خبرگزاری برنا بررسی می‌کند

اصرار مدیران شهری اصلاح طلب بر «گران کردن تهران» برای فرار از پاسخگویی

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۶:۰۲:۲۱
کد خبر: ۱۲۸۴۶۰۸
اصرار مدیران شهری اصلاح طلب بر «گران کردن تهران» برای فرار از پاسخگویی
گران شدن تهران موضوعی است که فقط مدیران شهری اصلاح‌طلب بر آن باور داشته و همواره تکیه کردند هرکسی می‌خواهد در تهران زندگی کند باید هزینه آن را بپردازد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری برنا؛ «تهران باید گران شود» موضوعی که فقط مدیران شهری اصلاح‌طلب بر آن باور داشته و همواره تکیه کردند. از زمانی که مدیریت شهری به دست اصلاح‌طلبان افتاد همواره حرف از گرانی تهران را به میان کشیدند و به نوعی به دنبال این بودند که مردم را از تهران بیرون کنند. معتقد بوده و هستند هرکسی می‌خواهد در تهران زندگی کند باید هزینه آن را بپردازد و به نظر آن‌ها هزینه زندگی در تهران نسبت به سایر پایتخت‌های دیگر کشورها در دنیا کم است. پروژه گرانفروشی شهر تهران موضوعی که مدیران شهری اصلاح‌طلب درباره آن همیشه صحبت کردند از شهردار و عضو شورای شهر گرفته تا استاندار و حتی فعالان سیاسی این جناح. این نشان می‌داد عزم این جناح سیاسی جزم شده تا فقرا و مهاجرین از تهران بیرون کرده و پایتخت را خلوت کنند.

پیروز حناچی، آخرین شهردار جناح اصلاح‌طلب که شورای پنجم اسلامی شهر تهران پس از محمدعلی افشانی او را انتخاب کرد، پیش از اینکه تصدی ساختمان بهشت را برعهده گیرد ادعا کرده بود «باید هزینه تهران را بیشتر کنیم تا مردم از شهر به حومه کوچ کنند.»

حناچی

پیش از حناچی، محمدعلی نجفی، اولین شهردار اصلاح‌طلبان در شورای پنجم اسلامی شهر، درباره گرانی تهران اظهار نظر کرده بود؛ نجفی معتقد بود «هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت‌های جهان چندان زیاد نیست.»

دومین+جلسه+دادگاه+محمد+علی+نجفی+

همچنین سیدحسین هاشمی که بین سال‌های 92 تا 96 استاندار تهران بود نیز بر مسئله گرانی تهران اشاره و گران شدن تهران را راه حلی برای جلوگیری از مهاجرت به پایتخت عنوان کرد و گفته بود «امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد.»

حسین هاشمی

علاوه بر این محمود میرلوحی، عضو شورای پنجم اسلامی شهر تهران، گفته بود که «مردم تهران باید هزینه زندگی در تهران را بپردازند.» جالب است حتی معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان محیط زیست کشور، در زمان تصدی‌اش در این سازمان در جواب اینکه آلودگی در شهر تهران وجود دارد بیان کرده بود که «مردم از شهر بیرون بروند.»

محمود میرلوحی

اینکه چرا این جریان سیاسی هر بار که شهردار، استاندار و عضو شورای شهر انتخاب می‌کرد آنان حرف از گرانی شهر را به میان می‌کشیدند را از محسن هاشمی رفسنجانی جویا شدیم.

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و رئیس شورای پنجم اسلامی شهر تهران به خبرنگار برنا گفت: هیچ‌گاه اصلاح‌طلبان و مدیران شهری اصلاح‌طلب به دنبال گران کردن تهران نبودند تا مردم از پایتخت بروند. این یک سوءتفاهم، تهمت و تخریب علیه جناح اصلاح‌طلب است.

محسن هاشمی

وی درخصوص این‌که گفته می‌شود شهرداران اصلاح‌طلب به دنبال گرانی تهران بودند تا مردم از شهر بروند، افزود: جمعیتی که باید در تهران ساکن باشند از نظر طرح جامع همان تعدادی است که گفته شده و درواقع تهران جمعیت زیادی نسبت به طرح جامع ندارد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: خدماتی که شهرداری به مردم ارائه می‌دهد هیچ‌گاه به نسبت تورم گران نشده بود؛ به عنوان مثال قیمت بلیت اتوبوس، مترو، مجموعه‌های فرهنگی، مجموعه‌های ورزشی و ... افزایش نیافت.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران درحالی اشاره دارد که «هیچ شهرداری به دنبال گران شدن تهران نبوده»، که فقط دو شهردار منصوب شورای پنجم، به این موضوع تاکید کرده بودند و حتی میرلوحی، که عضو شورای پنجم شهر تهران، به گرانی تهران اصرار داشت. نگاه از بالا به پائین و لیبرالی مدیران شهری اصلاح‌طلب همواره انتقادات مختلفی را به دنبال داشت اما آنان راه حل اصلی جلوگیری از مهاجرت به تهران را گرانی تهران می‌دانستند و برای سوق دادن مردم به زندگی در حومه پایتخت از افزایش هزینه‌ها صحبت می‌کردند. حالا 6 ماهی می‌شود که بعد از 4 سال مجددا جریان اصولگرا مدیریت شهری را بر عهده گرفت؛ با یکی اعضای شورای فعلی شهر تهران در این باره صحبت کردیم و نظر آنان را درباره نوع نگاه مدیران شهری اصلاح‌طلب برای مدیریت تهران پرسیدیم.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای ششم اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: اینکه بخواهیم قیمت زیست در تهران را بالا ببریم تا برای شهرداری تامین منابع کند منطقی نیست. مردم در تهران در حال حاضر به سختی زندگی می‌کنند. ما باید مدل دیگری را در نظر بگیریم یعنی متناسب با میزان برخورداری افراد سعی بر تامین منابع کنیم.

نادعلی

وی ادامه داد: این تجربه در دنیا موفق بوده و در شهر اکثر هزینه‌ها را می‌توانیم با این شیوه تامین کنیم. در همین زمینه هم باید طوری عمل کنیم تا شهروندان و قشر مستضعف دچار لطمه نشوند. شورای ششم این را قبول ندارد که با گران شدن تهران مشکلات شهر حل می‌شود اما تامین منابع پایدار برای شهر لازم است چراکه برای حل مسائل مختلف تهران نیازمند منابع هستیم ولی تنها منبع، بالا بردن هزینه‌های دریافتی از شهروندان نیست.

مهدی چمران، رئیس فعلی شورای شهر تهران، نیز در سال 97 گفته بود این‌که شهر تهران را گران کنیم تا مردم از شهر بیرون بروند، خلاصه‌اش این می‌شود که ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند چون شهرهای دیگر هم گران می‌شود و مردم باید به نقاط ارزان‌تر بروند.

چمران

چمران اعلام کرده بود: مردم باید هزینه‌های شهر خود را به صورت منطقی پرداخت کنند. اینکه تهران را گران کنیم تا مردم بیرون بروند، درست نیست. زیرا مردم بیرون نمی‌روند و کسانی که فروشنده هستند، اجناس خود را گران‌تر می‌کنند و این وضعیت فقط فشاری بر روی دوش کسانی می‌شود که در تهران کارمند هستند و نمی‌توانند از شهر خارج شوند.

اصلاح‌طلبان همواره از گران شدن تهران و افزایش هزینه‌های شهر صحبت کرده بودند تا بتوانند کم کاری‌های خود را در مدیریت شهر توجیه کنند. مدیران شهری این جناح سیاسی بارها و بارها با میان کشیدن افزایش هزینه‌های پایتخت سعی داشتند افکار عمومی را برای این منظور آماده کنند. البته که مدیریت‌شان در شهر تا 4 سال آینده به پایان رسیده و بعد از آن نیز مشخص نیست چه خواهد شد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز