رئیس جمعیت هلال‌احمر خبرداد

حمایت همه‌جانبه هلال‌احمر ایران از مهاجران و آوارگان

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ - ۰۸:۵۰:۰۷
کد خبر: ۱۳۰۴۳۰۱
حمایت همه‌جانبه هلال‌احمر ایران از مهاجران و آوارگان
کولیوند در اجلاس اقدامات بشردوستانه رهبران منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) بر ارائه خدمات مختلف به اتباع خارجی در ایران علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود تاکید کرد.

به گزارش برنا؛ پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به موضوع مهاجران و آوارگانی که در کشور ایران زندگی می‌کنند گفت: سازمان‌های بشردوستانه از جمله جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر به دلیل برخورداری از تجارب سال‌های طولانی در کمک‌رسانی بشردوستانه و جامعه‌محور، می‌توانند شرکای کارآمد و قابل اعتمادی برای مسئولان دولتی و مقامات عمومی در حمایت از افراد آسیب پذیر و آسیب دیده همچون آوارگان، پناهندگان و مهاجران باشند.

وی افزود: همانطور که می دانید به علت بحران‌های بین المللی و منطقه‌ای در دهه‌های اخیر، ایران در منطقه‌ای بحرانی از نظر جابه‌جایی جمعیت، پناهندگان و مهاجران قرار گرفته است.

کولیوند با اشاره به مرزهای طولانی و مشترک کشور ایران با چندین کشور همسایه تصریح کرد: کشور ایران به دلیل داشتن مشترکات اعتقادی و فرهنگی با همسایگان خود و همچنین تنوع موقعیت‌ها و وجود فرصت‌های مناسب زندگی در داخل کشور به یکی از کشورهای مهاجر پذیر تبدیل شده و به طور مستقیم و همواره درگیر مسائل پناهندگان، مهاجران و آوارگی ناشی از درگیری‌ها بوده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در تشریح نقش پر رنگ جمعیت هلال احمر ایران در حوزه مهاجرت، گفت: دولت ایران به‌عنوان کشور مبدأ، مقصد و ترانزیت پناهندگان و مهاجران ، بدون شک با چالش‌های خاص خود مواجه است. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون پناهنده در کشور ایران زندگی می کنند که در سالیان گذشته برنامه های توسعه‌ای و رفاهی جمعیت هلال احمر موجب فراهم کردن برخی فرصت‌های برابر همچون امکان تحصیل برای همه پناهجویان و مهاجران شده است.

وی شیوع بیماری کرونا را چالش جدید هلال‌احمر ایران در حمایت از مهاجران اعلام و تاکید کرد: علی‌رغم حمایت از پناهندگان و ارائه خدمات گسترده، چالش‌هایی همچون بیماری‌«کرونا»، اقشار پناهنده و آواره را به بزرگترین اقلیت آسیب‌پذیر و در معرض خطر جوامع تبدیل می‌کند بنابراین هلال‌احمر ایران بنا بر رسالت خود در حمایت از مهاجران و با توجه به عضویت در ستاد ملی کرونا، توانست مصوبه واکسیناسیون برای مهاجران قانونی و غیر قانونی را اخذ کند

کولیوند اظهار کرد: هلال احمر ایران در نقش معین دولت و با هماهنگی وزارت بهداشت و شرکت‌های تولیدی، ۱۳۰ میلیون دز واکسن کرونا نیز وارد کشود کرد و علاوه بر کمک به واکسیناسیون، مراکز خاصی را هم برای واکسیناسیون مهاجران، آوارگان و سایر اتباع خارجی در کشور اختصاص داد.

وی تاکید کرد: محدودیت‌های دسترسی به منابع ناشی از تحریم‌ها مانع بزرگی برای دریافت کمک‌های بشردوستانه نیز محسوب می‌شود که این امر، روند امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و جامعه مهاجران و پناهندگان را نیز کندتر می‌کند.

کولیوند افزود: هلال احمر ایران با توجه به بحرانهای گوناگون در کشور رویکرد نوینی را در خدمت رسانی داوطلبانه بنیان نهاده که ضمن تسریع و تسهیل در فرایند ارائه خدمات به تقویت سرمایه اجتماعی به عنوان مهمترین دارایی این سازمان مردمی کمک شایانی کرده است. 

وی با اشاره به تجربه موفق هلال احمر ایران در تحقق اصل داوطلب محوری با راه اندازی و‌ توسعه «خانه‌های هلال» افزود: خانه‌های هلال فرصت جامعه محور کردن فعالیت‌ها و جلب مشارکت همگانی در برنامه ریزی و راهبری فعالیت‌هاست. از سوی دیگر توسعه خانه‌های هلال به تغییر نقش جمعیت بعنوان تسهیلگر و حلقه واسط به جای تصدی گری منجر شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه توسعه خانه‌های هلال، نقش جمعیت را به‌عنوان تسهیلگر و حلقه واسط، به جای تصدی گری، پررنگ و شاخص کرده است، افزود: رویکرد جامعه محور در مدیریت بحران از طریق توسعه ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای و نیز جذب مشارکت‌ها یک رویکرد کار آمد است.

وی در پایان ضمن درخواست از رهبران جمعیت‌های ملی، فدراسیون و کمیته برای کمک به رفع تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: این حمایت‌ها و همکاری‌های جمعیت‌های ملی از هلال احمر ایران در اجرای اقدامات بشردوستانه، قابل ستایش است که صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز