دولت در کنار شورای شهر برای توسعه حمل و نقل عمومی/ جمالی‌نژاد: پیگری احیا ردیف بودجه حمل و نقل در بودجه ۱۴۰۱ هستیم

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۶:۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۲۷۰۶۸۸
دولت در کنار شورای شهر برای توسعه حمل و نقل عمومی/ جمالی‌نژاد: پیگری احیا ردیف بودجه حمل و نقل در بودجه ۱۴۰۱ هستیم
نزدیکی دولت و شورای شهر، حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت و قول‌های همکاری و یاری دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی خود نشان‌دهنده آن است که شهرداری و شورای شهر تهران در حال استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود برای توسعه حمل‌ونقل عمومی هستند.

به گزارش برنا؛ آخرین جلسه شورای اسلامی شهر تهران جلسه‌ای برای احقاق حقوق شهر بود. تصمیمی در پیش‌نویس بودجه 1400 در سازمان برنامه ‌و بودجه آورده شده بود که به ‌موجب آن حق قانونی شهرداری‌ها از بودجه سال 1401 به‌ طور کامل حذف می‌شد. ازاین‌جهت اعضای شورای شهر تهران که خود در اندیشه اصلاح بودجه 1400 برای ماه‌های پایانی سال هستند؛ واکنش قاطعی به این تصمیم سازمان برنامه بودجه اتخاذ کردند.

حذف اعتبارات خرید واگن قطار، اتوبوس، فاینانس؛ زاکانی ورود کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به پیش‌نویس بودجه 1400 در صحن شورای شهر گفت: برخلاف تصورات هر آنچه برای شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی‌شده بود، برای بودجه سال آینده همه حذف‌ شده است. ازاین‌روست که از هم‌اکنون برای آلودگی هوای سال آینده‌ نگرانیم. تلاش‌ها برای تأمین اتوبوس و حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی که در حال زجر دادن مردم است را آغاز کرده‌ایم اما با این وضعیت بودجه در تهران، تنها یک‌راه باریک در بودجه ۱۴۰۱ داشتیم که دوستان در سازمان برنامه و بودجه آن را حذف کرده‌اند. متأسفانه اعتبارات مربوط به واگن قطار، خرید اتوبوس، فاینانس خارجی و غیره همگی حذف‌شده‌اند. علت آن‌هم این است که در مجلس یک درصد به مالیات ارزش‌افزوده شهرداری اضافه شد و به خاطر این‌یک درصد از بودجه شهرداری کاسته‌اند.

چمران خطاب به شهردار تهران بیان کرد: از شهردار تهران نیز می‌خواهیم به میدان بیایند. اینکه فقط در جلسات هیأت دولت حضورداشته باشند فایده‌ای ندارد و باید یقه افراد را بگیرند و حق شهرداری را اخذ کنند.

 وی  اخیرا نیز اعلام کرده در پیش‌نویس بودجه که در ابتدا باید به تصویب دولت و بعد به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد کمک دولت به مترو و حمل‌ونقل عمومی و یا وام و... حتی دریافت قیر به هر علت که احتمالا کسری بودجه باشد، حذف‌شده است اما با رایزنی که با دولت شده و با توجه به پیگیری تمامی شوراهای شهرها مجدد ردیف حذف‌شده در بودجه اعمال خواهد شد

لزوم جلسه اعضای شورای شهر با رئیس‌جمهور

حبیب کاشانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، هم در واکنش به این تصمیم گفت: در مجلس فعلی ده‌ها نفر از اعضای سابق شورای شهر حضور دارند لذا از آن‌ها به‌ویژه رئیس مجلس انتظار داریم برای اصلاح بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اقدام کنند. در بحث آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی، مترو، اتوبوس و…، دچار مشکل هستیم و عدم دریافت وام یا اعتبارات، مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. وی افزود: درخواست بنده این است که در این زمینه جلسه‌ای با رئیس‌جمهور داشته باشیم و در قالب شورای عالی استان‌ها بودجه شهر را پیگیری کنیم.

رایزنی شهردار تهران با وزیر کشور برای احیا بودجه شهرها

لطف‌الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران، در پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر درباره کاهش بودجه شهرداری گفت: کارشناسان تبصره‌های بودجه را بررسی کردند و نگاه سازمان برنامه‌وبودجه این بود که به دلیل تعلق گرفتن یک درصد ارزش‌افزوده به شهرداری دیگر نیازی به کمک به شهرداری نیست. وی افزود: در جلسه با رئیس‌جمهور نیز این مسائل را مطرح کردیم اما وقتی لایحه بودجه به ما رسید متوجه شدیم که هیچ تبصره‌ای برای بودجه شهرداری نگذاشتند. فروزنده تصریح کرد: قرار شد شهردار تهران با مسئولین و وزیر کشور صحبت کنند و بر اساس جمع‌بندی رئیس‌جمهور قرار است تبصره‌های حذف‌شده در لایحه بودجه احیا شود و پیشنهاد‌های ما نیز در بودجه گنجانده شود.

اقدام سازمان برنامه‌وبودجه علیه شهرداری‌ها بی‌سابقه بوده است

امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ارتباط با چالش به وجود آمده کمک دولت به شهرداری‌ها به خبرنگار «برنا» گفت: این اتفاق در چندساله گذشته بی‌سابقه بوده است. چرا باید در لایحه پیشنهادی به دولت ردیف‌های پیشنهادی کمک دولت به شهرداری‌ها حذف شود.

کمک دولت به شهرداری یک سنت است

 امانی در ارتباط با استدلال که بر مبنای آن سازمان برنامه‌وبودجه، دسته به این اقدام زده گفت: استدلال آنها این است که در دی‌ماه سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده یک درصد افزایش‌یافته و به 4 درصد می رسد. استدلالی دلیل منطقی ندارد و همواره مبالغی برای کمک دولت به شهرداری تهران پیش‌بین می‌شده و این بار هم نباید حذف شود. 

بر اساس چالش‌هایی که شهرداری‌ها با آن روبرو است، مجلس یک درصد به سهم شهرداری از ارزش‌افزوده اضافه کرده است و این به معنای آن نیست که شهرداری را از کمک دولت‌ محروم کنیم. زیرا چنین کمک‌هایی سنت ثابت بعد از انقلاب بوده که شهرداری در حوزه حمل‌ونقل در بخش مربوط به مترو و اتوبوس‌رانی همواره از دولت کمک دریافت می‌کرده است.

جمالی‌نژاد پیگیری احیا ردیف بودجه حمل‌ونقل در بودجه هستیم

جمالی‌نژاد، معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نیز در ارتباط با واکنش شورای اسلامی شهر تهران به خبر حذف ردیف بودجه مربوط به کمک دولت به حمل‌ونقل عمومی به «برنا» گفت: همان‌طور که اعضای شورای شهر و ریاست شورای شهر تهران اعلام کرده‌اند نباید این ردیف بودجه با توجه به نیاز شهرداری‌ها یه کمک دولت در بحث حمل‌ونقل عمومی نادیده گرفته شود. ازاین‌رو همه از اعضای شورای شهرهای مختلف تا رئیس شورای شهر تهران حتی شهردار تهران با رایزنی‌ها شفایی و کتبی با سازمان برنامه و شخص رئیس‌جمهور، پیگیر احیا این بند به قانون بودجه سال جاری هستند و با توجه به قول‌های اولیه احتمالا مشکلی در این‌ ارتباط در بودجه سال 1401 نخواهد بود و کما فی سابق کمک‌های دولت به شهرداری‌ها اداره خواهد داشت.

احیا ردیف بوجه کمک دولت به توسعه حمل و نقل عمومی

هر چند در روزهای اخیر دغدغه مندان، رسانه‌ها و اعضای شورای شهر نسبت به حذف این  ردیف از پیش‌نویس بودجه 1401 با عناوین و به بهانه‌های مختلف اعلام موضع کرد و نسبت به لزوم احیا بند مربوط به کمک دولت به حمل‌ونقل عمومی کوشیدند اما حضور شهردار تهران در هیات دولت و همچنین جلسه اخیر مدیران شهری تهران با شخص رئیس‌جمهور خود موید احیا این ردیف  در بودجه سال جاری کل کشور خواهد بود. ضمن اینکه نزدیکی دولت و  شورای شهر و قول‌های همکاری و یاری دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی خود  نشان‌دهنده  آن است که شهرداری و شورای شهر تهران در حال استفاده از تمامی ظرفیت‌های خود برای توسعه حمل‌ونقل عمومی هستند.

انتهای پیام// 5

نظر شما