عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با برنا تاکید کرد

مشهد و شیراز قطب گردشگری سلامت/ باید خارجی‌های بیشتری را برای توریست درمانی جذب ایران کنیم

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۱۱:۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۲۹۵۶۱۲
مشهد و شیراز قطب گردشگری سلامت/ باید خارجی‌های بیشتری را برای توریست درمانی جذب ایران کنیم
عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون در شهرهای شیراز و مشهد و برخی از شهرهای مرزی کشور گردشگران هم برای درمان و هم سیاحت و زیارت به کشور ما سفر می‌کنند.

گردشگری و توریسم سلامت یکی از حوزه‌های است که می تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری کشورها ایفا کند. این مهم طی سال‌های گذشته مورد توجه متولیان بخش گردشگری کشور بوده و هست. بسیاری از شهرهای مرزی کشور از جمله مشهد، شیراز، رشت و یا ساری به دلیل مجاورت با کشورهای مختلف که در بخش سلامت در کشور خود با برخی از کاستی‌ها مواجه هستند، می‌توانند پذیرای توریست‌هایی باشند که هم برای سیاحت و هم درمان به این شهرها سفر می‌کنند.

گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تاثیر آن معرفی کشور، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود. در ﻣﯿﺎن ﺣﻮزه‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ و ﻣﺰﯾﺖﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ از ﺗﻮﺟﻪ زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار است. از این جهت باید برای دوران پسا کرونا که سبب شد کشورها در بخش سلامت بر تجربیات خود بیفزایند، برنامه‌ریزی دقیق و جامعی را رقم زد. 

در ایران کمبود پزشک یکی از دلایل عقب‌ماندگی و غفلت از این بخش بوده است. به نظر می‌رسد، برای ارتقای این بخش در راستای افزایش ظرفیت در برخی از تخصص‌ها از جمله زیبایی، دندانپزشکی و برخی تخصص‌های دیگر نیز اهتمام لازم صورت گیرد.

رحمت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص به خبرنگار گردشگری خبرگزاری برنا می‌گوید: هرچند ما در بخش گردشگری سلامت کاستی‌هایی داریم اما اکنون در شهرهای شیراز و مشهد وبرخی از شهرهای مرزی کشور گردشگران هم برای درمان و هم سیاحت و زیارت به کشور ما سفر می‌کنند. باید برای رونق بیشتر این بخش، که یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه سلامت است، تلاش بیشتری صورت گرفته و کاستی‌های آن از جمله جذب دانشجو در رشته‌های تخصصی رفع کنیم.

فیروزی در ادامه این گفت‌وگو در خصوص بحث کمبود پزشک در شهرهای کوچک و روستاها نیز بیان کرد: کمبود پزشک در شهرهای مختلف یک واقعیت است، که البته این مساله دو دلیل اصلی دارد؛ یکی این‌که طی سال‌های گذشته وزارت بهداشت سهمیه پذیرش دانشجوی پزشکی را کاهش داد. دومین موضوع روی آوردن پزشکان به کارهای غیرپزشکی و مطب زدن و استقرار پزشکان در شهرهای بزرگ و پایتخت بود که به این موضوع دامن زد. این مسائل سبب شد یک خلاء بزرگ در حوزه پزشک و متخصص در شهرستان‌ها و روستاها ایجاد شود. اکنون زمان ان است که دولت در این بخش به رفع این کمبودها بپردازد. که افزایش سهمیه جذب پزشک و متخصص یکی از این راه‌هاست.

وی در خصوص دلالی مخالفت وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت پزشک و متخصص نیز گفت: مخالفت وزارت بهداشت می‌تواند دو دلیل داشته باشد، یکی به دلیل مسائل صنفی و دیگر اینکه شاید این وزارتخانه نگران خروجی این پذیرش است که این افزایش سبب ایجاد مشکلات دیگر نباشد.در هر صورت اکنون با توجه به مسائلی که در این بخش به دلیل کمبود پزشک وجود دارد دولت باید شرایط جذب و اموزش پزشکان جوان را فراهم کند تا کشور از این بحران خارج شود.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وزیر بهداشت باید صرف پزشک باشد یا می‌تواند مدیری که به حوزه سلامت اشراف دارد هم باشد؟ نیز اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون همه وزرای بهداشت پزشک بوده‌اند. اینکه وزیر بهداشت پزشک باشد هیچ مساله‌ای نیست چه بسا می‌تواند برای تصمیم‌گیری در این بخش به دلیل اشرافی که دارد اقدامات موثرتری انجام دهد اما اگر بحث تعارض منافع است باید سایر دستگاه‌ها نظارت کرده و جلوی این مسائل را بگیرند.

فیروزی در پایان نیز تاکید کرد: هرچند ما در بخش گردشگری سلامت کاستی‌هایی داریم اما اکنون در شهرهای شیراز و مشهد و برخی از شهرهای مرزی کشور گردشگران هم برای درمان و هم سیاحت و زیارت به کشور ما سفر می‌کنند. باید برای رونق بیشتر این بخش، که یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه سلامت است، تلاش بیشتری صورت گرفته و کاستی‌های آن از جمله جذب دانشجو در رشته‌های تخصصی را رفع کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز