خشک شدن درختان جنگل‌های هیرکانی با شیرابه زباله‌های دپو شده

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۲۳:۴۵:۰۲
کد خبر: ۱۲۸۰۰۱۱
خشک شدن درختان جنگل‌های هیرکانی با شیرابه زباله‌های دپو شده
رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه با انتقاد از دپوی زباله در جنگل‌های هیرکانی گفت: شیرابه‌های زباله‌ها باعث می‌شود مقاوم‌ترین درختان از بین رفته و خشک شده و آب‌های سطحی دچار آلودگی شدیدی شوند.

ابراهیم فلاح، رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره وضعیت زبالههای ریخته شده در جنگلهای هیرکانی استان مازندران گفت: بیش از 25 سال این زباله‌ها در جنگل‌ها دفن می‌شده چراکه در گذشته جای مناسبی برای پنهان کردن زباله از دید مردم نداشتند و آن‌ها را به داخل جنگل بردند.

وی علت دیگر وجود زباله‌ها در جنگل‌ها را بی‌توجهی گردشگران برشمرد و افزود: این حجم از زباله‌ها به علت ازدیاد تعداد گردشگران هم افزایش یافته است. حتی اگر تفکیک زباله را از مبدا در شهرستان خود اجرا کنیم مقدار زیادی زباله تفکیک نشده خواهیم داشت چراکه مسافران زباله‌ها را در حاشیه جاده رها می‌کنند و این امر معضل سختی را ایجاد می‌کند.

فلاح با اشاره به اینکه جنگل جای نصب سطل زباله نیست بیان کرد: نباید در جنگل سطل زباله گذاشته شود و ما این موضوع را تائید نمی‌کنیم چراکه جنگل متولی ندارد تا این زباله‌ها را جمع‌آوری کند بنابراین گردشگر باید زباله را همراه خود برگرداند.

رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه با اشاره به اینکه اگر گردشگر زباله را همراه خود به شهر بیاورد شهرداری دوباره آن را به جنگل منتقل می‌کند بیان کرد: متاسفانه این مسئله نیز معضلی را به همراه دارد و شهرداری نظارت خوبی روی این موضوع ندارد. برنامه‌های پسماند در شهرداری‌ها و استانداری‌ها مطلوب نبوده و در حال حاضر هم نیست.

وی درباره مخاطرات زیست محیطی دپو زباله‌ها در جنگل‌ها تاکید کرد: جنگل‌های هیرکانی شمال جزو زیباترین مناطق کشور هستند و علاوه بر اینکه ریختن زباله باعث بوجود آمدن یک منظره ناپسند می‌شود ترکیبات خاک را نیز بهم می‌زند بطوری‌که خاک برای رشد و نمو درختان و گیاهان کیفیت لازم را نخواهد داشت.

فلاح ادامه داد: شیرابه‌های زباله‌ها به سمت پائین سرازیر می‌شوند و مقاوم‌ترین درختان را از بین می‌برد و باعث خشکی آنها می‌شود. همچنین آب‌های سطحی را به شدید آلوده می‌کند.

رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه  با تاکید بر اینکه در محل دپو زباله‌ها، شاهد وجود زباله‌های بیمارستانی نیز هستیم عنوان کرد:  دپو این زباله‌ها سبب رواج بسیاری از بیماری‌ها شده است. حیات وحش از این زباله‌ها که سرشار از انواع آلایندگی و بیماری است تغذیه می‌کند و سبب می‌شود تا بیماری در بین گونه‌های جانوری رواج یافته و به نوعی جنگل را خفه کرده و از بین می‌برد همچنین گاز متان تولید شده نیز بسیار خطرناک است و باعث انفجار در محل دپو زباله‌ها شده و باعث آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها می‌شود.

وی درباره دفن زباله‌های کرونایی در این جنگل‌ها تصریح کرد: زباله‌های کرونایی به صورت جدا تفکیک و امحا نمی‌شوند و در آن محل به مقدار زیاد وجود دارند. در میان این زباله‌ها ماسکها و دستکش‌هایی زیادی به چشم می‌خورد. بسیاری از بیماران کرونایی در خانه‌ها نیز نگهداری می‌شوند بنابراین زباله‌های بسیاری از این سمت هم وارد می‌شود و این موضوع متاسفانه همچنان ادامه دارد.

فلاح در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل بزرگ تشریح کرد: امروز با استاندار مازندران جلسه کارگروه پسماند را داشتیم. یک شرکت دانش بنیان برای رفع این مشکل پیش قدم شده است و با استفاده از یک دستگاه که طرح آن از کشور ژاپن برگرفته شده که اگر این دستگاه کارآیی لازم را داشته باشد، ما می‌توانیم بخش زیادی از زباله‌ها را جمع‌آوری کنیم.

رئیس حفاظت از محیط زیست سوادکوه درباره جزئیات این دستگاه تشریح کرد: این دستگاه جدید زباله‌هایی که تفکیک نشده را تفکیک سازی کرده و توسط آن زباله‌های تر تخمیر شده و زباله‌های قابل بازیافت نیز جداسازی می‌شوند و مابقی را به مصالح ساختمانی تبدیل می‌کند. حتی این شرکت قول داد تا محل دفن زباله‌های گذشته را پاکسازی کرده و آن محیط را احیا کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در این جلسه عنوان شد اگر مجوزها گرفته شود بعد از 9 ماه فعالیت را شروع می‌کنیم همچنین امیدواریم که با فعالیت این دستگاه پاکسازی انجام شود و این اقدام یک رویا نباشد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز