهیم بسازیم چه مدلی باشد و کجای اتاق قرارش دهیم ولی امروز اندک شمار افرادی هستند که به داشتن کتابخانه فکر می کنند و دغدغه ها، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

به گزارش برنا؛ امروز وقتی هر کتاب را باز می کنیم با قیمت های بالا و نجومی مواجه می شویم ولی دیروز قیمت ها تناسب بهتری با درآمد های مردم داشت. گرانی باعث شده فاصله بین مردم و کتاب دورتر و دورتر شود.

برخی بهانه فراموشی کتاب را به حضور تکنولوژی و مدرنیته شدن زندگی میدانند. سری به آمارهای جهانی هم که می زنیم سهم کتابخوانی ما ایرانی ها غیر قابل قیاس با کشورهای مدرن جهان است. ساده بگویم که رسماً با کتاب قهر کردیم و دیگر دلمان برایش تنگ نمی شود. همدم ما در انباری ها و گوشه و کنار کمدها دارد خاک می خورد و صدای ناله اش به گوش نمی رسد.

باید طرحی نو براندازیم و کتاب را از این مهجوریت نجات دهیم، شاید بهتر سخن این باشد که خودمان را نجات دهیم.

ایجاد بسترهای فرهنگی مختلف در جامعه می تواند در احیاء کتابخوانی و آشتی با همدم فراموش شده ی این روزهای ما کمک بزرگی باشد. راه اندازی "راسته کتاب محله " یکی از این بسترهاست که دوستداران کتاب و نهادهای فرهنگی و خدماتی می توانند در ایجاد آن مثمر ثمر باشند.

در کنار استریت فودها، راسته های فروش خوراکی و ون فودها در شهر تهران می توان به راه اندازی راسته کتاب هم فکر کرد.

معابر و مکان هایی در شهر تهران وجود دارد که به عنوان پاتوق محلی، آرام راه و فضاهای مکث شهری تعریف شده اند که این مکان ها می تواند بستر مناسب جهت برپایی "راسته کتاب محله" شود.

مدتی است طرح خیابان کامل در شهرداری تهران کلید خورده است و در معابر و محور های متعدد شهر تهران این طرح در حال آماده سازی و اجراست . در خیابان کامل موضوعات فرهنگی ، رفاهی ، مبلمان و خدمات شهری دیده شده است و زیبا خواهد شد که راسته کتاب هم در این طرح دیده شود. 

در برخی محورها مثل محور انقلاب که عملاً محور دانش، فرهنگ و انتشارات  محسوب می شود و جمعیت بالایی در آن تردد دارد نیز می توان به راه اندازی راسته های کتاب فکر کرد و آن را اجرایی نمود.

آخر سخن اینکه باز هم می شود با کتابخانه و کتاب هایمان عکس یادگاری بگیریم، بازهم می شود به دوستانمان کتاب هدیه دهیم و باز هم می شود کتاب همدم ما شود، کافی است با آن آشتی کنیم و دوستش داشته باشیم.

 

نظر شما