در گفت‌وگو با برنا تشریح شد

شرط گران نشدن دارو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چیست؟/ ۱۷۰ هزار میلیارد تومان ما به التفاوت داروی دولتی و آزاد

۱۴۰۱/۰۱/۱۳ - ۲۳:۰۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۴۲۹۷
شرط گران نشدن دارو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چیست؟/ ۱۷۰ هزار میلیارد تومان ما به التفاوت داروی دولتی و آزاد
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت: درصورتی که مابه التفاوت را اول خط به تولید کنندگان و وارد کنندگان پرداخت کنند، قیمت دارو برای مصرف کنندگان افزایش پیدا نمی کند.

فرامرز اختراعی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره آثار حذف ترجیحی بر روی قیمت دارو اظهار کرد: مصوبه مجلس در این راستا به این شکل است که اجازه حذف ارز ترجیحی را به دولت داده اند.

وی با اشاره به اینکه عنوان شده است در صورتی که قیمت دارو برای مصرف کننده تغییر پیدا نکند، دولت می توند این ارز را حذف کند، افزود: درصورتی که مابه التفاوت را اول خط به تولید کنندگان و وارد کنندگان پرداخت کنند، قیمت دارو برای مصرف کنندگان افزایش پیدا نمی کند.

اختراعی ادامه داد: همچنین برای زیاد نشدن قیمت دارو می توان، ما به التفاوت آن را به بیمه ها بدهند. البته اگر این مبلغ به انتهای خط پرداخت شود، زنجیره ی تولید و تأمین تا به دست مصرف کننده برسد، 4 تا 5 حلقه را می گذراند و در هر واحد مبلغ زیادی روی قیمت دارو وارد می شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تصریح کرد: برای تأمین این ما به التفاوت باید بانک ها و شرکت های تأمین سرمایه وارد میدان شوند چرا که بهره های آن ها هم بسیار سنگین است چرا که قانونا 18 درصد است اما عملا 22 تا 23 درصد سود دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه در انتهای حلقه غیر از حدود 40 هزار میلیارد تومان ما به التفاوت قیمت ارز، 130 هزار میلیارد تومان اضافه می شود و عدد قابل توجهی ایجاد می شود چرا که منبعی وجود ندارد که این مبلغ از آن تأمین شود و دارو با قیمت مناسب به دست مردم برسد، گفت: در این صورت بیمه ها منابعی ندارند که بخواهند پرداخت کنند و همه هزینه های متحمل مردم خواهد بود.

اختراعی افزود: اگر قرار است شرط عدم تغییر قیمت دارو حفظ شود باید با راه اول که پرداخت ما به التفاوت آن به اول خط است، قیمت دارو را با ثبات نگه داشت.

وی با بیان اینکه افزایش حجم سرمایه در گردش برای تولید کنندگان وجود ندارد و بانک ها نیز این منابع را در اختیارآن ها نمی گذارند، گفت: تولیدکنندگان در این شرایط ظرفیتشان تعدیل می شود و چون دارو محصولی حیاتی است باید از کمبود ها از خارج از کشور وارد شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی افزود: داروهای وارداتی معمولا قیمتی چندین برابر تولید داخلی دارد و هزینه ای گزاف دیگری با این شرایط اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدوارم کارشناسان اقتصادی به کار گرفته شوند و این موضوع را چاره کنند چرا که نمی شود شک خطرسازی را وارد بازار دارویی مردم کرد، تصریح کرد: تا این شرایط اجرا شود به نظر می رسد به ثباتی نخواهیم رسید و این امر به این معنی است که اگر مردم یک ریال دارو کمتر مصرف کنند 40 دلار هزینه درمان به کشور تحمیل می شود.

اختراعی گفت: باید به آرامی تغییر و تحولات رخ دهد چرا که بازار دارو نمی تواند شک عظیمی را تجربه کند.

انتهای پیام/

نظر شما