انتقال آرادکوه امکان‌پذیر نیست/ اعتبارات احداث زباله سوز باید تامین شود

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۵:۳۸:۲۴
کد خبر: ۱۲۶۹۰۶۱
انتقال آرادکوه امکان‌پذیر نیست/ اعتبارات احداث زباله سوز باید تامین شود
رییس اداره ارزیابی محیط زیست و بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم گفت: جابه جایی و انتقال آرادکوه در کوتاه مدت، امکان پذیر نبوده ولی برنامه ریزی و مکان یابی برای احداث مرکز جدید برای دفع پسماندهای شهر تهران، ضرورت دارد.

فاطمه اکبرپور، رییس اداره ارزیابی محیط زیست و بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره آخرین وضعیت انتقال آرادکوه اظهار کرد: اقداماتی در مجتمع آرادکوه به تازگی انجام شده است ولی این مرکز از نظر ضوابط زیست محیطی همچنان با شرایط استاندارد فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل آرادکوه باید برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت  انجام شود، افزود: در کنار پیش بینی مرکز جدید دفع پسماند، تمرکززدایی از آرادکوه غیرقابل اجتناب است. آنچه مسلم است جابه جایی و انتقال آرادکوه در کوتاه مدت، امکان پذیر نبوده ولی برنامه ریزی و مکان یابی برای احداث مرکز جدید برای دفع پسماندهای شهر تهران، ضرورت دارد و به موازات آن ساماندهی و ارتقای وضعیت محیط زیستی این مجتمع، باید در دستور کار قرار بگیرد تا مخاطرات محیط زیستی و بهداشتی آن به حداقل برسد.

اکبرپور تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در این راستا، نسبت به انتخاب مشاور جهت مکان یابی جدید برای انتقال مرکز پردازش و دفع پسماندهای آراد کوه، اقدام کرده است و  طبق اعلام آن‌ها، مطالعات تا پایان سال نهایی و برای بررسی ارائه می شود.

رییس اداره ارزیابی محیط زیست و بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم درباره احداث زباله سوز، بیان کرد: طرح احداث زباله سوز 800 تنی شهرداری تهران نیز منتظر توجهات مسئولان و متولیان امر برای تامین اعتبارات و هزینه های مورد نظر است و تا کنون مجالی برای اجرا پیدا نکرده است. امیدوارم شورای شهر تهران اهتمام و توجه ویژه ای در بودجه سال آینده شهرداری تهران برای این حوزه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منشا بوی نامطبوع تهران از آرادکوه بود؟ گفت: انتشار بو در مراحل مختلف مدیریت اجرایی پسماندها به ویژه پسماندهای آلی فساد پذیر (پسماند تر)، ناگزیر بوده و مدیران اجرایی پسماند باید از الزامات و فناوری های مختلف برای کنترل بو استفاده کنند.  مجتمع آرادکوه نیز به دلیل دفن سنتی و سطحی پسماندها و عدم استفاده از فناوری های نوین در حوزه دفع پسماندها، از این مسئله مستثنی نبوده و یکی از منابع انتشار بو، محسوب می‌شود و به واسطه موقعیت  مجتمع مذکور، منجر به بروز اعتراضات روزافزون از سوی ساکنین شهرها و روستاهای همجوار شده است.

اکبرپور خاطرنشان کرد: آرادکوه، یکی از منابع انتشار بوی نامطبوع در محور اتوبان تهران – قم نیز به حساب می آید. تعیین سهم انتشار بو برای این مرکز در مقایسه با سایر منابع انتشار، به نظر من مستلزم انجام مطالعات دقیق  تر علمی و مستند است.

انتهای پیام/3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز