۲۵۰ مرکز آموزش صنایع دستی در کشور داریم/ دوره مشترک حصیربافی بین اساتید چینی و هنرمندان ایرانی

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۶:۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۲۸۴۵۸۶
۲۵۰ مرکز آموزش صنایع دستی در کشور داریم/ دوره مشترک حصیربافی بین اساتید چینی و هنرمندان ایرانی
مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: قبل از کرونا دوره آموزشی برای هنرمندان شمال و جنوب کشور با اساتید برجسته چینی در حوزه حصیربافی برگزار کردیم که اکنون شاهد تاثیرات آن هستیم.

ویدا توحدی، مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع دستی خبرگزاری برنا درخصوص روش آموزش این هنر در سطح جامعه گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی داریم که نیروهای انسانی ماهر را در حوزه صنایع دستی تربیت کنیم مثل سازمان زندانها، سازمان بهزیستی، سازمان جهاد سازندگی و مرکز پرورش استعدادهای درخشان و از طریق انعقاد تفاهم نامه با آنان کار می‌کنیم.

وی افزود: روش دیگری را تحت عنوان چند منظوره کردن مراکز آموزشی موجود و کارآفرینی در حین تولید را در دستور کار قرار دادیم. به کاربر بردن شیوه‌های آموزشی و تدوین مقررات بر اساس مخاطبان خاص مثل کودکان، نوجوانان، بانوان، بیماران خاص و سالمندان شیوه دیگری است که در پیش گرفتیم.

توحدی با اشاره به آموزش به سبک استاد شاگردی در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و اظهار کرد: روش آموزش استاد شاگردی در واقع پیوند آموزش صنایع دستی با تولید است. علاوه بر این باتوجه به شیوع ویروس کرونا در حال تدارک دیدن دوره‌های کسب و کار با تاکید بر رویکرد مجازی هستیم که این‌ دوره‌ها را برای افراد فعال در این زمینه و شاغلان آماده کردیم.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی ادامه داد: در حال تدارک دیدن مراکز آموزشی در کلانشهرها برای جوانانی که علاقمند به حوزه صنایع دستی هستند و تدریس رشته‌های قابلیت‌دار برای توسعه در بازار که از طریق شهرداریها پیگیری می‌کنیم. همچنین برنامه‌ای برای شهرها و روستاهایی که با عناوین صنایع دستی‌شان ثبت شدند داریم و تمرکزمان بر این است تا رشته‌های دانشگاهی متناسب با آن را شکل دهیم.

وی با اشاره به رواج رشته‌هایی که در حال از بین رفتن هستند بیان کرد: برای احیا این صنایع و تشویق این افراد مسابقاتی را طراحی کردیم همچنین جشنواره فجر ما را به سمت آشناسازی علاقمندان و افزایش درخواست برای آموزش صنایع دستی را به همراه خواهد داشت.

توحدی درباره دوره‌های مهر اصالت بین‌المللی تشریح کرد: این دوره‌ها تولیدکنندگان را با مقتضیات بازار صنایع دستی و هدایت آنان مطابق سلیقه مخاطبین حرکت می‌دهد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی کمبود اعتبارات در این صنعت را یکی از چالش‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: به علت کمبود اعتبارات مشوق‌های لازم را نمی‌توانیم در اختیار افراد بگذاریم همچنین تولیدکنندگان ما علاقمند نیستند تا شیوه‌های قدیمی را کنار بگذارند و ما مجبوریم به سبب سلیقه شناسی برای آنان دوره آموزشی برگزار کنیم تا تمایل‌شان را به طراحی و  شیوه‌های جدید افزایش دهیم.

وی افزود: بسیاری از مردم ما مزایای استفاده از صنایع دستی را نمی‌دانند بنابراین استقبال شایسته‌ای از آن نمی‌کنند اما تبلیغات در این عرصه کمک کننده است که متاسفانه این اتفاق کم می‌افتد و می‌طلبد تا صدا و سیما و رسانههای جمعی در این زمینه به ما کمک کنند.

توحدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای آموزش از اساتید خارجی هم کمک گرفته می‌شود یا خیر عنوان کرد: قبل از کرونا دوره آموزشی برای هنرمندان شمال و جنوب کشور با اساتید برجسته چینی در حوزه حصیربافی برگزار کردیم که اکنون شاهد تاثیرات آن هستیم. علاوه بر این رویدادهای مختلف را با شورای جهانی صنایع دستی هماهنگ می کنیم و در دو سال شیوع کرونا قریب به 15 دوره آموزشی به زبان انگلیسی و به شکل مجازی تدارک دیده شد که بسیاری از افراد در این دوره‌ها شرکت کردند.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی با اشاره به تعداد مراکز آموزشی در کشور اذعان کرد: 30 مرکز آموزشی در کشور به شکل دانشگاهی فعال هستند. همچنین 220 مرکز غیر رسمی در این زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به وضعیت بانک نقوش تصریح کرد: به‌رغم مشکلات دوساله اخیر کرونا و محدودیت بازدید میدانی شاهد نتایج مطلوبی بودیم. این برنامه بلند مدت است و نمی‌توان در مدت کوتاه آن را عملیاتی کرد همچنین همه استان‌ها در حال فعالیت هستند این درحالی است که نیروی انسانی و مشکلات اعتباری روند را کند کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز