خبرگزاری برنا بررسی می‌کند؛

نگاهی به عملکرد صد روزه دولت سیزدهم در حوزه کرونا/ از تسریع در واردات واکسن و واکسیناسیون تا طراحی، طرح قرنطینه هوشمند

۱۴۰۰/۰۹/۱۲ - ۱۴:۰۳:۳۷
کد خبر: ۱۲۶۹۱۳۷
نگاهی به عملکرد صد روزه دولت سیزدهم در حوزه کرونا/ از تسریع در واردات واکسن و واکسیناسیون تا طراحی، طرح قرنطینه هوشمند
فردا 13 آذر ماه، صدمین روز از آغاز به کار دولت سیزدهم و وقت بررسی عملکرد صد روزه دولت مردمی است. دولت جدید توانسته اقدامات چشمگیری طی همین مدت کوتاه در زمینه کنترل ویروس کرونا و تهیه واکسن داشته باشد.

به گزارش برنا؛ فردا 13 آذر ماه، صدمین روز از آغاز به کار دولت سیزدهم و وقت بررسی عملکرد صد روزه دولت مردمی است. دولت سیزدهم با شعار "دولت مردمی ایرانی قوی" توانسته اقدامات چشمگیری در زمینه‌های مختلف طی همین مدت کوتاه داشته باشد و شاید بتوان موضوع کنترل ویروس کرونا و تهیه واکسن را از مهم‌ترین اقدامات خوب دولت جدید عنوان کرد. یادمان نمی‌رود که همین چند ماه پیش امید زیادی برای دسترسی هرچه سریعتر مردم به واکسن کرونا نبود و حتی سالمندانمان مجبور بودند برای دریافت واکسن در صف‌های طولانی، چندین ساعت در انتظار باشند اما دولت سیزدهم بلافاصله بعد از روی کار آمدن، موضوع واردات واکسن را در اولویت قرار داد که همین مسئله باعث شد طی کمتر از 3 ماه، بیش از 100 میلیون دوز واکسن وارد شود که اگر بخواهیم با دولت قبل این میزان واردات را مقایسه کنیم شاهد رشد 1000 درصدی هستیم.

باتوجه به اینکه کرونا این روزها دلمشغولی‌ها و نگرانی‌های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است دسترس پذیری آسان مردم به واکسن کرونا در هر سنی توانست تا حد زیادی به نگرانی‌ها پایان دهد علاوه بر آن واکسیناسیون گسترده تاثیرات زیادی در کاهش آمار فوتی‌ها و ابتلا به بیماری کرونا داشته که مسئولان وزارت بهداشت به این مسئله اذعان می‌کنند.

در همین باره کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، اظهار کرد: تسریع در واکسیناسیون کرونا مسلما تاثیرات زیادی را در کاهش میزان فوتی‌ها و ابتلا داشته است. طبق اعلام کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، آمار فوتی‌های ناشی از درگیری با کرونا حدود 90 درصد کاهش داشته و در میزان بستری‌های ناشی از کرونا نیز روند نزولی را شاهد بودیم.

وی افزود: در شرایط فعلی باتوجه به اینکه شاهد محدودیت‌های گذشته نیستیم و مردم به امورات خود رسیدگی می‌کنند درگیری زیادی را با ویروس کرونا مشاهده نمی‌کنیم و مشکلات حادی در این زمینه نداریم البته بیس ابتلا به کرونا همچنان بالاست اما واکسیناسیون تاثیر زیادی داشته تا دیگر شاهد مشکلاتی که پیش از این بودیم نباشیم، البته نگران شیوع سویه‌های جدید ویروس در کشور هستیم.

حیدری ادامه داد: اقدامات دولت در حوزه کرونا، اقدامات خوبی بود چراکه در شرایط اقتصادی فعلی میزان زیادی، واکسن وارد کشور شد و ایمنی درصد زیادی از مردم را افزایش داد که می‌توان از دست‌آوردهای خوبی دولت سیزدهم محسوب شود.

میزان واردات واکسن تنها توسط جمعیت هلال احمر در دولت سیزدهم

جمعیت هلال احمر یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های واردات واکسن در کشور بود که بیشترین محموله‌های واکسن از جمله واکسن سینوفارم را به کشور آورد و مسئولان این جمعیت عنوان می‌کنند در دولت جدید میزان واردات واکسن، به درخواست و پیگیری‌های خود این دولت افزایش زیادی داشته است و در دولت سیزدهم بیشترین میزان واردات را نسبت به دولت دوازدهم داشتیم.

در این باره محمد حسن قوسیان مقدم سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، گفت: واردات واکسن کرونا از 14 فروردین ماه 1400 توسط جمعیت هلال احمر آغاز شد و عمده واردات واکسنی که توسط این جمعیت صورت گرفت، واکسن سینوفارم از کشور چین بود.

وی افزود: از فروردین 1400 تا 15 مرداد ماه، که زمان تغییر دولت بود، حدود 13 میلیون دوز واکسن توسط هلال احمر وارد شده بود البته در مرداد ماه جهشی در واردات واکسن داشتیم اما از 15 مرداد تا 10 آبان که آخرین محموله واکسن کرونا توسط هلال احمر وارد کشور شد، حدود 99 میلیون دوز واکسن وارد شد که این حجم از واردات کاملا مربوط به دولت سیزدهم است.

قوسیان مقدم ادامه داد: دولت سیزدهم از زمانی که بر سر کار آمد تاکید زیادی در زمینه افزایش حجم واردات واکسن کرونا داشت همچنین مساعدت‌هایی زیادی در تخصیص اعتبار و گشایش ارزی انجام داد تا هلال احمر بتواند سریعتر واردات را انجام دهد، به عنوان مثال در شهریور ماه 20 میلیون و در مهر 12 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر بیان کرد: تمام معاملات این 99 میلیون دوز واکسنی که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم توسط هلال احمر وارد شده، مربوط به خود دولت سیزدهم است و پیگیری‌های آن نیز توسط کادر دولت جدید صورت می‌گرفت.

 وی  با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر حدود 112 میلیون دوز واکسن وارد کشور کرده است، تصریح کرد: در آبان ماه که واردات واکسن متوقف شد موجودی واکسن در داخل کشور حدود 160 میلیون دوز بود. مشکلی برای کمبود واکسن نداریم قطعا اگر دولت از هلال احمر مجدد درخواست واردات داشته باشد باز می‌توانیم از طریق صلیب سرخ چین واردات را داشته باشیم.

یکی دیگر از اقدامات خوب دولت سیزدهم این بود که علاوه بر تسریع در واردات واکسن، سرعت تزریق واکسن در داخل کشور را نیز افزایش داد طبق آمارهای وزارت بهداشت فقط در یک شبانه روز بیش از 105 میلیون دوز واکسن در سراسر کشور تزریق شده است این نشان می‌دهد با افزایش واردات واکسن پایگاه‌ها و مراکز واکسیناسیون افزایش چشمگیری داشته که باعث شده در یک شبانه روز تعدادی زیادی از مردم علیه ویروس کرونا ایمن شوند. همچنین تزریق واکسن در درب منزل و یا محل‌های کسب، یکی از اقدامات مهم این دولت بود که باعث شد مردم به راحتی به واکسن دسترسی داشته و در برابر ویروس ایمن شوند.

طرح نو دولت جدید برای کنار گذاشتن روش‌های سنتی اجرای محدودیت‌ها

موضوع قرنطینه هوشمند، طرحی که در دولت سیزدهم مطرح و قرار است به زودی به مرحله اجرا برسد. با اجرا شدن این طرح، اجرای محدودیت‌ها به شیوه سنتی کنار گذاشته شده و در عین حال مردم می‌توانند به اموراتشان بدون نگرانی رسیدگی کنند و ترس از آلوده بودن محیط به کرونا را نداشته باشند. با اجرای قرنطینه هوشمند افرادی که واکسن دریافت کردند می‌توانند از خدمات بهره مند شوند.

در همین باره کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اعلام اینکه از 15 آذر ماه طرح قرنطینه هوشمند در سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت: طرح قرنطینه هوشمند حدود 2 ماه پیش طراحی و سامانه امید راه اندازی شد و قرار است به شکل هوشمند کلیه بانک‌های اطلاعاتی، ترددها، ورود و خروج به داخل کشور را کنترل می‌کند و تمام سامانه‌های اطلاعاتی نیز به آن متصل می‌شود.

وی افزود: سامانه امید اطلاعات افرادی که واکسن کرونا دریافت کردند را در اختیار دارد و کلیه مکان‌های صدور بلیط مانند سینما، هواپیما و ... اطلاعات افرادی که واکسن زده‌اند را از این سامانه می‌توانند دریافت کنند تا فقط افرادی که واکسن دریافت کردند بتوانند از مراکز تجمعی بتوانند استفاده کنند و سایر افرادی که واکسن دریافت نکردند اجازه ورود به مراکز تجمعی نداشته باشند.

دولت سیزدهم در زمینه کنترل بیماری کرونا طی همین مدت کوتاه سربلند بیرون آمده و قطعا توانسته نمره خوبی را از مردم کسب کند. تسریع در واردات و دسترسی آسان مردم به واکسن کرونا، کاهش میزان آمار فوتی‌ها به دلیل اقدامات هوشمندانه دولت و طراحی طرحی نو برای اجرای هوشمند محدودیت‌ها و کنار گذاشتن روش‌های سنتی از جمله اقدامات مهم و موثر دولت جدید در حوزه کرونا بوده که نشان از پیگیری‌های دولت برای رفع درد و مشکلات مردم دارد.

انتهای پیام/

نظر شما