نوری خبرداد

راه‌‌اندازی مرکز رشد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای فعالیت‌های دانش بنیان

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۰۹:۰۸:۳۷
کد خبر: ۱۳۱۷۴۵۵
راه‌‌اندازی مرکز رشد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای فعالیت‌های دانش بنیان
وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه اسباب بازی پیشنهاد راه‌اندازی مرکز رشد درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای فعالیت‌های دانش بنیان را داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه اسباب بازی که درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با قدردانی از دست‌اندرکاران هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی و نمایشگاه فروش اسباب بازی‌های ایرانی، اظهار کرد: اسباب بازی نقش‌های چندگانه‌ای دارد که یکی از آن‌ها پرورش جان انسان است، یعنی یک نقش تربیتی از بعد روان‌شناختی و یک نقش تربیتی از بعد جامعه شناختی دارد.

وی افزود: یکی از نقش‌های روانشناختی اسباب‌بازی‌ها، ارتقا مهارت‌های شناختی است که در مقوله هوش، خلاقیت و نوآوری قرار می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که اسباب‌بازی‌ها، دارای نقش‌های مکملی هستند که برای همه ما ملموس است و در این راستا می‌توان به  اسباب بازی‌هایی که نقش اجتماعی دارند و برای بازی‌های گروهی ساخته شده‌اند، اشاره کرد، گفت: این نوع اسباب‌بازی‌ها دانش آموزان، نوآموزان، کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان را وادار می‌‌کنند که در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند و در هر سنی، بلوغ اجتماعی خود را بهتر تثبیت کنند یا به مرحله بلوغ اجتماعی برسند.

وی با بیان اینکه بازی میدانی برای رشد جسمی و فکری کودکان مفید است، گفت: در دین اسلام هم بیان شده است که کودک در هفت سال اول زندگی‌اش باید بازی کند.

وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان کرد: امروز بازی‌های فردی وگروهی به بازی در فضای مجازی تبدیل شده‌اند اما هیچ کدام از این‌ها جای بازی‌هایی که جرم و حجم دارند، را نمی‌گیرند.

نوری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) امسال را به نام سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری کرده‌اند، تصریح کرد: ما در بخش‌های صنعتی وسیله‌ای را با روش‌های مختلف ازجمله مونتاژ، کپی، طراحی، ساخت و مهندسی معکوس می‌سازیم و سپس آن را در ماشین‌های صنعتی جاسازی می‌کنیم و دیگر ارتباطی با آن وجود ندارد ولی اسباب بازی این‌گونه نیست و نقش تربیتی دارد. لذا باید در ساخت و طراحی اسباب بازی بیش از قطعات صنعتی اهتمام ورزیم.

نوری درباره روش‌های خلق اسباب بازی برای کودکان، تصریح کرد: در ساخت و طراحی هر اسباب بازی، ابتدا باید اسباب بازی را از دیدکودک ببینیم و آن را به گونه‌ای طراحی کنیم که نقش تربیتی آن برای کودک حفظ شود.

وی افزود: بررسی های انجام شده بیانگر این مطلب است که کودکان همراه پژوهشگران و حتی در نقش خود پژوهشگران هستند پس اگر با آنها همراه نشده و بدون بهره برداری از تجربه  و دید آنها، اقدام به ساخت اسباب بازی کنیم، فایده‌ای ندارد.

نوری ادامه داد: در هر فعالیتی که پیرامون طراحی و ساخت اسباب بازی برای کودکان انجام می‌دهیم اگر بدون درک خواسته‌هایشان، محصولی را بسازیم، هیچگاه کودکان با آن محصول ارتباط برقرار نخواهند کرد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: نکته دیگر شناخت فلسفه کار است و اینکه از این اسباب بازی چه انتظاری داریم. فلسفه ما و چیستی و چرایی ما از ساخت این اسباب بازی چیست؟ اگر این را ندانیم، نمی‌توانیم اسباب بازی را در میدان یا در بازار نگه داریم.

نوری با تاکید بر بحث‌های زیست محیطی، گفت: توجه شود که اسباب‌ بازی، آلودگی زیست محیطی نداشته باشد و به کودک آسیب نزند و از نظر قالب و محتوا، قابل قبول باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره ماموریت‌های کانون در قبال تولیدکنندگان اسباب بازی در ایران، گفت: باید فعالان حوزه‌های دانش بنیان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هدایت شوند و فلسفه کار در این زمینه برای آن‌ها تبیین شود، نیاز کودک را بشناسند و بعد تولید کنند. البته در این بین متخصصانی داریم که از همین روش استفاده می‌کنند.

نوری درباره جایگاه اسباب بازی در نظام تعلیم و تربیت نیز عنوان کرد: ما باید یک نظام آموزش و پرورش شاد داشته باشیم و برای خلق شادی نیاز به ابزار داریم که یکی از آن‌ها اسباب بازی است. در سند تحول بنیادین که یک رکن آن مدرسه شادی آفرین است، اسباب بازی نقش مهمی دارد.

عضو کابینه دولت مردمی  به قدمت و ریشه ساخت اسباب بازی بومی و ملی در ایران اشاره کرد و توضیح داد: قدمت ساخت اسباب بازی در کشور ما دیرینه است است. خوشبختانه در کشورمان بیش از ۳ هزار عروسک داریم که هر کدام از آنها فلسفه‌ای در زندگی دارند. مجددا باید برای آن‌ها سناریونویسی کنیم و از روی آن‌ها محصولات جدید بسازیم.

نوری افزود: جامعه دانش بنیان از آموزش و پرورش به ویژه دانش آموزان رده‌های سنی پایین، شکل می‌گیرد به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به ساخت اسباب بازی روی آورده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیشنهاد داد: باید یک مرکز رشد برای کارهای دانش بنیان راه‌اندازی کنیم و از همین امروز دنبال آن باشید. افرادی که ایده دارند در این مرکز دور هم جمع و برای آن‌ها مربی تربیت کنید.

نوری با بیان این‌که این ساختمان را تبدیل به مرکز فن‌آوری یا «فن بازار» کنید،تصریح کرد: از افراد مستعد حمایت کنید تا وقتی کارشان راه افتاد به بازار کار هدایت شوند.

وزیرآموزش و پرورش با تاکید مجدد بر لزوم حمایت از استعدادهای جوان، توضیح داد: نباید مانعی سر راه جوانانی که دارای ایده و خلاقیت هستند، بگذاریم و مطمئن باشید اگر این حمایت‌ها اتفاق بیفتد، سال آینده می‌توانیم سهم بیشتری از نیاز بازار داخلی را پاسخ دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه جوانان و نخبگان کشور آمادگی، انرژی، توان و دانش لازم را دارند ولی مهم این است که در بخش‌های مختلف دولتی و حکومت از آن‌ها حمایت کنیم و این همان دستوری است که رئیس جمهور به صراحت عنوان کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز