رئیس سازمان سنجش:

تاثیر مثبت ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۱ قطعی شد/طراحان سوالات کنکور از سراسر کشور انتخاب می‌شوند

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۹:۲۷:۴۲
کد خبر: ۱۲۹۱۶۸۶
تاثیر مثبت ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۱ قطعی شد/طراحان سوالات کنکور از سراسر کشور انتخاب می‌شوند
پورعباس از تأثیر 40 درصدی معدل دانش آموزان در کنکور سراسری 1401 خبرداد.

به گزارش برنا؛ عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش در نشست خبری خود گفت: در سال ۱۴۰۱ تاثیر مثبت معدل برای کنکور سراسری از ۳۰ به ۴۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: دفترچه و پاسخنامه کنکور ۱۴۰۱، ۳ برابر ارتقا می‌یابد، یعنی یک دفترچه عمومی و دو دفترچه تخصصی به همراه پاسخ نامه های جداگانه در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

پور عباس ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ تغییرات کنکور مبتنی بر قانون ۱۳۹۲ و اصلاحیه ۱۳۹۵ مجلس و قانون اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی خواهد شد. تغییرات کنکور از سال‌های آینده در جهت حفظ امنیت، ایجاد آرامش و روحیه بخشی و از بین بردن استرس داوطلبان کنکوری است.

وی با بیان اینکه  با اعلان سازمان سنجش تغییر آزمون در محتوای کنکور ۱۴۰۱ به دو روش است که اولین روش تاثیر مثبت ۴۰ درصدی معدل در کنکور است که قبلاً ۳۰ درصد بوده؛ تغییر دوم این است که سوالات کنکور از حالت کلیشه‌ای به محتوایی و در چارچوب کتب درسی تبدیل می شوند، تصریح کرد:  در حال ساماندهی گروهی هستیم تا بتوانند امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۱ را حفظ کنند و طبق بررسی‌های اخیر من، شخصی ۷۰ میلیون تومان جهت قبولی در دانشگاه به اشخاص دروغگو پرداخت کرده بود؛ اما داوطلب مجاز به انتخاب رشته نشد. بنابراین باید امنیت کنکور افزایش یابد.

وی با بیان اینکه آزمون‌های تمام هوشمندی را برای تمام داوطلبان کنکوری تا ۳ سال آینده طراحی خواهیم کرد، ادامه داد: اولین آزمون الکترونیکی دنیا در ایران برگزار شد و سپس کشورهای دیگر هم همین روش را پیش گرفتند. هوشمند سازی آزمون های کنکوری در هر دقیقه، حدود ۱۰ میلیون سوال ارائه می شود و این موضوع امکان پذیر است. هر چه تعداد آزمون ها از سال ۱۴۰۲ بیشتر شوند، آرامش داوطلبان هم افزایش می یابد‌.

به گفته پورعباس موضوع سهمیه های کنکوری در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ طبق توافق مجلس و شورا قرار شد که این شورا در زمینه سهمیه های کنکوری ورود کند که هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد تا بتوانند سهمیه های کنکوری را متعادل کنند.

او گفت: آینده داوطلبان کنکوری نباید در عرض دو ساعت برگزاری کنکور سراسری تعیین شود؛ بنابراین اعمال تاثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل در آزمون ها استرس دانش آموزان را کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان سنجش گفت: اعمال منطقه بندی در کنکور قرار است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدد بررسی شود. زیرگروه ها و سوالات عمومی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ حذف خواهند شد.

پور عباس در ادامه گفت: سازمان سنجش قرار است از همه معلمان در سطح کشور برای طراحی سوالات کنکور از سال آینده در قالب چارچوب های استانداردی استفاده کند و به این ترتیب سوالات به هیچ عنوان لو نخواهند رفت.

به گفته پورعباس در حال حاضر سنجش از پذیرش جدا است؛ اما در اجرا تفاوت هایی دیده می شود و برنامه این سازمان برای هوشمندسازی کنکور از سال ۱۴۰۳ است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴ درصد تاثیر مثبت معدل اعمال می شد و اگر سوابق تحصیلی یا معدل دانش آموزان برای کنکور ۱۴۰۲ به ۶۰ درصد نرسد، از درصدهای کنکور داوطلب در نتیجه آزمون اعمال خواهد شد.

پور عباس گفت: تقلب جزئی از آزمون و امتحان است؛ بنابراین باید آن را کاهش دهیم و بستر تقلب در کنکور را حذف کنیم. ۲۷۰۰ داوطلب کنکوری مشکوک به تقلب بوده اند؛ چرا که نتایج کنکوری آن ها با سوابق تحصیلی همخوانی نداشت و معدلشان پایین تر از نتیجه کنکورشان بوده است؛ همین موضوع شک ما را برانگیخته بود تا بررسی های لازم را انجام دهیم.

با اعلام رئیس سازمان سنجش در حال حاضر در هیئت بدوی حدود ۱۰۰۰ داوطلب کنکوری مشکوک به تقلب کنکور ۱۴۰۰ تبرئه شده اند‌ و برای کمتر از ۲۰۰ نفر باقی مانده هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما