یادداشت

همه چیز در مورد واریانت جدید کرونای افریقایی اومیکرون

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۰۵:۰۵:۰۸
کد خبر: ۱۲۶۶۸۱۸
همه چیز در مورد واریانت جدید کرونای افریقایی اومیکرون
سیدرضا بنی هاشمی _ ایمونولوژیست و مدیر تحقیق و توسعه موسسه انستیتو رازی

همیشه در طول تاریخ جنگ مابین سیستم ایمنی و ویروس ها اتفاق افتاده که این مهم در راستای تکامل هر دو  بوده است  

لذا نعمت داشتن این سیستم تکامل یافته ایمنی  و سایر تکامل ها در سیستم های دیگر مدیون  همین کارزارها بوده است لذا      

١- سیستم ایمنی که شما هم اکنون دارید  همان سیستم ایمنی ٢ سال پیش از شیوع کووید ١٩ نیست و همچنان که میدانید با آموزش های که در اثر بیماری طبیعی آموخته و اطلاعاتی که با واکسن توسط واکسیناسیون به سیستم ایمنی شما داده شده این سیستم  قویتر و مجهز تر شده است و مانند اوایل شیوع این بیماری دست بسته و ضعیف نخواهد بود .

٢- موتاسیون های صورت گرفته در واریانت امیکرون  در جایگاههای RBD و NTD و همچنین NSP 6 و N  و S1/S2 furine cleavage site  همه در راستای افزایش سرایت و بیماری زایی ویروس است چرا که ویروس برای فرار از سیستم ایمنی و تغییر الگوی پاسخ های ایمنی میزبان که هم اکنون با ورژن بالاتر و هدف مند تری ظاهر شده است ،چاره ای نداشته است .

٣- ولی این تغییر تاکتیک از طرف ویروس که در مواقعی به ضرر خود ویروس خواهد شد برای اتصال بیشتر به رسپتور ACE2 بوده و قسمت حساس ویروس RBD  را بیشتر برای سیستم ایمنی نمایان کرده و افنیتی اتصال را بالا برده است.

 ٤- این افزایش بیان RBD شاید به علت تغییرات گلیکوزیاسیون سطح ویروس بعد از این جهش صورت گرفته باشد  چرا که قبلا این گلیکوزیزاسیون قسمت RBD را استتار کرده بود و این استتار مانع از مهار کامل ویروس میشد 

٥- در نظر داشته باشید برای شیوع و غالب شدن این ویروس به عنوان واریانت غالب ، امیکرون به غیر از سیستم ایمنی میزبان بایستی با رقیب خود واریانت های دلتا و دلتا پلاس بجنگد و این به سادگی رقابت واریانت  دلتا باواریانت الفا و بتا نخواهد بود و بعید به نظر میرسد به راحتی بر روی واریانت دلتا سوار شده و واریانت غالب گردد.

٦- به نظر میرسد این موتاسیون های زیاد ویروس ،  واکسن ها را از دیدگاه ایمنی همورال و همچنین آنتی بادی های مونوکلنال (جهت درمان ) را تحت تاثیر قرار دهد . لذا واکسن های که هر دو ایمنی همورال و سلولار را فعال میکنند در این خصوص موفق تر عمل خواهند کرد.

ولی واقعیت این است که  اگر این ویروس به جای ویروس اولیه ووهان بود با آن سیستم ایمنی ٢ سال پیش هم اکنون میزان مرگ و میر ١٠ برابر امروز بود.

لذا امروز این نگرانی جایگاهی ندارد و خدا را شکر با واکسیناسیون و ایمنی طبیعی این مشکل حل شده است.

نکات مهم در خصوص واکسن و واکسیناسیون:

١- واکسیناسیون کلی برای تمام افراد واجد شرایط سریعا تکمیل شود.

 ٢- از واکسنهای موثر تر برای این مهم استفاده شود. (به علت موتاسیون در قسمت خود RBD واکسن های که فقط بر پایه RBD ساخته شده ، یا واکسن هایی که با غیر فعال کردن ویروس ساختار RBD و پرتئین سطحی به هم میخورد در این کارزار  ضعیف عمل خواهند کرد)             

٣-تاکیدا و تاکیدا دوز یاداور سریعا بعد از ٣-٤ ماه برای افرادی که واکسنهای در پلت فرم سینوفارم برای دوز یک و دو دریافت کرده اند تزریق شود.

٤-به علت اینکه شاید این اخرین واریانت نباشد و نیاز به دوز های یاداور  جدید برای سالهای بعد باشد و نظر به اینکه سیستم ایمنی نبایستی با پروتیین های غیر مهم به غیر از پرتئین های ایمونودومیننت آن هم در صورت لزوم درگیر شود دیگر برای دوز یاداور از واکسن های غیر فعال ویروسی یا وکتور بیس استفاده نشود.

٥- مرزهای ورودی کشور بدون هیچ استثنا تحت کنترل و قرنطینه قرار گیرد و افراد ورودی از کشورهای مشکوک تا ٢ هفته در مکانهای ایزوله نگه داری شوند.

٦-مردم فاصله اجتماعی و ماسک را رعایت کنند 

٧- در مورد واکسیناسیون افراد ١٢ سال به پایین اقدام منطقی صورت گیرد.

با این موارد هیچ مشکلی نخواهد بود و سیستم ایمنی و رعایت پرتکل ها باز ما را پیروز خواهد کرد نگران نباشید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز