نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با برنا

دولت روحانی، ایران را از نعمت ۱۰۰ چاه ژرف محروم کرد/ بودجه ۴۰۰ میلیاردی واردات دستگاه حفر چاه را هدر دادند

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۵:۵۱:۴۷
کد خبر: ۱۲۸۶۴۴۱
دولت روحانی، ایران را از نعمت ۱۰۰ چاه ژرف محروم کرد/ بودجه ۴۰۰ میلیاردی واردات دستگاه حفر چاه را هدر دادند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال 1400، برای آب‌های ژرف 400میلیارتومان پول گرفته شده اما هیچ دستگاه حفاری را وارد نکردند.

حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره وضعیت آب های ژرف در سیستان و بلوچستان گفت: 6سال قبل فعالیت در خصوص آب‌های ژرف آغاز شد. اولین آب ژرف کشور و منطقه در سیستان است و 3حلقه چاه در دولت قبل ایجاد شده است که شاهد ثمر بخشی آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه این چاه ها هزاران میلیارد مترمکعب ظرفیت جاری دارد بنابرین تمام نمی‌شود اظهار کرد: آب ژرف در ایران شناخته شده نبود و برای دسترسی به آن دو اقدام مهم انجام شد. در ابتدا ردیف بودجه برای آن تصویب کردیم و سپس با معاونت علمی تفاهم نامه امضا کردیم تا اقدامات علمی آن توسط شرکت های دانش بنیان انجام شود.

دهمرده افزود: باتوجه به اینکه آب های ژرف شامل ردیف است اما به دلایل متعددی مورد غفلت قرار گرفتند و درصورتیکه شاهد این کوتاهی ها نبودیم تاکنون 100 چاه حفر میشد.

نماینده مردم زابل درپاسخ به سوالی مبنی ب راینکه برای حفر چاه آب ژرف با چه چالش هایی مواجه هستیم بیان کرد: مشکل ما نبود دستگاه حفار است. برای حفر چاه از دستگاه های قدیمی شرکت نفت استفاده می‌شود که بسیار کند است اما قرار بر این شد که برای تسریع عملکرد دستگاه جدید وارد شود اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

وی درباره بودجه تعلق یافته به این موضوع در سال 1400 تصریح کرد: در بودجه سال 1400،  برای آب‌های ژرف 400میلیارتومان پول گرفته شده اما هیچ دستگاه حفاری را وارد نکردند.

دهمره با تاکید براینکه از روز اول شروع فعالیت ها با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم نامه امضا کردیم تشریح کرد: دولت جدید به حفر آب های ژرف اعتقاد دارد همچنین اعلام کرده ما در نقاط دیگر ایران نیز آب ژرف ایجاد خواهیم کرد بنابراین مطالعات علمی باید نشان دهد آیا آب ژرف دیگری هم در کشور وجود دارد یا خیر.

نماینده مردم زابل درباره وجود چاه آب ژرف در سایر استان ها خاطرنشان کرد: در ابتدا دانش این موضوع در ایران بسیار کم وجود داشت اما خوشبختانه بعد از سال ها کم کم این دانش در حال به دست آوردن است و احتمالا در خراسان جنوبی و قسمتی از بلوچستان آب ژرف وجود داشته باشد که امیدوارم بتوانیم این چاه ها را حفر کنیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز