تاثیرات اختلاف سنی زیاد بین نوزادان و والدین

۱۴۰۰/۰۹/۱۲ - ۰۵:۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۸۵۳۴
تاثیرات اختلاف سنی زیاد بین نوزادان و والدین
روانشناس بالینی و مشاور خانواده گفت: وقتی والدین در سن کم بچه‌دار شوند بهتر می‌توانند فرزندانشان را درک کنند فاصله سنی پدر و مادر با فرزندان بسیار مهم است.

ناهید دیناروند، روانشناس بالینی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره افزایش سن ازدواج و تاخیر در باروری، اظهار کرد: بالاترین سن ازدواج و بالا رفتن آمار تجرد در کشور علل فرهنگی و اجتماعی دارد چراکه کل جامعه درگیر آن هستند،  سبک و نگرش زندگی تغییر کرده است و نگرش خانواده هم نسبت به ازدواج دچار تغییر شده است.

وی افزود: جوانان امروز روحیه کمال گرایی زیادی دارند و حتما به دنبال این هستند که در ابتدا باید به همه چیز رسیده باشند بعد از آن ازدواج کنند، مسائل اقتصادی را به عنوان یکی از موانع ازدواج مطرح می‌کنند اما مسائل اقتصادی جزو اولویت‌های ازدواج نیست آنچه که باعث تاخیر در ازدواج شده تغییرات سبک زندگی و تغییرات فرهنگی و اجتماعی است که در جامعه اتفاق افتاده است.

دیناروند ادامه داد: از منظر بعد روانشناسی و بعد پزشکی، هرچه سن پایین‌تر باشد احتمال باروری سالم‌تری برای نوزاد و مادر وجود دارد اما باید توجه کرد که در هر فردی، سن فیزیولوژیکی و زیستی داریم و سن زیستی مربوط به سبک زندگی است یعنی فردی که تغذیه سالمی داشته و ورزش می‌کند مسلم است سن زیستی با فیزیولوژیک آن با یکدیگر متفاوت است.

این روانشناس بالینی بیان کرد: شرایط جسمی یک خانم 25 ساله با یک خانم 35 ساله به دلیل سن زیستی ممکن است شرایط متفاوتی باشد پس سن فیزیولوژیک نمی‌تواند معیار باروری باشد اما از لحاظ تربیتی هرچه قدر فاصله سنی بین پدر یا مادر با فرزندان کمتر باشد مسلما پذیرش هر دو طرف بهتر خواهد بود، زنی که در سن پایین مادر می‌شود قطعا حوصله و وقت بیشتری را برای فرزندانش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این وقتی والدین در سن کم بچه‌دار شوند بهتر می‌توانند فرزندانشان را درک کنند فاصله سنی پدر و مادر با فرزندان بسیار مهم است، اضافه کرد: به عنوان مثال شاهد این هستیم که پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نمی‌توانند خواسته‌های نوه‌هایشان را درک کنند چراکه چالش‌هایشان در هر دوره متفاوت است پس هرچه قدر فاصله سنی کمتر باشد شاهد کاهش چالش‌های بین نسلی، بهتر شدن مهارت‌های ارتباطی بین والدین و فرزندان و برقراری ارتباط دوستانه والد و فرزند هستیم درواقع ارتباط والدین با فرزندانشان ورای والد و فرزندی خواهد بود.

دیناروند گفت: والدین باید مهارت‌های ارتباطی و 10 گانه زندگی را در خودشان با مطالعه افزایش دهند این مهارت‌ها شامل کنترل خشم، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت زمان، افزایش تاب آوری و ... است باید والدین به خصوص مادران سطح آگاهی خودشان را بالا ببرند.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه والدین به سلامت جسمی و روانی خود باید اهمیت زیادی قائل باشند، خاطرنشان کرد: مادران مدیر منزل هستند پس مادری که سالم باشد فرزندان سالمی را می‌تواند تحویل جامعه دهد همچنین مادران باید از لحاظ روحی و روانی خودشان را تقویت کنند و وقت‌هایی را برای خودشان اختصاص دهند تا انرژی مثبت داشته باشند و برای تربیت فرزند آمادگی لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/3

نظر شما