درمان خانگی برای رفع قرمزی چشم

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۲۰:۴۷:۰۲
کد خبر: ۱۲۷۱۳۸۳
درمان خانگی برای رفع قرمزی چشم
قرمز شدن سفیدی چشم، دلایل زیادی دارد. اگر این عارضه بدون درد رخ دهد، اغلب جدی نیست و بیشتر با مراقبت در خانه بهبود می‌یابد. اصطلاحات دیگر، چشم قرمز، چشم صورتی و چشم‌های خون‌آلود است. تحریک خون در چشم یا رگ‌های خونی ملتهب، باعث قرمز شدن چشم می‌شوند.

به گزارش برنا؛ برخی اوقات، علت بروز قرمزی چشم جدی نیست و درمان‌های خانگی می‌توانند مشکل را برطرف کنند، اما در برخی شرایط نشانه وجود بیماری زمینه‌ای است. چشم با درد تیز، دردناک یا ضربان‌دار یا دردی که در پاسخ به نور بدتر می‌شود، به درمان پزشکی نیاز دارد. دلایل دیگر مراجعه به پزشک، تغییر بینایی یا بروز علائم دیگر است.

علائمی که باید مراقب آن‌ها باشیم، شامل سردرد، حساسیت به نور، احساس مریضی یا استفراغ است.

 

درمان‌های خانگی قرمزی چشم

بسته به علت بروز قرمزی چشم، اغلب در خانه قابل درمان است. برخی از راهکار‌های ساده در ادامه توضیح داده شده است:
 
کمپرس خنک را به طور مرتب روی چشم قرار دهید. این کار با خیساندن پشم یا پارچه پنبه‌ای تمیز در آب گرم یا سرد سپس فشردن آن انجام می‌شود.
 
از آرایش چشم خودداری کنید یا آرایش چشم ضد حساسیت را انتخاب کنید. طیف وسیعی از محصولات ضد حساسیت، جهت خرید در دسترس است.
 
از اشک مصنوعی استفاده کنید که جهت خرید بدون نسخه، در داروخانه‌ها موجود است.
 
در صورت قرمزی چشم، به عنوان مثال به دلیل آلرژی فصلی، قطره‌های آنتی هیستامین استفاده کنید.
 
اگر قصد دارید از قطره‌های چشمی استفاده کنید، نخست با چشم‌پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از قطره‌ها قرمزی چشم را افزایش می‌دهند.
 
جلوگیری از آغاز یا بدتر شدن قرمزی چشم
 
از دود، گرده، گرد و غبار و سایر عوامل محرک، خودداری کنید.
 
تا زمانی که قرمزی چشم برطرف نشده است، از لنز استفاده نکنید.
 
همیشه لنز‌ها را به درستی تمیز کنید و از لنز‌های یک‌بار مصرف، استفاده دوباره نکنید.
 
جهت جلوگیری از بروز عفونت، دستان خود را مرتب بشویید و از لمس چشم، خودداری کنید.
 
لباس‌ها، روبالشی‌ها و حوله‌ها را مرتب بشویید.
 
در صورت حساسیت فصلی، قبل از خواب یا پس از بازگشت به خانه، دوش بگیرید.
 
جهت محافظت از چشم در برابر گرده یا گرد و غبار، در بیرون از خانه عینک آفتابی بزنید.
 

قرمزی چشم چیست؟

قرمزی چشم، به‌طور معمول به این معنی است که سفیدی چشم، خونی دیده می‌شود. این به دلیل تغییر در رگ‌های خونی تأمین‌کننده غشای پوشاننده جلوی چشم است. ملتحمه، غشایی است که جلوی چشم را می‌پوشاند. رگ‌های خونی این غشا می‌توانند گشاد و باعث قرمز شدن چشم شوند. علت آن به‌طور معمول، موارد زیر است:
 
عفونت، به عنوان مثال با باکتری‌ها
 
واکنش آلرژیک
 
التهاب
 
مشکلات نادر، مانند افزایش فشار داخل چشم نیز باعث قرمزی چشم می‌شوند.
 
در بیشتر موارد علت آن التهاب ملتحمه است.
 
ورم ملتحمه (چشم صورتی)
 
ورم ملتحمه به معنی التهاب سطح چشم که چند علت مختلف برای بروز آن وجود دارد.
 
ملتحمه باکتریایی یا ویروسی: غالبا در این حالت، ترشح وجود دارد. این ترشحات، اغلب در موارد مربوط به باکتری، چسبناک‌تر می‌شوند. با پاک کردن پلک‌های بسته با آب یا کمپرس، می‌توان این مشکل را تسکین داد. هرگز از کمپرس یکسان روی هر دو چشم استفاده نکنید.
 
در صورت وجود علائم، پس از یک هفته باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علت باکتریایی باشد، قطره چشمی آنتی‌بیوتیک، تجویز می‌شود.
 
سرماخوردگی یا آنفولانزا: این موارد به التهاب ملتحمه عفونی مرتبط هستند که این نوع قرمزی چشم به‌طور معمول، به سرعت گسترش می‌یابد تا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهد.
 
آلرژی: آلرژی‌های فصلی، به عنوان مثال، آلرژی به گرده گل یا حیوانات، چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
 
تحریک به صورت‌های زیر:
 
سوزش جسمی که به‌ وسیله ورود جسمی در چشم ایجاد می‌شود.
 
مواد شیمیایی، به عنوان مثال، پس از شنا در استخر کلردار
 
بیشتر موارد ورم ملتحمه، بدون هیچ‌گونه کمک پزشکی، برطرف می‌شوند.
 
احتمال می‌رود که چشم‌پزشک، قطره چشم ضد باکتری برای شما تجویز کند، اما در صورت ویروسی بودن علت بروز آن، این قطره کمکی نمی‌کند.
 
آلرژی با دارو بهبود می‌یابد. برخی از قرص‌ها و قطره‌های چشم آنتی هیستامین برای آلرژی، نیاز به تجویز پزشک ندارند.
 

سایر دلایل و درمان‌های قرمزی چشم

سایر موارد شایع، ممکن است باعث قرمزی چشم شوند. سطح چشم همیشه قرمز نیست، اما ناحیه وسیع‌تر چشم ممکن است که قرمز به نظر برسد.
 
بلفاریت
 
علائم، شامل خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و ایجاد پوسته در لبه پلک‌ها است. نوعی التهاب رایج که از باکتری یا مشکلات غدد زیر پلک ناشی می‌شود. جهت جلوگیری از بروز عوارض، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز باشد.
 
گل‌مژه
 
ظهور برجستگی قرمز در پلک که به‌طور معمول، به دلیل عفونت باکتریایی است. گل‌مژه، گاه با بلفاریت مرتبط است. کمپرس گرم را می‌توان ۳ تا ۴ بار در روز، به مدت یک هفته انجام داد که این کار به رفع گرفتگی منافذ پلک، کمک می‌کند.
 
برآمدگی پلک
 
علت بروز برآمدگی پلک، مسدود شدن غده در پلک است. روش‌های درمانی و مراقبت در خانه، مشابه موارد ملتحمه، از جمله کمپرس گرم است. یک متخصص چشم، برجستگی‌های بزرگی که بهبود نمی‌یابند یا مانع بینایی می‌شوند، با جراحی برطرف می‌کند.
 
خونریزی زیر ملتحمه
 
این عارضه به رگ خونی پاره شده زیر سطح چشم، اشاره دارد. یک بیماری بی‌ضرر است که به‌طور معمول در یک یا ۲ هفته از بین می‌رود. خونریزی کوچک در سفیدی چشم به وضوح، به رنگ قرمز روشن در می‌آید. این اغلب بدون دلیل مشخصی رخ می‌دهد، اما ممکن است در اثر سرفه، اختلال خونی یا به ندرت فشار خون بالا ایجاد شود.
 
خشکی چشم
 
خشکی نیز منجر به قرمزی چشم می‌شود. این مشکل رایج در اثر تولد اشک کمتر در چشم یا از بین رفتن بیشتر ماده آبکی چشم، ایجاد می‌شود که استفاده از اشک مصنوعی، کمک‌کننده است.
 
اگر خشکی چشم با محیط کار یا استفاده از صفحه نمایش رایانه در ارتباط باشد، تغییرات نیز در بهبود آن کمک می‌کنند. استفاده از عینک محافظ در یک محیط غبارآلود یا استراحت حین کار با رایانه، نمونه‌هایی از این موارد است.
 
لنز‌های تماسی
 
در صورت استفاده طولانی‌مدت از لنز‌های تماسی، قرمزی چشم رخ می‌دهد. استفاده‌کنندگان می‌توانند مدت زمان استفاده را جهت جلوگیری از بروز مشکل، کاهش دهند. استفاده از اشک مصنوعی نیز ممکن است به کاهش قرمزی چشم، کمک کند.
 
تحریک شیمیایی
 
اگر ماده شیمیایی به چشم پاشیده است یا اگر با دست فلفلی، چشم خود را لمس کرده باشید، بلافاصله آن را با آب خنک بشویید.
 
کبودی دور چشم
 
اگر قرمزی چشم همراه با کبودی اطراف چشم باشد، جهت کاهش تورم، هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کیسه یخ را روی آن بمالید. اگر بینایی، تحت تأثیر قرار گرفته است یا خون در چشم یا درد همراه با حرکت وجود دارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
 
کمتر معمول است یک مشکل اساسی که به درمان نیاز دارد، منجر به قرمزی چشم شود.
 
خراش قرنیه یا سایش: آسیب به سطح چشم، به خودی خود مشکل جدی نیست، اما جهت جلوگیری از بدتر شدن آسیب و بروز عفونت یا زخم، نیاز به مراقبت پزشکی است. اگر چیزی داخل چشم باشد، پزشک باید آن را خارج کند.
 
یوئیت: التهاب در قسمت داخلی چشم، به‌ویژه در بخشی که به چشم رنگ می‌بخشد، تأثیر می‌گذارد. این عارضه می‌تواند بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابر این، یک متخصص چشم باید برای شما دارو تجویز کند.
 
گلوکوم: این شرایط جدی می‌تواند به عصب بینایی آسیب برساند و منجر به کوری شود. علت بروز آن، جمع شدن فشار در داخل چشم است و علائم آن ممکن است تا مراحل بعدی ظاهر نشوند. در صورت وجود علائم، می‌تواند شامل قرمزی، تغییرات بینایی، درد چشم، سردرد، حالت تهوع و استفراغ باشد. بنابر این، گلوکوم نباید نادیده گرفته شود.
 
اگر علائم، شامل موارد زیر هستند، باید به پزشک مراجعه کنید:
 
ترشح غلیظ
 
درد در چشم
 
حساسیت به نور
 
دید دوتایی
 
سردرد
 
حالت تهوع

 

انتهای پیام/

نظر شما