خاکسار: برای تاثیرگذاری بر ذهن گردشگر خارجی تور هدف‌دار برگزار کنیم

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ - ۱۰:۲۹:۲۳
کد خبر: ۱۲۷۸۵۸۶
خاکسار: برای تاثیرگذاری بر ذهن گردشگر خارجی تور هدف‌دار برگزار کنیم
کارشناس ارشد گردشگری گفت: برای جذب مسافر خارجی تورهای هدف‌دار مشخص برگزار و از افراد علاقمند بومی استفاده کنیم.

مرتضی خاکسار، کارشناس ارشد گردشگری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره اینکه امروزه در بازاریابی گردشگری، نیاز به آموزش نیست گفت: گردشگر از آموزه‌های محیطی یاد می‌گیرد که چطور، کجا و در چه زمانی از نرم افزارهای مختلف استفاده کند. اگر گردشگری بخواهد به هر نقطه‌ای سفر کند، تمهیدات فیزیکی سفر و آب و هوا را از طریق نرم افزار ها پیدا می‌کند و شناخت اجمالی از جغرافیا همچنین زیست بوم منطقه در می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری نیاز به آموزش ندارد گفت: ما نباید گردشگری و میراث فرهنگی ناملموس را آموزش دهیم بلکه باید در بستر برنامه سازی با الهام گرفتن از ادارات کل استان‌ها فرهنگ، زیست بوم محلی، آئینی، زبانی، غذایی و مذهبی را معرفی می کنیم همچنین باید به معرفی استعدادهای ایران و تاریخ تمدن ایران پرداخته شود چراکه ما نیاز به معرفی جاذبه‌های گوهر گران بهای ایران داریم.

خاکسار عدم برنامه‌ریزی را یکی از دلایل عدم جذب گردشگر به کشور برشمرد و بیان کرد: مدیران گردشگری هنوز شناخت کافی از ایران ندارند. کشور ایران از نظر مساحت همانند قاره اروپاست.

کارشناس ارشد گردشگری با اشاره به ضرب المثل حرمت امامزاده را متولی‌اش نگه می‌دارد، گفت: اگر ما به زیربنا و سبقه فرهنگ خود احترام نگذاریم و امکانات جذب سفر را برای توریست‌های ورودی فراهم نکنیم؛ چطور می‌توانیم به اهمیت ندادن گردشگران داخلی و خارجی اعتراض وارد کنیم؟

وی با اشاره به اینکه مردم و مسئولان سایر کشورها اهمیت ویژه‌ای برای میراث فرهنگی خود قائلند تصریح کرد: چندی پیش در ایالت تگزاس آمریکا، که تنها حدود 200 سال سابقه دارد، یک تکه لوح دست نوشته از بومیان سرخ پوست پیدا و آن را به صورت محافظت شده برای بازدید آماده کردند؛ مردم نیز برای دیدن آن بلیت تهیه کرده و بازدید می‌کنند این امر بدین معناست که از لوحی که سبقه 200 ساله هم ندارد، استفاده گردشگری کرده و درآمدزایی می‌کنند. این درحالی است که بناهای تاریخی ایران از جمله پاسارگارد، تخت جمشید، چشمه مرتضی علی، که آب گرم و سرد همراه یکدیگر است و پدیده‌های دست ساز طبعیت و .. را داریم اما توجهی به آن نمی‌کنیم.

خاکسار ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم ذهن گردشگران جهانی و خارجی را معطوف کنیم که به درستی آن را معرفی کرده سپس بسترسازی کنیم. به عنوان مثال می‌توان کنار چشمه مرتضی علی و تنگه ظلمات در کویر لوت ایران اقامتگاه‌هایی برای جذب مسافر داشته باشیم و تورهای هدف‌دار مشخص برگزار کنیم و از آدم‌های علاقمند بومی استفاده کنیم بنابراین نیاز به امکانات سنجی و نگاه تخصصی و دلسوزانه داریم.

کارشناس ارشد گردشگری با تاکید بر اینکه متخصص میراث فرهنگی در بدنه میراث فرهنگی جذب شود بیان کرد: عدم تطبیق جذب نیروهای متخصص در کارکردهای تخصصی خود در سازمان‌ها ادارت و اداره کل وزارتخانه باعث این بهم ریختگی‌ها می‌شود.

وی درباره میزان اشتغالزایی گران خاطر نشان کرد: ​150 شغل در حرکت یک گردش دچار سود می‌شوند پس می‌توان گفت گردشگری در شالوده یک اجتماع رسوخ پیدا می‌کند.

خاکسار برنامه‌ریزی و معرفی را دو راهکار موثربرای جذب گردشگران داخلی و خارجی و افزایش بازدید از میراث فرهنگی ناملموس وملموس  برشمرد و عنوان کرد: وزارت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین متولی این صنعت برای جذب هرچه بیشتر سهم خود و درآمدهای ارزی گردشگری که دولت در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری می‌کند نیاز به داشتن نمایندگان استانی در اداره کل دارد تا این نمایندگان چالش‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها و کمبودهای معرفی نقاط گردشگری را انتقال دهند چراکه این افراد نقاط قوت و نقاط ضعف استان خود را به دقت می‌شناسند.

کارشناس ارشد گردشگری افزود: همچنین این وزارتخانه می‌تواند هیات کارشناسی را به عنوان پیش نویس یک لایحه تقدیم مجلس کند و با اعمال نظر افراد متخصص در فراکسیون گردشگری لوایح طرح شود.

وی درباره نحوه معرفی میراث فرهنگی کشور به گردشگران خارجی تشریح کرد: می‌توان از طریق فضای مجازی همچنین از طریق سفارتخانه‌هایی که در ایران وجود دارند و رایزن‌های فرهنگی وزارت امور خارجه با رایزن‌های فرهنگی سفارتخانه‌های مختلفی که با ما ارتباط دارند همکاری و تعاملات فرهنگی را انجام دهند و با بیرون آمدن از لاک بسته خود تجارب و آموزش‌ها و پیشرفت‌هایی که در این زمینه دارند باهم به مبادله بگذارند.

خاکسار تصریح کرد: جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، اقلیمی، مذهبی  و تاریخی از طریق آنتن‌های صدا و سیما در داخل و خارج از کشور به ویژه شرق آسیا و آسیای میانه پخش شود این تبادل فرهنگی به ارتباطات فرهنگی ختم می‌شود و در نهایت با عملیاتی شدن این راهکار ها ایران سهم خود را از بازار بزرگ صنعت گردشگری دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز