در گفت‌وگو با برنا مطرح شد

تصادفات جاده ای جان اکثر یوزپلنگان را گرفته است

۱۴۰۱/۰۱/۰۶ - ۰۷:۳۲:۴۰
کد خبر: ۱۳۰۹۵۷۹
تصادفات جاده ای جان اکثر یوزپلنگان را گرفته است
کارشناس محیط زیست گفت: بیشترین تلفات یوزپلنگان مربوط به این نوع حوادث است و آنان در این تصادفات به سادگی از بین می روند.

پرویز بختیاری کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره تصادفات جاده ای با حیوانات اظهار کرد: اقلیم کشور ما بیابانی و نیمه بیابانی است و این نوع اکوسیستم اینگونه است که بسیاری از پستانداران در شب یا صبح زود فعالیت می کنند.

وی افزود: بسیاری از حیوانات ما شبگرد هستند که از این میان می توان به پلنگ، یوزپلنگ، خارپشت و راکون اشاره کرد. آنان برای یافتن غذا باید مسافت های طولانی را طی کنند تا به غذا دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل ناگریزند که در تاریکی شب یا در زمانیکه هوا به صورت گرگ و میش است مسافت های زیادی را طی کنند بنابراین مجبورند از جاده ها عبور کنند.

بختیاری با تاکید براینکه تصادفات در شب بیشتر اتفاق می افتد بیان کرد: به طور نرمال در زمان گرگ  و میش و در شب تصادفات بیشتری را داریم چراکه نور ماشین حیوانات را گیج کرده و چشمانشان را خیره می کند و در این حین ماشین به آن ها می زند بنابراین دید چشمان آنان مثل روز نیست که اگر خطری را ببینند به راحتی فرار کنند.

 کارشناس محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اغلب کدام حیوانات در معرض این نوع حواد هستند گفت: بیشترین تلفات یوزپلنگان مربوط به این نوع حوادث است و آنان در این تصادفات به سادگی از بین می روند همچنین اگر یوزپلنگی با توله هایش درحال رد شدن از جاده باشند و خود یوزپلنگ تصادف کند توله هایش به دور مادرشان جمع می شوند و خطر تصادف نیز آنان را تهدید می کند.

 وی ادامه داد: وقتی که حیوانی تصادف می کند و در کنار جاده می افتد سایر حیوانات برای خوردن لاشه او جمع می شوند و زمانیکه ماشین به سرعت درحال عبور است آنان نیز تلف می شوند.

بختیاری با اشاره به تصادف پرندگان با وسایل نقلیه اظهار کرد: اغلب جغد ها با این حادثه رو به رو می شوند.

کارشناس محیط زیست درباره آسیب های نمکی که در هنگام برف روی جاده ریخته می شود بیان کرد: نمک پس از باریدن برف و باران از سطح جاده شسته شده و در حاشیه جاده ها می رود و با شور شدن خاک آسیب زیادی به گیاهان آن منطقه وارد می کند. نمک پاشی می تواند فضای سبز و مراتع را که در حاشیه جاده ها قرار می گیرند از بین ببرد.

وی ضمن ارائه راهکار جهت کاهش خطرات تصادف حیوانات و ماشین‌ها تصریح کرد: لازم است که در فواصل جاده هایی که سازمان محیط زیست آن را شناسایی کرده است و عبور حیوانات در آن نقطه  زیاد است علامت های هشدار دهنده زیاد شود علاوه براین باید این محدوده ها در شب  روشن نگه داشته شود. این امر هم به رانند ها کمک می کند هم حیات وحش را از خطر به دور نگه می دارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما