ویترین‌های موزه ملی ضدزلزله می‌شوند

۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۱۲:۴۴:۵۴
کد خبر: ۱۳۰۶۹۸۰
ویترین‌های موزه ملی ضدزلزله می‌شوند
در راستای بهسازی تجهیزات نمایشگاهی و مجهز کردن موزه ملی ایران به ویترین‌های ضدزلزله دو تفاهم‌نامه بین موزه ملی ایران و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) امضا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مراسم امضای اسناد پروژه بهسازی تجهیزات نمایشگاهی موزه ملی ایران، میان این موزه و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) با حضور جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، مرتضی ادیب‌زاده سرپرست اداره‌کل موزه‌ها معاونت میراث‌فرهنگی، آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در ایران، تارو آزوما رئیس دفتر جایکا در ایران و محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران امروز سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ در محل موزه ملی ایران برگزار شد. 

در ابتدا نوکنده درباره ضرورت این همکاری بیان کرد: باتوجه به نبود دانش کافی برای ساخت ویترین‌های ضدزلزله، استاندارد نبودن ویترین‌های موزه‌ها در مقابل زلزله همچنین تجارب ارزشمند طرف ژاپنی با اجرای این پروژه علاوه بر ارتقای امر حفاظت از اموال فرهنگی‌تاریخی منقول و بهبود ارائه کیفیت خدمات به بازدیدکنندگان، همکاری‌های علمی بین دو کشور گسترش پیدا می‌کند. 

وی با تاکید بر لزوم بومی‌سازی ساخت ویترین‌های ضدزلزله، بیان کرد: آموزش نیروی انسانی برای ساخت ویترین ضدزلزله در ایران نیز در این پروژه لحاظ شده است که این موضوع می‌تواند در بومی‌سازی آموزش ساخت ویترین ضدزلزله برای موزه‌های کشور کمک کند.

نوکنده تصریح کرد: با بومی‌سازی این فناوری و توانمندسازی مهندسان کشور، دیگر موزه‌های ایران را نیز می‌توانیم در برابر زلزله ایمن کنیم. 

رئیس کل موزه ملی ایران در پایان تاکید کرد: در معرض نمایش و نگهداری در مخازن امن موزه ملی ایران از جمله آثار میراث بشری به حساب می‌آیند و بر همگان تکلیف است در راستای حفاظت و صیانت آن اقدام کنند. 

در ادامه ادیب‌زاده این اقدام را در راستای تداوم همکاری‌های فرهنگی و به‌ویژه دیپلماسی موزه‌ای ارزشمند دانست و افزود: دیپلماسی فرهنگی از اولویت‌های اداره‌کل موزه‌هاست و ما از تمامی پروژه‌هایی که در راستای حفاظت از مواریث و اشیای ارزشمند تاریخی‌فرهنکی تعریف شود و آینده روشن‌تری را پیش‌روی ما قرار دهد، استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تجارب جایکا در زمینه زلزله و زلزله‌شناسی بیان کرد: دانش مهندسی ژاپن در این باره حائز اهمیت است و همکاری دیپلماسی فرهنگی و تبادل دانش و تجربه با این کشور برای ما حائز اهمیت است.

همکاری‌های فرهنگی در راستای آموزش و حفاظت از اموال فرهنگی‌تاریخی همچنین برگزاری رویدادهای مشترک به خصوص در حوزه‌های تخصصی موزه‌ها و حوزه‌های فرهنگی با دیگر کشورها از دیگر نکات مورد اشاره ادیب‌زاده در این مراسم بود. 

سفیر ژاپن در ایران نیز این همکاری را در راستای ارائه خدمات بهتر به بازدیدکنندگان مفید دانست و ابراز امیدواری کرد که در ادامه برنامه‌های آموزشی و تبادل تجربه بین دو طرف پیگیری شود. 

رئیس دفتر جایکا در ایران نیز درباره سوابق همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، توضیح داد: جایکا طی سالیان گذشته به ویژه از سال ۲۰۱۲ میلادی دوره‌های آموزشی گردشگری برای همکاران سازمان وقت و وزارت متبوع برگزار کرده است. طرح جامع توسعه پایدار جامعه محور جزیره قشم، مدیریت و برنامه‌ریزی اکوتوریسم، توسعه موزه و جامعه، بازاریابی و توسعه گردشگری، توسعه گردشگری از طریق مدیریت مناسب محوطه‌های میراث جهانی از جمله دوره‌های برگزار شده در ایران و ژاپن بوده است. 

تارو آزوما در پایان موضوع زلزله را به عنوان وجه اشتراک بین ایران و ژاپن عنوان کرد و گفت: با توجه به این وجه اشتراک امیدوارم در زمینه صیانت از میراث فرهنگی ایران همکاری‌های مشترکی داشته باشیم. 

در پایان یک یادداشت تفاهم به امضای کازوتوشی سفیر ژاپن در تهران به نمایندگی از دولت ژاپن و نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران به نمایندگی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، همچنین موافقت‌نامه کمک مالی به امضای رئیس جایکا شعبه تهران و رئیس کل موزه ملی ایران (مقام رسمی دستگاه اجرایی پروژه) رسید.

 

انتهای پیام/

نظر شما