طبع پرتقال سرد است یا گرم؟

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۱۷:۳۹:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۹۸۹۵
طبع پرتقال سرد است یا گرم؟
پرتقال یکی از خوشمزه ترین میوه ها است که تقریبا در تمام سال عرضه می شود و خواص بیشماری هم دارد که یکی از مهمترین آنها درمان سرماخوردگی با پرتقال است.

به گزارش برنا؛ این میوه خوشمزه طبع سرد و مرطوب دارد و برای افراد گرم مزاج بسیار توصیه شده است. طبع پرتقال و ترکیبات آن، این میوه را به یک داروی خوشمزه در طب سنتی تبدیل کرده است. پرتقال برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود و می‌تواند به دفع صفرا کمک کند به همین دلیل افراد با مزاج گرم و خشک (صفراوی مزاج‌ها) باید از پرتقال به مقدار مناسب استفاده کنند.

طبع پرتقال از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن عناب، کندر، عسل، زنیان، زیره و روغن زیتون معرفی شده است. آب پرتقال یک منبع غنی از ویتامین C است؛ به طوری که بیش از 200 درصد نیاز ویتامین C بدن را تامین می‌کند. ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز معروف است، به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان اولیه در بدن عمل می‌کند و رادیکال‌های آزاد را قبل از آسیب رساندن به بدن از بین می‌برد یا خنثی می‌کند.

طبع پرتقال در طب سنتی سرد است و بهتر است اگر شما هم سرد مزاج هستید در مصرف این میوه ملاحظه کنید و زیاد نخورید. درست است که پرتقال بسیار خاصیت دارد اما برای افرادی با مزاج سرد و تر توصیه نمی شود و باید از میوه های جایگزین استفاده کنند. همه افراد به ویژه افرادی که مزاج سرد و خشک دارند باید از پرتقال شیرین استفاده کنند و استفاده از پرتقال ترش توصیه نمی‌شود چون می‌تواند مشکلاتی را در دستگاه گوارش ایجاد کند. طبع پرتقال ترش، به سردی تمایل دارد و مناسب افراد با مزاج سرد و خشک نیست.

طبع پرتقال از نظر مزاجی چیست؟

طبیعت پرتقال سرد است یا گرم؟ طبع پرتقال از نظر مزاجی سرد و مرطوب است و باید بگوییم پرتقال برای افرادی که مزاج آن‌ ها سرد و تر است چندان گزینه خوبی محسوب نمی‌شود چون معده این دسته از افراد معمولاً ضعیف است و هضم پرتقال برایشان مشکل می‌شود. این دسته از افراد برای مصرف پرتقال باید حتماً آن را همراه با مصلح و به مقدار کم مصرف کنند. افراد با مزاج سرد و تر بعد از خوردن پرتقال باید چند عدد خرما بخورند یا از عسل استفاده کنند تا دچار مشکل گوارشی نشوند. مزاج پرتقال شیرین، طبع معتدل دارد و هر چه شیرین‌ تر باشد به گرمی آن بیشتر می‌ شود. افرادی که مزاج سرد و خشک دارند نباید در خوردن پرتقال افراط کنند و باید بعد از خوردن آن حتماً از عسل استفاده کنند.

استفاده از پرتقال برای افرادی که مزاج آن‌ ها گرم و تر است هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند و این دسته از افراد می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای از خواص آن بهره‌مند شوند. افراد با مزاج گرم و تر برای استفاده از پرتقال به مصلح نیاز ندارند. البته این بدین معنا نیست که این دسته از افراد می‌توانند در خوردن پرتقال زیاده‌روی کنند چون مصرف زیاد پرتقال می‌تواند برای بدن مشکلاتی را ایجاد کند.

پرتقال برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود و می‌تواند به دفع صفرا کمک کند به همین دلیل افراد با مزاج گرم و خشک (صفراوی مزاج‌ها) باید از پرتقال به مقدار مناسب استفاده کنند. ترکیب پرتقال و توت‌فرنگی می‌تواند تأثیر خوبی روی بدن این دسته از افراد بگذارد به همین دلیل توصیه می‌شود که این دسته از افراد پرتقال، توت‌فرنگی و مقداری شکر را در مخلوط‌کن بریزند و این ترکیب را بنوشند.

 

انتهای پیام/

نظر شما