تویسرکان‌منش در گفت‌وگو با برنا؛

سه ماهه نمی‌توانیم معتاد آخر خطی را درمان کنیم!/ افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ در دستور کار است

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۰۵:۰۷:۲۹
کد خبر: ۱۲۷۰۵۲۵
سه ماهه نمی‌توانیم معتاد آخر خطی را درمان کنیم!/ افزایش ظرفیت مراکز ماده ۱۶ در دستور کار است
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برنامه جدی برای افزایش ظرفیت وجود دارد درحال حاضر ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر در تهران از حدود 4 هزار مرکز به حدود 15 هزار مرکز رسیده است.

رضا تویسرکان‌منش، مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، درباره کمبود ظرفیت مراکز بازپروری و ماده 16 برای درمان معتادان متجاهر، اظهار کرد: وجود معتادان متجاهر در پاتوق‌ها به‌رغم وجود طرح‌های مختلف پلیس در بحث جمع آوری معتادان، چند دلیل دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود ظرفیت مراکز بازپروری یکی از دلایل است، افزود: برنامه جدی برای افزایش ظرفیت وجود دارد درحال حاضر ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر در تهران از حدود 4 هزار نفر به حدود ۱۴ هزار نفر رسیده و جهش زیادی داشته است.

تویسرکان‌منش ادامه داد: افزایش ظرفیت و افتتاح مراکز مختلف در دستور کار جدی است طی هفته آینده مرکزی را برای زنان معتاد متجاهر افتتاح خواهیم کرد. اخیرا با نظر وزارت کشور و شهردار تهران دستگاه‌های اجتماعی مثل شورای اجتماعی و شهرداری نیز بر این موضوع ورود پیدا کرده و بهزیستی نیز در کنار ماست.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در کنار افزایش ظرفیت باید به نکاتی دیگری توجه کرد که یکی از آن مدت زمان قانونی نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز ماده 16 است. برحسب دستور مقام قضایی این معتادان یک تا 3 هفته می‌توانند در مراکز نگهداری شوند و در صورت نیاز و تائید گروه پزشکی و نظر مقام قضایی حداکثر تا 6 ماه امکان نگهداری آن‌ها وجود دارد و یک بازه یک تا 6 ماهه برای درمان این افراد فقط در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: بعد از اتمام این مدت این افراد از مراکز ترخیص می‌شوند قانونا باید رها سازی شود مشکل ادامه سیکل درمان این افراد است، عواملی مثل بی خانمانی، فقر، حاشینه‌نشینی و ... باعث تجاهر این افراد شده و در مدت یک تا 3 ماهه نمی‌توانیم یک معتاد آخر خطی که چند دارو استفاده می‌کند را به اجبار ترک داد.

تویسرکان‌منش گفت: بعد از اینکه مراحل نگهداری و درمان معتادان تمام شد نیاز به حمایت های اجتماعی دارند در برخی از مراکز کارگاه های حرفه آموزی راه اندازی شده است اما حجم بیشتری از معتادان بعد از درمان مجدد به پاتوق ها بازمی گردد و اعتیادشان تداوم می‌یابد. اینکه پلیس در مدت کوتاه بتواند این افراد را جمع آوری و تحویل مراکز دهند، ما نیز بتوانیم ظرف یک تا سه ماه آن‌ها را درمان کنیم و تحویل جامعه دهیم و امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بیش از 12 هزار سال است که معضل اعتیاد همراه بشر است و در ذات اعتیاد عود کردن طبیعی است و بعد از مدتی ممکن است که بیماری عود کند اما برای افزایش ظرفیت کار جهادی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برای معتادان متجاهر زن نیز افزایش ظرفیت داشتیم، اضافه کرد: خوشبختانه آمار اعتیاد زنان در کشور رقم بالایی نیست و 6 درصد معتادان کشور زنان هستند و درصد کمی از آن‌ها معتاد متجاهر و بی‌خانه‌مان هستند.

تویسرکان‌منش خاطرنشان کرد: در استان‌های بزرگ مثل تهران و ... نیاز به مراکز اختصاصی برای زنان وجود دارد و 94 درصد معتادان کشور مردان هستند که همزمان ظرفیت‌ها افزایش پیدا می‌کند و نیاز است که تمامی دستگاه‌های مختلف مانند بهزیستی و شهرداری‌ها در افزایش ظرفیت پای کار باشند.

انتهای پیام// 4

نظر شما
پرونده ویژه