در گفت‌وگو با برنا مطرح شد:

آخرین وضعیت برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه ها

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۵:۴۴:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۷۹۶۵
آخرین وضعیت برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه ها
مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: برای برگزاری امتحانات دانشگاهی، ستاد وزارت علوم نسخه ی واحدی برای همه دانشگاه ها در نظر نگرفته است.

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به آخرین وضعیت امتحانات دانشجویان گفت: تصمیم‌گیری درباره مسائل مربوط به دانشگاه‌ها مستقیما بر عهده وزارت علوم نیست، بلکه برنامه‌ریزی در سطح بالاتر و بر عهده ستاد مقابله با کروناست.

وی با بیان اینکه برنامه  در سطح کلان توسط ستاد کرونا انجام می‌شود و ما مکلف به اجرا هستیم، افزود: براساس آخرین مصوبات ستاد، دانشگاه‌ها موظف هستند به شکل تدریجی از 15 مهر ماه آموزش حضوری را داشته باشند. در این زمینه شاهد پیشرفت‌های خوبی بودیم.

آهنچیان ادامه داد: طبیعتا وقتی دانشجو بر اساس مجوز می‌تواند در کلاس‌ها و در فضای آموزشی حضور داشته باشد می‌تواند قاعدتا در امتحانات به صورت حضوری شرکت کند و این امر به این معنی نیست تمام دانشجویان در حال حاضر حضوری هستند چراکه هنوز نسبت بزرگی از دانشجویان کارشناسی و کاردانی به شکل غیرحضوری  و از طرق مجازی آموزش می‌بینند.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم بیان کرد: فاصله‌ای بین آموزش مجازی و امتحانات مجازی وجود دارد که ما از دانشگاه‌ها خواستیم بررسی کنند اگر امکان اسکان دانشجو در خوابگاه‌ها با مراعات پروتکل‌ها باشد، امکان برگزاری آموزش حضوری نیز وجود دارد. دانشجویان باید در زمان‌هایی که دانشگاه اعلام می‌کند، حضور پیدا کنند و امتحانات خود را به روش حضوری بدهند.

آهنپچیان ادامه داد: در درجه اول نگرانی که برای دانشجویان وجود دارد موضوع سلامتی است که دانشجویان مطمئن باشند مراعات پروتکل‌ها به شکل کامل صورت می‌گیرد و اگر دانشگاه آمادگی نداشت به دانشجو اعلام می‌شود پامتحانات به شکل مجازی خواهد بود.

وی تصریح کرد:  دانشگاه‌ها براساس اینکه منطقه محل استقرارشان در رنگ‌بندی قرمز، نارنجی، زرد و آبی است، تصمیم‌گیری کنند.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: برای برگزاری امتحانات دانشگاهی، ستاد وزارت علوم نسخه واحدی برای همه دانشگاه‌ها در نظر نگرفته است.

وی درباره برگزاری کلاس‌ها و برگزاری امتحانات دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری گفت: دانشجویان دکتری در اکثر استان‌ها در دانشگاه‌های بزرگ به دانشگاه فراخوانده شدند و آموزش‌ها، جلسات دفاع و دفاع از پروپوزال برای این گروه از دانشجویان به صورت حضوری برگزار می‌شود.

آهنپچیان گفت: در مناطقی که براساس نظر شورای استانی آموزش عالی، دانشجویان دکتری آموزش مجازی دیده باشند باید آزمون‌ها هم مجازی باشد البته باز هم به نظر استان و براساس اینکه منطقه پر خطر باشد یا خیر، تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری معمولا به دلیل تعداد کم‌شان، امکان امتحان مجازی و قابل اعتماد به شکل چهره به چهره برای‌شان وجود دارد. همچنین این افراد دائما ارزشیابی مستمر می‌شوند و امتحانات آن‌ها به صورت ارزشیابی مستمر در طول نیم سال از طریق انجام تحقیقات و مطالعات مرتبط به دست می آید.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما با دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیست بلکه بیشتر مشکل ما دانشجویان مقاطع غیر تحصیلات تکمیلی است؛ گفت: طبیعتا یک وضعیت بهینه را در خصوص تأثیرات آموزش مجازی و حضوری را نمی‌توان بیان کرد چراکه ممکن است برخی از رشته‌های عملی (کشاورزی، مهندسی و تربیت بدنی) بیشتر نیازمند به آموزش حضور باشند اما برای سایر رشته‌ها باید تحقیقاتی صورت گیرد.

انتهای پیام// 4

نظر شما