عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با برنا

آثار لغو محدودیت‌های کرونایی در عید تا پایان این هفته مشخص می‌شود/ ۴۰ درصد مبتلایان به امیکرون علائم ندارند

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۰۴:۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۳۱۶۴۵۸
آثار لغو محدودیت‌های کرونایی در عید تا پایان این هفته مشخص می‌شود/ ۴۰ درصد مبتلایان به امیکرون علائم ندارند
قانعی گفت: درحال حاضر که حدود 18 روز از تعطیلات عید می‌گذرد و در ماه رمضان نیز هستیم در همین هفته باید میزان شیوع مجدد بیماری خود را نشان دهد.

مصطفی قانعی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره افزایش مبتلایان به کرونا، اظهار کرد: 40 درصد مبتلایان به سویه اومیکرون هیچ علائمی ندارند وقتی 40 درصد هیچ علائمی نداشته باشند توجیحی برای شناسایی افراد مبتلا وجود ندارد و بیماریابی نتیجه چندانی نخواهد داشت بنابراین میزان تست، کمتر از میزان ابتلاست.

وی با اشاره به اینکه اومیکرون در جمعیتی که سه دز واکسن کرونا را دریافت کردند عارضه چندانی ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: باتوجه به اینکه این سویه محدود به دستگاه تنفس فوقانی است مرگ و میر زیادی ایجاد نمی‌‌شود. همچنین بسیاری از روش‌هایی که برای دلتا و سایر جهش‌ها اثر داشت در اومیکرون اثر آن کاهش یافته بنابراین میزان ابتلا همگانی است و باتوجه به اینکه در ایام نوروز تمام محدودها برداشته شد انتقال ویروس در تمام افرادی که با یکدیگر در تماس بودند وجود داشته است.

قانعی با تاکید بر اینکه آمار مبتلایان در اومیکرون نشانگر میزان واقعی مبتلایان نیست چراکه بسیاری از افراد بدون علائم هستند، افزود: درحال حاضر فقط دو شاخص بستری و میزان مرگ و میر را می‌توانیم پیگیری کنیم که می‌تواند نمایانگر این باشد که وضعیت و شدت بیماری در چه حد است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا درباره آثار لغو تمام محدودیت‌ها در عید، بیان کرد: علائم اومیکرون سه روزه مشخص می‌شود بنابراین درحال حاضر که حدود 18 روز از تعطیلات عید می‌گذرد و در ماه رمضان نیز هستیم در همین هفته باید میزان شیوع مجدد بیماری خود را نشان دهد اگر تا پایان این هفته مشکلی ایجاد نشود و وارد شرایط بحرانی نشویم نشان از این دارد که ایمنی جامعه در حدی بوده که نتوانسته مشکل جدی ایجاد کند.

وی درباره علائم فعلی رایج میان مبتلایان، تصریح کرد: درحال حاضر علائم مبتلایان مانند سرماخوردگی است و در افراد متفاوت بوده که به صورت آبریزش، تب، بدن درد و ... است. شدت این سویه از سایر سویه ها کمتر اما میزان ابتلای آن از سایر سویه ها بیشتر است، همچنین درحال حاضر سویه دلتا در کشور فروکش کرده و سویه غالب اومیکرون است.

قانعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همچنان بعد از رشد واکسیناسیون تاکید زیادی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌شود؟ خاطرنشان کرد: با وجود تمام تاکیدات، افراد دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. درحال حاضر برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نباید به گونه ای صحبت کنیم که عادی انگاری در جامعه رخ دهد و از طرفی آنقدر نباید بزرگ نمایی کنیم که اقتصاد، تحصیل و ... را از کار بی اندازد که این حد میانه ای دارد که باید رعایت شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز