سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

پوشش بیمه ای دارو ها قیمت را برای مصرف کننده بالا نمی برد

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۱۱:۴۵:۲۰
کد خبر: ۱۳۱۷۵۶۲
پوشش بیمه ای دارو ها قیمت را برای مصرف کننده بالا نمی برد
هاشمی در پاسخ به مطلب منتشر شده در یکی از رسانه ها درخصوص وعده های رییس جمهور در کاهش قیمت ها و تقویت پول ملی که به موضوع گرانی دارو اشاره کرده است، گفت: بر هر فرد آگاهی مبرهن است که برای کارها و اقدامات اساسی نباید از عنصر زمان غافل شد، رییس جمهور محترم هم در بیانات خود بر جلوگیری ازعدم افزایش قیمت ها تاکید کرده بود که به زعم همگان در انجام این کار هم موفق بوده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمد هاشمی، با بیان اینکه اصل طرح ورود وزیر بهداشت از بخش خصوصی به دولت بی اساس و فرافکنی است، اظهار کرد: دارو به تنهایی نمی تواند قیمت ثابت داشته باشد، بلکه قیمت آن متاثراز قیمت مواد اولیه، مواد بسته بندی، هزینه های تولید، سربار و مالی است و از آنجایی که تمامی این موارد دچار افزایش شده است، پس مگر می شود قیمت دارو را تغییر نداد؟ طبیعی است وقتی تمام مولفه های تاثیرگذار در قیمت دارو دچار تغییر می شوند، قیمت محصول نهایی نیز افزایش یابد.

وی بیان کرد: متاسفانه یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت دارو،  برخی تولیدکنندگان مواد اولیه هستند که وقتی قیمت ماده اولیه به شدت افزایش پیدا کرد، ارز دولتی گرفتند و با قیمت آزاد مواد اولیه را فروختند.

هاشمی گفت: درواقع، افزایش هزینه های تولید از جمله دستمزد کارگران و سایر نیروی انسانی تولید نیز در افزایش قیمت دارو موثر است. از آنجایی که امسال ۵۷ درصد حقوق کارگران افزایش داشته است، بالطبع یکی از شاخص های اثرگذار در قیمت نهایی هم همین موضوع است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: درحالیکه قیمت مواد بسته بندی به شدت افزایش پیدا کرده و قیمت مواد اولیه دارویی علیرغم اینکه ارز دولتی دریافت کردند نیز به شدت افزایش داشته است، جالب است قیمت را در محصول نهایی که ارز دولتی به آن تخصیص داده می شود، پایین نگه می داریم، اما در مواد اولیه قیمت نهایی را با آنکه ارز دولتی می گیرند، متاسفانه با نرخ آزاد حساب می کنند.

وی با اشاره به این که مصاحبه شونده از حامیان شرکت های ماده اولیه ساز است و تمایل دارد که به این شرکت ها ارز دولتی تعلق بگیرد، گفت: نمی توان گفت وقتی همه مولفه های موثر بر تولید دارو قیمتشان تغییر کرده است قیمت دارو ثابت بماند.

هاشمی تصریح کرد: موضوع بعدی بحث ارز است. بعید به نظر می رسد یک فرد دانشگاهی در حالیکه معایب ارز دولتی را به روشنی می داند، بر اختصاص ارز دولتی به این شرکت ها اصرار ورزد، چراکه ارز دولتی باعث ایجاد فساد می شود. آیا جز این است که قاچاق معکوسی که نهادهای نظارتی آن را کاملا قبول دارند، زاییده ارز ترجیحی است؟!

وی گفت: اگر بیمه ها نقش خود را به درستی ایفا کنند و همچون گذشته افزایش قیمت را پوشش دهند، قطعا هیچ فشاری به مردم نمی آید. ما به هیچ وجه بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد و باید بتوانند متناسب با توانشان دارو خریداری کنند، لذا بهترین راهکاری که در تمام دنیا برای این کار پیش بینی شده است، بیمه ها هستند، زیرا بیمه ها با هزینه ای که از دولت یا بیمه شدگان دریافت می کنند این افزایش را پوشش می دهند.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: در کشور ما بخش اعظم سازمان های بیمه گر مخصوصا  بیمه های پایه، دولتی هستند که باید هزینه های اینچنینی را پوشش دهند که اگر در این خصوص به درستی عمل شود، فشارش بر مردم وارد نمی شود؛ البته بیمه ها ادعا دارند که مطالبات خود را نتوانستند از دولت بگیرند که باید چاره ای برایش بیاندیشند.

 

نظر شما